INTERVIEW met Ilah
— 30 mei 2006 —

© De Stripspeciaalzaak • Peter D'Herdt
© afbeeldingen: Ilah - Oogachtend
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact <

Inge Liesbeth Alfonsina Heremans, beter bekend als Ilah, tekent intussen al sinds mensenheugenis de avonturen van haar alter ego Cordelia. Hoog tijd voor een herdruk van de eerste vier deeltjes, dachten ze bij Oogachtend. In één ruk door gaf Ilah haar stripdochter bloot met een mini-verzamelbox De Doos van Cordelia. De gelegenheid om de vlotte Ilah eens op de rooster te leggen, dachten wij. En zo geschiedde.

Proficiat met de heruitgave van de eerste vier Cordeliatjes. Tevreden?
Dankuwel. En ja, natuurlijk zeer tevreden.

De vier delen worden ook nog eens gebundeld in De Doos van Cordelia. We hebben al gemerkt dat je niet vies bent van een ondeugende boodschap af en toe. Zo tekende je een breedgrijnzende Cordelia in ons exemplaar van Cordelia haar Goesting, met de boodschap: "Allez, bon, ik hèb goesting. Sorry hoor...". Het bezorgde ons behalve een rood hoofd op het moment zelf ook een gelukzalige glimlach voor de rest van de dag. Maar goed, was het dan ook de bedoeling dat wij bij het lezen van de titel De Doos van Cordelia aan iets anders dachten dan strips? Of ligt het aan onze zieke geesten?
Aan dat laatste, natuurlijk! Maar verder: signeren is een heel raar iets. Net zoals ideeën bedenken. 'n Mens zit dan een beetje in een rare soort van trance, een roes. Zeer autistisch geconcentreerd, denk ik. Gevolg: slappe dubbelzinnigheden die helaas ook nog eens durven kloppen. (brede grijns)

De naam "Cordelia" is gebaseerd op een figuur uit een toneelstuk waarvoor je ooit eens werd gevraagd. Je laat ook vaak wel eens vallen dat Cordelia voor een deel autobiografisch is. Toen we jou voor de eerste keer zagen, vonden we ook dat Cordelia fysiek op jou leek. Is die gelijkenis — die guitige blik, dat schattige wipneusje,... — iets waar je bewust naar streefde/streeft?
Cordelia is in elk geval niet autobiografisch in die zin dat het over Inge Heremans gaat. Ik beschouw haar echt als een alter ego. Dus een andere ik of een andere dàn ik. Ze heet dan ook Cordelia, niet Inge. Dat ze enigszins op mij lijkt, is logisch. Ze zit in mijn vingers en hoofd en als ik haar wil tekenen is dat handig.
Het is trouwens een vraag die me van in het begin werd gesteld. Ik heb daar altijd nogal uiteenlopend op geantwoord, gewoon omdat ik het zelf niet zo goed wist. En omdat ik de vraag nogal oninteressant vind. Schrijf daar maar "grijnst lief" bij, hè!

Komt in orde. Weet je, wat we zo aan Cordelia appreciëren is het feit dat het zo herkenbaar is, zo uit het leven gegrepen. De sobere stijl, vaak zonder achtergrond, hoort daar heel goed bij. Zet je je ooit aan klassiek stripverhaal? Met kadertjes, achtergronden, een langere verhaallijn?
Ik ben daar heel erg bang van en dus: ja.

Een beetje voortbordurend op de vorige vraag, zou je voor een dergelijke strip een samenwerking zien zitten met andere tekenaars of scenaristen?
Ja, hoor. Ik heb al wel eerder met een scenarist gewerkt, voor Menzo, nog altijd (op scenario van Guillaume Vanderstichelen, medeoprichter van het gereputeerde reclamebureau Duval-Guillaume, pd'h). Maar ook met een scenarist blijft het binnen het pad dat ik ken: de korte verhaaltjes. En voor die dingen doe ik dat heel graag.
Ik ben ook met iets bezig met iemand anders nu en daarin werken we vrijwel omgekeerd. Ik krijg een strook tekeningen en zet daar tekst bij. Erg leuk om te doen.

Krijgen we een naam? Yves Desmet misschien, jouw "chef" bij De Morgen? Kan die wel tekenen?
Goed geprobeerd. Maar nee, even geen naam, nee. (geheimzinnig lachje)

Iets anders: in januari 2005 verscheen Cordelia zelfs in het Frans. Was dat een geslaagd avontuur?
Niet echt geslaagd, nee. Ik vrees dat het wat mijn soort strips betreft, nogal cruciaal is om een publiek op te bouwen. En dat gaat langzaam: je moet de mensen de tijd geven om je personage te leren kennen. Bovendien denk ik dat mijn publiek niet echt de traditionele striplezer is. En dan moet je ook publiceren in een medium los van het echte stripcircuit.

Over minder traditionele strips gesproken, onlangs verscheen Strips in Stereo, waar enkele Nederlandse stripauteurs zich mochten uitleven met het verstrippen van liedjes. Stel dat we dat in Vlaanderen zouden doen (... wat effectief ook wordt voorbereid!), welk Nederlandstalig nummer zou jij dan voor je rekening willen nemen?
(Raadselachtig) Hmm, wacht maar af.

Wat zijn je stripplannen op korte termijn? En heb je ook nog grote illustratieopdrachten — genre affiches voor De Lijn — in het verschiet?
Op heel korte termijn zou er een bundel moeten uitkomen over Mira, het personage dat ik teken voor Flair. Verder werk ik tussen al de gewone opdrachten traag verder aan een lang verhaal.
En wat 'grote' illustratieopdrachten betreft: de Fnac-zak deze zomer, daar zal normaal gezien een Cordelia opstaan.

We zijn al onderweg! Slotvraagje van De Stripspeciaalzaak-zak! We zijn veeleisend voor jou: veel goeie Cordelia-grapjes, antwoorden op onze vragen, ondeugende knipogen op een signeersessie,... Mogen we nog wat toevoegen? Komt er nog een update van je website en zo ja, wanneer?
Goeie vraag. Maar ik ben lui als ik niet teken.

En gelijk heb je! Bedankt voor het interview.

> PETER D'HERDT — 30 mei 2006