INTERVIEW
met FRANK PÉ + FOTOREPORTAGE
— 3 november 2007 —
© De Stripspeciaalzaak • Raymond Lagae
© afbeeldingen: Raymond Lagae
Dit interview en deze foto's zijn eigendom van De Stripspeciaalzaak
en mag in geen geval herplaatst
of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur
van deze tekst.
> Contact < |
Op 26, 27 en 28 oktober 2007 trok medewerker Raymond Lagae naar het
Franse stripfestival van Saint-Malo, het tweede grootste van het land
na dat van Angoulême. Frank Pé en Philippe Bonifay waren
twee van de eregenodigden. In première stelden ze Zoo 3
aan het publiek voor. De presentatie van de complete trilogie echter
gebeurde op een zeer originele en ook emotionele manier.
Raymond legde het allemaal op
foto vast en voelde Frank aan de tand over uiteraard Zoo 3.
Maar ook over andere projecten...
"Ik
heb al mijn moed bijeen genomen en op zes maanden tijd de rest van het
verhaal afgewerkt.
Dag en nacht heb ik eraan gewerkt.
Het was echt een slavenarbeid"
Het was aangekondigd als een première.
Philippe Bonifay en Frank Pé,
respectievelijk de scenarist en de tekenaar van de reeks Zoo
(uitgegeven door Dupuis), zouden een originele voorstelling
geven van de volledige reeks met het langverwachte slot.
En laten we het maar onmiddellijk zeggen... Frank, Philippe en
Joachim Bonifay (zoon van) hebben ons een aangrijpend
en spannend spektakel gegeven, opgedragen aan hun saga Zoo.
Elke dag van het festival werd er live een groot fresco gerealiseerd
van zo'n vier meter breed en anderhalve meter hoog. Terwijl Frank
tekende en schilderde, vertelde Philippe. Zoon Joachim zorgde
voor een muzikale ondersteuning met bijhorende klankband. Gespannen
werd er geluisterd. In één woord: prachtig!
De laatste twintig minuten van de presentatie bij deel 3 rolden
de tranen over de wangen van zowel de verteller als van het talrijk
aanwezige publiek.
Een staande ovatie en een welverdiend applaus viel de drie hoofdrolspelers
in dit spektakel te beurt. Tien minuten lang duurde het applaus
als luidruchtige uiting van hun dankbaarheid en respect.
Op zondag 28 oktober 2007 haalden we Frank voor onze microfoon
en stelden hem de ondertussen klassiek geworden vraag:
Waarom hebben jullie zolang gewacht
om ons het slot van de reeks te brengen?
"Och, daar zijn meerdere redenen voor. De zin was er wel,
maar ik kreeg van alle kanten allerlei opdrachten die ik niet
kon weigeren. Weet je, Raymond, op de een of andere manier was
ik altijd bezig geweest in de fantastische wereld van Zoo.
Ik kreeg allerlei opdrachten voor ex-librissen, posters, portfolio's,
affiches, enzovoort. Met telkens afbeeldingen van de hoofdfiguren
Célestin, Manon, Buggy en Anna. Ook waren de dieren altijd
aanwezig. Niet alleen privé thuis (Frank bezit thuis
diverse aquariums en terrariums met reuzevissen, schildpadden en kleine krokodillen,
rl), maar ook in andere projecten. Ik heb aan beeldhouwen
gedaan, meegeholpen bij het ontwikkelen van het dierenpark Paradisio
in Wallonië en ook aan diverse animatieprojecten voor Warner Bros. in Duitsland. Daar hield ik mij bezig met het ontwerpen van dierenpersonages
voor diverse langspeelfilms, enzovoort."
En dan opeens toch de moed gehad
om aan deel 3 te beginnen?
"Ja, met veel moeite. Gelukkig zat de uitgeverij niet achter
mij en had ik de indruk dat m'n lezers rustig zaten te wachten
op het slot, waarvoor mijn dank. Maar langer mocht ik toch niet
wachten."
Had je dan geen zin meer om het slot
af te werken?
"Toch wel, maar ik hou van afwisseling. Creatief zijn. Af
en toe andere dingen doen."
En dan ben je er maar ingevlogen?
"Ja, ik heb al mijn moed bijeen genomen en op zes maanden
tijd de rest van het verhaal afgewerkt. Dag en nacht heb ik eraan
gewerkt. Het was echt een slavenarbeid. Ik was het niet meer gewoon
om zo intensief aan één project te werken."
En geen problemen gehad met het terug
opnemen van de personages?
"Nee, omdat ik op de een of andere manier altijd in het universum
gebleven ben van Zoo, wat bij Philippe niet het geval
was. Niet dat hij er problemen mee had, maar hij is ook scenarist
voor andere tekenaars en je mag ook niet vergeten dat hij een
professioneel acteur is en theaterstukken schrijft. Maar Zoo
ligt zowel bij Philippe als bij mij zodanig na aan ons hart —
en ook bij onze lezers, heb ik de indruk — dat we gemakkelijk
de draad konden opnemen om na acht jaar de reeks af te werken."
Op het einde van deel 2 weten wij
dat arts Célestin opgeroepen wordt voor het front. Tijdens
jullie spektakel zijn wij te weten gekomen dat Anna, het meisje
met het verband rond haar neus, Célestin achterna is gegaan.
Waarom Anna en niet Manon?
Want we hebben de indruk dat Manon
toch een belangrijke rol speelt in jullie reeks.
"Manon is te jong. Manon, een geadopteerde dochter van Célestin,
is te spontaan en te zorgeloos. Haar wereld speelt zich af in
de dierentuin samen met de dieren en Buggy, de beeldhouwer. Anna
daarentegen is de rode draad van de hele reeks. Anna, die in het
begin van de reeks haar neus kwijtraakt door een bruut en volgens
de Russische traditie daardoor ook haar ziel verliest, is het
ideale personage in de gruwelijke, verwoeste wereld die zich afspeelt
tijdens de wereldoorlog van 14-18."
In welke periode speelt het verhaal
eigenlijk af tijdens deze gruwelijk oorlog?
"Deel 1 vindt plaats tijdens de jaren 1912-1914. Deel twee
begin dan in 1914 en eindigt met deel drie op het einde van de
oorlog."
En is het nu volledig af of...?
"Ja, ik weet het. Van alle kanten zien wij spin-offs verschijnen
van bepaalde succesvolle reeksen en aan ons hebben ze ook al voorgesteld
om een spin-off te maken met bijvoorbeeld Manon in de hoofdrol,
maar daarover zijn er geen concrete plannen. Wij hebben trouwens
aan de uitgeverij beloofd om een supplementair album uit te brengen
tegen eind volgend jaar over het universum van Zoo. Ook
zou er een album verschijnen met een compilatie van alle beelden
die ik gemaakt hebt rond Zoo met veel originele tekeningen
en teksten van Philippe."
De geruchten doen ook de ronde dat
er eventueel een adaptatie zou gebeuren voor de televisie?
"Niet alleen voor de televisie. Ook voor een langspeelfilm.
Philippe werkt eraan. Tevens naar aanleiding van ons spektakel,
waarvoor dank dat je speciaal daarvoor naar Saint-Malo bent gekomen,
zijn er plannen in de maak om er iets van te maken op het toneel."
Maar daar blijft het niet bij, dachten
we. Gisteren vertelde je ons dat je al vijf jaar met een plan
rondloopt voor een echte zoo.
"Ja, en die zal gerealiseerd worden tegen eind 2010 op tien
kilometer van Namen op een oppervlakte van anderhalve hectare
groot. Maar ik stel voor dat je eens bij mij langs komt. Dan kunnen
we samen verder spreken en kan ik jou de plannen tonen."
Oké, Frank, laten we dan afspreken
om na je promotietour met Zoo 3 binnen een paar maanden
verder te spreken over al je nieuwe projecten en onder andere
je avontuur in Japan.
"Ay ay, cap'tain."
Zoo 3 verschijnt op 21 november 2007. |
|
Vrijdag
26 oktober 2007: Frank legt de final touch aan het eerste
paneel |
En
zo ziet de samenvattende impressie van deel 1 eruit |
Sporadisch
toneelacteur Philippe Bonifay is opnieuw de verteller
van dienst op dag 2,
zaterdag 27 oktober |
Zitplaatsen
zijn er onvoldoende en ook de jeugd is present |
Moeiteloos
tekent Frank het ene personage na het andere |
Personages
én dieren dus |
Een
meegenomen pancarte zorgt voor animo |
Paneel
2 begint vaste vormen aan te nemen |
Een
totaaloverzicht |
Eén
paneel kost de tekenaar zo'n twee uur werk |
Sinds
kleinsaf ging Frank in dierentuinen dieren bestuderen
om te kunnen natekenen.
Het brengt nog steeds zijn vruchten op |
Na
afloop van paneel 2 legt onze reporter ter plaatse Raymond
Lagae
een interviewafspraak met Frank vast voor de dag erna |
Het
resultaat van het tweede paneel |
Dag
3, zondag 28 oktober 2007: er kan begonnen worden met
het derde
en laatste paneel |
Het
schildermateriaal binnen handbereik. Rechts zien we een
flard van de diaprojectie
met fragmenten uit het album |
Een
goeie verteller gebruikt zijn lichaam |
Frank
in gesprek met Sorel, ontwerper van het affiche van het
stripfestival,
tevens tekenaar van Algernon Woodcock |
Even
pauze om Philippe te doen bijbenen in zijn vertelling
|
De
onvermoeibare scenarist bespeelt een nieuw publiek... |
...
dat ook weer talrijk is opgekomen |
Zoon
Joachim zorgt voor de muzikale omkadering. Frank en Philippe
luisteren |
Voor
het duo wordt het even teveel. Het dramatische einde van
Zoo 3 pakt vooral
Philippe, die een kwartier voor het slot de tranen in
zijn ogen heeft |
Ook
Frank kon even niet verder met tekenen door de emotie.
Hier heeft hij het laatste personage op papier gezet.
Applaus |
APPLAUS
voor Frank, Philippe en zoon Joachim Bonifay.
Frank neemt het in ontvangst op Japanse wijze |
Persoonlijke
bedankingen van het publiek |
Aanwezigen
vragen het duo de kleren van het lijf. Uiterst rechts
staat de vriendin
van Frank, die het ook al moeilijk had tijdens de opvoering
|
Paneel
3 in volle glorie |
|
>
RAYMOND LAGAE — 3 november 2007 |