INTERVIEW
met ERIK DE GRAAF
— 31 maart 2008 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
& Marc Bastijns
© afbeeldingen: Erik de Graaf
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Alweer
een tijd geleden
kwam de Nederlandse auteur Erik de Graaf verrassend uit de hoek met
zijn nostalgische striptrilogie
die door Oog & Blik gebundeld werd in Verzamelde Herinneringen. Aan onze bespreker
van dienst liet hij indertijd weten bezig te zijn met een nieuw project,
getiteld Scherven. Dat wordt een lang verhaal van zo'n 140
pagina's over twee geliefden die elkaar aan het begin van de Tweede
Wereldoorlog uit het oog verliezen, maar elkaar na de oorlog terugvinden,
met alle gevolgen van dien. Maar laten we het de auteur liever zelf
vertellen...
"De
oorlog was vooral vreselijk, maar had daarnaast — hoe vreemd
dat misschien ook mag klinken — ook een romantische kant"
In je eerste stripwerk ging je voluit de autobiografische toer op. Waar
haalde je de inspiratie voor Scherven?
Erik de Graaf: "Mijn eerste boeken waren de voorzichtige
stappen van een beginnend stripmaker. Ze zijn grotendeels gebaseerd
op jeugdherinneringen. Die wilde ik graag vastleggen. Omdat het ook
moeilijk is om een goed en boeiend verhaal te verzinnen, hielpen de
herinneringen me om die eerste stappen te zetten. Ze staan dicht bij
me. Het zijn verhalen over klein geluk en klein verdriet. Daar hou ik
erg van.
De inspiratie voor Scherven haalde ik uit verschillende aspecten:
verhalen van mijn grootmoeder, verhalen van een oom, boeken die ik gelezen
heb, films die ik heb gezien, maar ook vanuit mezelf.
Dit is een boek dat een verhaal vertelt over een kleine groep mensen
die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Het gaat niet over grote
veldslagen, maar over wat zo iets verschrikkelijks als een oorlog doet
met de levens van mensen, jong en oud, hoe ze reageren, kunnen veranderen
enzovoort."
Is de oorlogsperiode een periode die je
fascineert?
Erik de Graaf: "Het is een periode die naar mijn
mening nooit vergeten mag worden, omdat getoond werd tot welke gruwelijkheden
een mens in staat is. De oorlog was vooral vreselijk, maar had daarnaast
— hoe vreemd dat misschien ook mag klinken — ook een romantische
kant. Vooral als je kijkt naar hetgeen bijvoorbeelden verzetstrijders
deden en meemaakten. Die kant fascineert me ook.
Mijn grootmoeder kon prachtig vertellen over de oorlog. Zij was een
rasvertelster. Ze kon van een ogenschijnlijk kleine gebeurtenis een
erg spannend verhaal maken. Vooral als ze over de oorlog vertelde, hing
ik aan haar lippen.
Als ik bij mijn grootouders logeerde en het was 's avonds donker als
ze vertelde, kreeg dat een extra spannende dimensie. Mijn grootouders
woonden in een klein dorpje, vlakbij Rotterdam. In de mobilisatietijd
en de eerste dagen van de oorlog waren er soldaten in dat dorp gelegerd.
Zij moesten met hun luchtafweer de havens van Rotterdam verdedigen.
Ze verbleven bij de mensen thuis en mijn grootouders verleenden onderdak
aan drie van hen. Met een van hen heeft onze familie altijd contact
gehouden. Jaren later heeft hij mijn zijn belevenissen verteld. Die
heb ik, met zijn toestemming, in mijn verhaal verwerkt.
Scherven is dus een combinatie van non-fictie en fictie. Ontstaan
vanuit mijn grote interesse voor de oorlog, vooral aangewakkerd door
mijn grootmoeder.
Ik heb een apart katern gemaakt met daarin beschreven de belevenissen
in de eerste oorlogsdagen van m'n grootouders en de soldaten, in het
dorp waar ze woonden."
Wil je per se je eigen verhalen blijven
schrijven of ook nog wel eens samenwerken met een scenarist?
Erik de Graaf: "Een van de redenen waarom ik strips
ben gaan maken, is omdat ik daarin alles zelf kan bepalen. In mijn werk
als ontwerper werk ik altijd in opdracht. Dat betekent dat opdrachtgever
en ontwerper elkaar moeten vinden in wat zij samen het beste ontwerp
vinden. Met mijn strips hoef ik daar geen rekening te houden. Dat geeft
me veel vrijheid en het is een prettige tegenhanger van mijn dagelijkse
werk.
Ik zou best een keer met een scenarist willen samenwerken. Maar ik vind
het belangrijk dat er een persoonlijke klik is en dat het om een verhaal
gaat dat past bij mij en mijn tekenstijl."
Scherven is eigenlijk pas je tweede
stripverhaal (we nemen voor het gemak je drie eerdere albums als geheel),
waarin zit volgens jou je grootse evolutie sinds dat debuut?
Erik de Graaf: "Voor Scherven heb ik
erg veel aandacht besteed aan het scenario. Ik heb het eerste deel helemaal
uitgeschreven en voor het tweede deel de ruwe outline gemaakt. Ik weet
nu al hoe het verhaal afloopt. Ik hoop dat ik me op dat gebied heb ontwikkeld.
Daarnaast maak in Scherven gedoseerder gebruik van close-ups
dan in mijn eerste boeken. Daardoor werken ze krachtiger en wordt het
verhaal visueel ook beter 'leesbaar'."
Je werk straalde tot nu toe iets erg nostalgisch uit, wil je dat ook
nu weer bereiken?
Erik de Graaf: "Ik hou erg van verhalen uit het
verleden, zeker als ze spannend en sfeervol gemaakt zijn. In Scherven
probeer ik dan ook zo goed mogelijk de sfeer van de oorlogstijd neer
te zetten. Niet alleen in de tekeningen, maar ook door middel van het
kleurgebruik, lettertypes die ik toepas, enzovoort. Ik wil graag dat
de lezer zich voor even in die periode waant en die zo realistisch mogelijk
ervaart. Om die nostalgische sfeer goed te benaderen heb ik veel fotoboeken,
films en documentaires bekeken. Daarnaast is er ook veel via internet
te vinden. En tot slot: mijn vader leeft nog en heeft als jongen de
oorlog meegemaakt. Ook hem raadpleeg ik nog wel eens als ik iets niet
kan vinden.
Ik heb een aantal bronnenboeken voor mezelf gemaakt waarin erg veel
documentatie zit. Van documenten tot foto's van uniformen, auto's, vliegtuigen,
enzovoort."
Er stond al een verhaal van je in Drawn
& Quarterly Showcase. Heeft dit wat extra aandacht in het buitenland
opgeleverd?
Erik de Graaf: "De betreffende Showcase
is vrij veel gerecenseerd en daar kwam mijn verhaal er over het algemeen
goed uit. Ik heb nog steeds wel per e-mail contact met Drawn &
Quartely. Ze zijn ook op de hoogte dat ik met Scherven
bezig ben. Af en toe stuur ik ze wat en ze overwegen wel om in de toekomst
een boek van mij uit te geven. Dus wie weet!
Daarnaast ben ik bezig met de voorbereidingen voor een eigen website.
Een manier om meer mensen met mijn boeken kennis te laten maken."
Bij welke auteurs vond je inspiratie voor
je tekenstijl? Hergé, Yves Chaland,…?
Erik de Graaf: "Er zijn behoorlijk veel tekenaars
die ik goed vind waaronder Hergé, Franquin,
Swarte, Ever Meulen. Maar ook bijvoorbeeld
Bilal, Mattotti en Chris Ware.
Een groot voorbeeld is inderdaad Yves Chaland. Vooral door zijn fantastisch
soepele en heldere tekenstijl. Die is daarna naar mijn mening door niemand
meer geëvenaard.
Van de hedendaagse tekenaars hou ik erg van het werk van Seth.
Vooral vanwege de sfeer en het kleurgebruik in zijn verhalen."
Had je graag de jaren vijftig, waarop de
atoomstijl is gebaseerd, bewust meegemaakt?
Erik de Graaf: "Wel vanwege de nieuwe dingen die
ontstonden en het design. Zaken die je vooral terugzag in architectuur,
interieurs, auto's, gebruiksvoorwerpen en dergelijke. Maar niet vanwege
de toch — naar ik heb gelezen en gehoord — wat bekrompen
ideeën die mensen over allerlei aangelegenheden hadden."
Wat vond je zelf van de reacties op je eerste werk?
Erik de Graaf: "Het is toch behoorlijk spannend
wanneer er opeens een boek van je wordt gepubliceerd. Er was vrij veel
aandacht voor. In kranten, striptijdschriften, op de radio en op internet.
De reacties waren overwegend positief, soms zelfs erg positief. Er was
natuurlijk ook kritiek. Die ging er met name over dat er weinig gebeurde
in de verhalen en dat er nogal veel close-ups in zaten. Ik heb getracht
daar iets mee te doen bij mijn nieuwe verhaal Scherven. Echt
een verhaal bedacht, een uitgebreid scenario geschreven en zoals ik
al eerder zei, close-ups gedoseerder en functioneler ingezet."
In het dagelijkse leven ben je een grafisch
vormgever. Werk je voor bekende klanten?
Erik de Graaf: "Ik ontwerp voornamelijk consumentenverpakkingen
voor producten die je in de supermarkten vindt. Voor merken zoals Campina,
Etos, Zwitsal, Histor,
Lu, enzovoort."
Wat bezielt een grafisch vormgever, die
toch gewend is om regelmatig van stijl te kunnen veranderen, eigenlijk
om zich vast te klinken op één enkele stijl voor een langlopend
project?
Erik de Graaf: "Zoals ik al aangaf kan ik dit
helemaal zelf doen. Maar zo'n lang project vereist wel discipline en
uithoudingsvermogen, maar geeft daarnaast ook veel voldoening. Bovendien
maak ik tussendoor ook wel losse tekeningen in een andere stijl."
Met welke materialen werk je voor je strips?
De ingekleurde vlakken voelen aan als iets waar structuur in zit of
is het een Photoshop-foefje?
Erik de Graaf: "Het schets- en lijnwerk doe ik
handmatig. Daarna scan ik de pagina's in en kleur ze in de computer
in. Het voordeel is dat je makkelijk kunt corrigeren. Ik gebruik Photoshop
om een korrelstructuur aan te brengen, om de tekeningen authentieker
te laten lijken en meer bij de tijdsgeest aan te laten sluiten waarin
Scherven zich afspeelt."
Hecht je veel belang aan kleur?
Erik de Graaf: "Erg veel. Ik vind de kleur erg
bepalend kan zijn voor de sfeer van een verhaal. Net zoals licht en
schaduw. Kleur speelt in Scherven een belangrijke rol. Elke
tijdsperiode heeft haar eigen kleurinvulling. Gebeurtenissen van voor
de oorlog zijn in zwart, grijs en wit. De oorlogsperiode heeft een sepia-inkleuring
en datgene wat zich na de oorlog afspeelt is ingekleurd in vergrijsde
full color-tinten. Voor de licht –en schaduwwerking en typografie
heb ik me onder andere laten inspireren door de vaak heroïsche
affiches uit de oorlogsperiode."
Je zei ons dat het plan is dat Oog &
Blik Scherven gaat uitgeven. Is dat nog niet zeker?
Erik de Graaf: "Ja. Oog en Blik wil het wel uitgeven.
Maar het worden waarschijnlijk twee vrij dikke boeken, in kleur, dus
behoorlijk kostbaar om te produceren. Het zou mooi zijn als er een co-uitgever
gevonden zou kunnen worden."
Er zijn voldoende uitgevers die hier meelezen.
Misschien is een van hen wel geïnteresseerd. Alleszins veel succes.
>
DAVID STEENHUYSE & MARC BASTIJNS — 31 MAART 2008
|