INTERVIEW
met ALCANTE
& FANNY MONTGERMONT
— 11 april 2009 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Fanny Montgermont + Alcante, Dupuis
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Ze
zijn zo zeldzaam: stripverhalen die je (bijna) doen huilen. Geloof ons
vrij: het valt niet mee je ogen droog te houden bij het lezen van het
Vrije Vlucht-album Een Paar Dagen Samen... Didier
Swysen alias Alcante (de scenarist van Pandora Box en Jason
Brice) had dit nooit durven verwachten bij het schrijven van het
verhaal. Met hem en hiernavolgend tekenares Fanny Montgermont hadden
we het over dit buitengewone album. Twee van Alcantes volgende projecten
schrijft hij in opdracht van zijn grote jeugdidool Jean Van Hamme, naar
eigen zeggen de "Ronaldinho van het scenario": een stripadaptatie
van een nieuwe tv-reeks en een album van XIII Mystery.
"Het
is stom, maar het is een van de gebeurtenissen in mijn leven waar
ik het meest spijt van heb. Ik had tien minuten moeten opofferen om
met hem te spelen. Wanneer ik eraan denk, zeg ik tegen mezelf dat
het de dag is dat ik definitief mijn kinderjaren heb opgegeven"
Met
de achtdelige reeks Pandora Box genoot u een groot vertrouwen
want het was uw eerste grote serie met niet minder dan zeven tekenaars
om mee te beginnen. Nu hebt u ook de kans gekregen om te debuteren in
de collectie Vrije Vlucht, een kwaliteitsmerk. Dat is een buitengewoon
en snel parcours voor een jonge auteur, toch?
Alcante: "Ja, ik kan zeker niet klagen, inderdaad.
Vijf jaar geleden had ik nog geen album gepubliceerd en nu zijn er al
tien. Nog eens tien andere zijn al voorzien, inclusief twee in samenwerking
met mijn jeugdidool, Jean Van Hamme. Het is dus inderdaad
snel gelopen. Maar da's ook niet zo evident geweest, ik heb daar veel
voor gewerkt, veel boeken gelezen over scenariotechnieken, enzovoort.
En ik ben ook niet zo jong meer (knipoogt): 38 namelijk. Ik
ben wel laat begonnen.
Pandora Box heeft een redelijk succes gekend en dat helpt natuurlijk
om met andere projecten te komen bij de uitgevers. Maar Een Paar
Dagen Samen was al geschreven (en goedgekeurd door de uitgever)
voordat we de verkoopcijfers van Pandora Box kenden. Het is
ook totaal verschillend van die eerste reeks.
Ik ben enorm trots om in de prestigieuze collectie Vrije Vlucht
te mogen publiceren. Vooral omdat ons album in hetzelfde jaar als
het twintigjarig bestaan van de collectie verscheen (in het Frans
verscheen het album al in 2008, ds). Twintig jaar geleden betekende
het eerste album in deze collectie, Reis naar Italië,
een grote schok voor mij. Het is vandaag nog steeds een van mijn lievelingsstripverhalen."
Tussen
Pandora Box en Een Paar Dagen Samen lanceerde u de
serie Jason Brice. Is dit een serie met een einde, verdeeld
over cyclussen?
Alcante: "Het eerste album van Jason Brice,
Wat Geschreven Staat, is een compleet verhaal in de zin dat er
een echt einde in het album is. Maar tegelijkertijd is het ook het begin
van een cyclus die normaal vier albums zal beslaan. In deel 1 leren
we dat een schrijver blijkbaar profetische visies had en we zien Jason
Brice die tegen die voorspellingen probeert te strijden. In het binnenkort
te verschijnen deel 2 (in het Frans aangekondigd voor oktober, de
vertaling volgt later, ds) probeert hij die schrijver terug te
vinden. Hij verdween namelijk tien jaar geleden. In dit deel wordt het
mysterie wat groter. Er komen ook nieuwe personages. En er rijzen veel
extra vragen bij de lezer. Alle antwoorden volgen in de twee laatste
albums van deze eerste cyclus. Daarna volgt normaal een tweede cyclus,
enzovoort."
Vóór Jason Brice werkte u
als economist. Was dat voor een bank? Ik leerde trouwens van een stripdistributeur
dat in tijden van crisis strips niet slecht verkopen omdat het nog een
betaalbare luxe is in tegenstelling tot bijvoorbeeld reizen. Het was
dus het ideale moment om van job te veranderen. Bent u nu een fulltimescenarist?
Alcante: "Ik heb eerst als onderzoeksassistent
op de universiteit van Antwerpen gewerkt, dan voor de NMBS.
Daarna was ik ook adviseur in het kabinet van een vicepremier. Na het
kabinet ben ik teruggegaan bij de NMBS waar ik gewerkt heb voor de regeringscommissaris.
Ik ben stap voor stap beginnen schrijven. Eerst 's avonds en in de weekends,
dan een dag per week, dan halftijds en nu werk ik voltijds als scenarist
sinds september 2008.
Enerzijds was het op het goeie moment omdat ik nu toch een beetje bekend
in het milieu ben geworden, wat de zaken makkelijker maakt. En ik had
ook goeie projecten gestart. Het was dus een beetje nu of nooit. Maar
anderzijds is het misschien het slechtste moment wegens de financiële
crisis! De globale verkoopcijfers van de albums blijven stijgen, maar
de gemiddelde cijfers dalen sterk! Zoals in (bijna) alle andere sectoren
gaat het nu slecht. Voor de uitgevers — en dus ook voor de auteurs
— is het beslist heel moeilijk tegenwoordig."
Hoe was het om te werken en te wonen in
Antwerpen?
Alcante: "Heel tof. Ik heb daar niet gewoond want
mijn nu ex-vriendin studeerde nog in Brussel, maar ik heb veel toffe
herinneringen. En ik heb nog veel Vlaamse vrienden."
Uit beleefdheid stelden we voor om de vragen
in het Frans te stellen die u in het Nederlands beantwoordde. Uw goede
kennis van het Nederlands verbaasde ons wel. Komt dat door uw periode
in Antwerpen?
Alcante: "Ja, vooral. Nederlands was mijn tweede
taal op school maar men moet toegeven dat het niveau van het Franstalige
onderwijs niet zo goed is. Toen ik in Antwerpen werkte, volgde ik Spaanse
lessen — in het Nederlands — en het niveau was veel beter!
Maar zowel bij de NMBS als op het kabinet heb ik ook steeds Nederlands
moeten spreken. En ik heb natuurlijk met Steven Dupré
(voor deel 3 van Pandora Box, ds) gewerkt. Dus ook met hem
Nederlands gesproken (knipoogt), hoewel Stevens Frans heel
goed is!
Laten we het nu hebben over Een Paar
Dagen Samen. Met dit album hebt u een extreem emotioneel verhaal
geschreven. Alle Franse recensies en commentaren die we lazen, zijn
bijna unaniem: je kan het album niet lezen zonder bijna een traan te
laten. Wij ook, om eerlijk te zijn. Zijn wij dan allen hyperemotioneel?
Wat denkt u bij dit soort complimenten.
Alcante: "Eerlijk gezegd was ik echt verbaasd.
Ik hoopte natuurlijk dat de reacties zo goed mogelijk zouden zijn, maar
ik dacht niet dat ze zó goed zouden zijn! En ik dacht er vooral
geen moment aan dat zo veel lezers met dit verhaal zouden huilen! Zelf
heb ik maar één keer in mijn leven gehuild door een stripverhaal.
Het overkwam me bij de nummers 3 en 4 van Say Hello to Black Jack,
een manga over een jonge arts (vertaald door Glénat,
ds). Het is namelijk enorm moeilijker om dit soort emoties te veroorzaken
met een stripverhaal, in vergelijking met de cinema waar men met muziek
en lange, stille scènes kan spelen.
Maar het lijkt erop dat de lezers dit verhaal echt 'beleven', ik kan
het niet anders verklaren. Als je de commentaren van lezers op een forum
zoals bdgest.com
leest, is het echt indrukwekkend. Ze zijn enorm enthousiast en diep
ontroerend. Dat doet mij natuurlijk veel plezier. Dat wil zeggen dat
de personages die ik heb gecreëerd voor de lezers belangrijk geworden
zijn. Dat ze dus 'leven'.
Ik heb ook gezien dat dit album als 'coup de cœur' (een
soort aanbeveling van critici, ds) voorgesteld was bij veel stripwinkels
en in de Franstalige pers zijn er enorm positieve recensies verschenen.
Het album was ook geselecteerd in een internationaal festival als een
van de vijf genomineerden (van meer dan vierduizend albums) voor het
'beste te verfilmen stripalbum'."
Nochtans zijn de emotionele scènes
niet sentimenteel of melodramatisch. Wij denken dat dit ook komt door
het tempo en het ritme van het verhaal. Het zit goed in elkaar. Alle
elementen staan op hun plaats... Zijn dit trucen van het vak of komt
het ook omdat u betrokken bent met het onderwerp?
Alcante: "Allebei eigenlijk. Er zijn trucjes van
scenaristen, zoals de structuur in drie akten, maar hier heb ik die
trucjes minder gebruikt dan voor andere projecten. Die trucjes dienen
namelijk vooral om een verhaal goed te structureren. Ik vind dit heel
belangrijk. Als de structuur niet goed zit dan is het verhaal niet duidelijk
en dus ook niet 'efficiënt'. Maar de structuur van een verhaal
is zoals een skelet. En voor dit soort verhaal moest er ook vlees, een
hart en een ziel komen. Dat was zelfs belangrijker dan de rest. Mijn
werkmethode voor dit project was dus veel meer intuïtief en introspectief
dan voor de andere. Voor mij is het ook duidelijk een onderwerp dat
veel persoonlijker is dan een thriller. Neem nu de relatie vader-kind,
de ziekte, hun verschillen,... Dat zijn thema's die heel belangrijk
zijn voor mij. Kan je die thema's ook in Pandora Box terugvinden,
zelfs als ze minder ontwikkeld zijn?"
Vanwaar komt de idee om het kind Julien met de verouderingsziekte progeria
op te zadelen?
Alcante: "Ik heb een reportage gezien over die
ziekte. Er is gemiddeld één geval op de acht miljoen geboorten.
Die ziekte geeft dus aan jonge kinderen het uiterlijk van een oude man
of vrouw. Ik vond het natuurlijk ontroerend, maar ook interessant vanuit
scenario-oogpunt omdat je tegelijkertijd de jeugd en de ouderdom in
een en hetzelfde personage terugvindt."
Op de koop toe heeft Natacha, zijn moeder,
kanker. U spaart uw personages niet!
Alcante: "Nee, maar het is spijtig genoeg een
feit dat de ouders van kinderen die heel zwaar ziek zijn zelf ernstige
gezondheidsproblemen kunnen krijgen."
Hebt u zelf kinderen?
Alcante: "Ik heb er twee: Alexandre
(7) en Quentin (10). En de eerste lettergrepen van
hun namen vormen mijn pseudoniem (glimlacht). Vader worden
was heel belangrijk voor mij. Het heeft me geholpen om mijn weg als
schrijver te durven volgen. Daarom heb ik dit pseudoniem gekozen."
Hebt u ondertussen al uitnodigingen gekregen
om te spreken over progeria of kanker? Of zijn er lezers met gelijkaardige
problemen?
Alcante: "Neen. Progeria is een extreem zeldzame
ziekte, één geval op acht miljoen dus. Ik weet dat er
een geval is in Vlaanderen. De familie heeft een website.
Ik heb getwijfeld of ik contact met hen zou nemen. Maar uiteindelijk
heb ik het niet gedurfd. Mijn verhaal is ontroerend, maar het blijft
fictie. Die mensen leven er elke dag mee. Ik zou hen niet hen durven
storen. Het gaat toch over het leven van een kind.
Maar ik denk ook dat mijn verhaal geen verhaal over de ziekte is, meer
over een vader-zoonrelatie, over het leven, over mensen... Het is dus
zeker niet een les of zo over een bepaalde ziekte."
De eerste toenadering tussen vader en zoon
door een sneeuwbalgevecht levert een sterke scène op.
Alcante: "Eigenlijk heeft die scène een
verhaal. Ik raakte heel ontroerd toen ik deze scène schreef en
ik wist niet waarom. Het was vreemd. Uiteindelijk heb ik het begrepen.
Toen ik twintig jaar was, ging ik terug naar huis na een les aan de
universiteit. Er lag veel sneeuw. Een kind dat ik niet kende, had me
gevraagd om een sneeuwbalgevecht met hem te houden. Omdat ik gehaast
was, ben ik er niet op ingegaan. Het kind was heel verdrietig want hij
was alleen. Het is stom, maar het is een van de gebeurtenissen in mijn
leven waar ik het meest spijt van heb. Ik had tien minuten moeten opofferen
om met hem te spelen. Wanneer ik eraan denk, zeg ik tegen mezelf dat
het de dag is dat ik definitief mijn kinderjaren heb opgegeven. Ik geloof
dat dit een rol in deze scène heeft gespeeld. Ik geloof dat dit
de verklaring is."
Er is ook het verhaal van Julien met zijn
vriendinnetje. Het verhaal concentreert zich dus niet enkel op Xavier
waardoor hij op de lezer misschien minder egocentrisch overkomt. Het
valt vast niet mee om een evenwicht te vinden tussen al deze elementen
en de personages...
Alcante: "Om een personage goed te vatten, moet
men zien hoe hij met andere personages acteert. Ik kon niet alleen blijven
concentreren op Xavier en Julien. Men moest andere personages zien.
Voorts heb ik willen aantonen dat Julien en Xavier een invloed op elkaar
hebben. Bijvoorbeeld zou Julien volgens mij, als hij niet enkele dagen
met Xavier had geleefd, het nooit aangedurfd hebben om zijn vriendin
te vertellen dat hij verliefd is op haar."
Op het einde springt u een jaar in de toekomst.
Waarom weten we niet hoe het met Natacha is afgelopen? U maakt ons een
beetje ongerust.
Alcante: "Voor mij was het vooral belangrijk om
te tonen dat Xavier geëvolueerd is en ook hoe, na zijn ontmoeting
met Julien. Het verhaal moest zo eindigen. Maar je mag ervanuit gaan
dat Natacha genezen is."
Op de backcover staat vermeld dat het vaderschap
u na aan het hart ligt. We kunnen veronderstellen dat er een verhaal
zit achter die woorden? Kunt u ons uitleggen welk?
Alcante: "Ik vind dat vader worden ons helpt om
betere mensen te worden. Dat is iets dat je moeilijk kan verklaren,
maar ik voel het enorm vaak. Mijn kinderen zijn het belangrijkste ter
wereld. Vader worden heeft een grote impact gehad op mij."
Er staat ook geschreven dat het een verhaal
over verschillen is met mensen die anders zijn. Mag ik eraan toevoegen
dat het ook een verhaal is over gemiste kansen?
Alcante: "Dat is helemaal correct! Ik ben blij
dat je het zo bekijkt. Als dit verhaal ontroerend is, is het omdat men
zich kan inbeelden dat Julien en Xavier een enorm sterke relatie met
elkaar konden hebben... en dat is inderdaad een gemis. Dat is tegelijkertijd
heel positief en heel negatief. In het Frans vind ik dat de uitdrukking
'doux amer' (Franse term uit de culinaire wereld voor een
smaak die zowel zacht als bitter is, wij zouden ‘zoetzuur' zeggen,
ds) hier heel goed past. Ik had het einde van de film Lost
in Translation in gedachten. Dat is een beetje hetzelfde effect.
Je denkt: 'Dju, het is zo stom dat ze niet met elkaar kunnen verdergaan
of dat ze elkaar niet vroeger hebben ontmoet'."
We mogen ondertussen aannemen dat u de
poulain bent van Jean Van Hamme. Er is het project Rani en
ook een one-shot van XIII Mystery. Kunt u over deze twee projecten
wat meer uitleg geven?
Alcante: "Ik heb alle albums van Jean Van Hamme
gelezen en aanbeden. Het is de beste scenarist van strips. Thorgal
en XIII boeien me al jaren. Ik ben dus heel trots dat hij me
gecontacteerd heeft om een scenario van XIII Mystery te schrijven.
Ik koos voor het personage van kolonel Amos. Ik vind dat hij het meest
ambigue personage van de reeks is. Hij is oud en lichamelijk niet meer
zo paraat, maar hij heeft veel macht. Aan het begin is hij eerder een
vijand van XIII, vervolgens een bondgenoot. Men kent bijna niets van
zijn verleden. Voor mij was hij het meest interessante personage. Mijn
scenario is al twee jaar klaar, maar het zal pas in 2010 gepubliceerd
worden. Het is François Boucq die het zal tekenen,
een van de beste tekenaars ter wereld. Hij won de Grote Prijs van Angoulème
in 1998! In mijn verhaal zal men op kolonel Amos een beroep doen om
een spion te ontmaskeren die erin is geslaagd om in de omgeving van
de Amerikaanse president te infiltreren. Er komen veel personages uit
de serie in voor: Giordino, Irina, Sheridan, Heideger,... En daarnaast
ook een heel bekend personage uit de reeks dat eigenlijk het hele verhaal
lang aanwezig is. Maar dat merk je pas op het einde!
Rani is een serie die Jean Van Hamme voor de tv-zender France
2 heeft geschreven. Aangezien hij Pandora Box en mijn
scenario van XIII Mystery goed vond, vroeg Jean Van Hamme me
om een stripadaptatie van Rani te schrijven. Er zullen in totaal
acht delen verschijnen. De tekenaar is Francis Vallès.
Het verhaal speelt zich af in de achttiende eeuw. Het hoofdpersonage
is een jonge vrouw, Jolane. Zij leidt een actief en avontuurlijk leven
dat haar van Frankrijk tot in Indië brengt op het moment dat Indië
door de Fransen en de Engelsen gegeerde koloniën zijn. Avontuur,
liefde, exotisme, geschiedenis... Dat zijn de hoofdthema's van dit project.
Het eerste album zal eind dit jaar verschijnen bij Lombard."
Met het ook al achtdelige De Meesters
van de Gerst schreef Van Hamme voor Vallès een echte stripklassieker,
vooral in Vlaanderen. Geeft dat geen extra druk op uw werk?
Alcante: "Ja, maar ik vind vooral dat het een
kans is voor mij. Dat is heel positief."
In een ander interview zei u dat Van Hamme
voor u de "Ronaldinho van het scenario" is. Wie zijn de andere
auteurs, schrijvers of regisseurs om een voetbalelftal te vormen?
Alcante: "Uit het Frans-Belgische stripverhaal:
Fabien Vehlmann (Green Manor), Frank
Giroud (De Tien Geboden), Makyo (Het
Land van Langvergeten),...
Stripscenaristen van andere landen: Alan Moore (Watchmen,
From Hell), Naoki Urasawa (Monster, 20th Century
Boys).
De auteurs van bestsellerromans: Ken Follett (Pillars
of the Earth, Eye of the Needle), Thomas Harris
(Silence of the Lambs,...), Khaled Hossein
(The Kite Runner).
De scenaristen van cinema en/of tv en/of theater: JJ Abrams
(Lost), M. Night Shyamalan (The
Sixth Sense, Unbreakable,...), Simon Beaufoy (The
Full Monty, Slumdog Millionaire), Lawrence Kasdan
(Raiders of the Lost Ark, Body Heat, Star Wars,...), Peter
Shaffer (Amadeus)."
En wie is dan de trainer?
Alcante: "Misschien Alfred Hitchcock
als hij nog leefde."
Wat zijn uw andere projecten?
Alcante: "Naast Jason Brice, Rani en
Amos zijn er een aantal:
Re-Mind, een scifi-thriller in de trant van Face/Off of
Déjà Vu met Andrea Mutti als
tekenaar. Te verschijnen bij Dargaud. De eerste cyclus
bestaat uit twee delen. Het eerste album zou rond oktober moeten verschijnen.
Les Âmes Meurtries: de adaptatie van een kortverhaal
over vampiers bij Dupuis, ook in oktober. Met Matteo
(van het in vertaling gestopte Requiem, ds) als tekenaar.
Ook nog met Matteo is er voor Soleil een one-shot over
een 'haunted lighthouse' (een spookvuurtoren dus, ds).
Het verschijnt in oktober 2009 of januari 2010.
Een nieuw project is er ook met Fanny Montgermont, eveneens voor Vrije
Vlucht. Clair Obscur is een drama, laat ons zeggen iets
tussen Lost in Translation en The English Patient.
En daarnaast nog een paar andere, maar die vragen meer tijd."
In alle geval veel succes met al uw projecten.
Alcante: "Dank u."
>
DAVID STEENHUYSE — 11 april 2009
|