|
KLIK
voor andere strips van
Ugo Bienvenu |
|
|
SYSTEEMVOORKEUREN
Ugo
Bienvenu
Scratch Books | 168 p. | € 29,90 (HC) |
Menselijke
waarden en gevoelens contra artificiële intelligentie |
Voor
deze nieuwe graphic novel nam Ugo Bienvenu
zowel de tekeningen als het scenario voor zijn rekening. Zijn
vorige album Sukkwan Island, geschreven door David
Vann, dateert al van 2015. Ook nu is het niet meteen
een alledaagse story.
Het verhaal gaat over een jonge man, Yves Mathon, die samenwoont
met zijn vrouw Emy. Ze leven in Parijs in een tijd waarin
informatica, technologie en automatisering al mijlenver staan.
Het is dan ook de normaalste zaak dat het koppel een robot
heeft, Mikki model 10.2, die deel uitmaakt van hun gezinnetje.
Mikki is een zeer gesofisticeerd toestel, zo groot als een
mens, waarmee kan geconverseerd worden en die ook alle mogelijke
huishoudelijke taken uitvoert. Sterker nog, robot Mikki kan
zelfs als draagmoeder fungeren. Hij draagt dan ook de baby
van Yves en Emy. Dat Mikki ook enigszins kan redeneren, komt
tot uiting tijdens een gesprek met Yves. Mikki laat dan horen
dat ze weet dat robots handelen volgens algoritmes, volgens
een logische en statistische analyse van binnenkomende informatie
terwijl bij mensen nog een ander element meespeelt, namelijk
gevoelens.
Yves werkt voor de overheid die alle mogelijke data opslaat
maar om capaciteitsredenen ook data laat vernietigen die ze
nutteloos vindt, zoals bepaalde films, culturele elementen,
geschiedkundige verhalen, enzovoort. Zo krijgt Yves regelmatig
de opdracht om data te vernietigen, onder meer Stanley
Kubricks film 2001: A Space Odyssey (1968).
Hij doet dit, maar neemt stiekem een kopie die hij opslaat
op de harde schijf van robot Mikki. Hij vindt de film niet
alleen een meesterwerk, maar ook interessant om iets over
de opvattingen van zijn voorouders te leren. Het lijkt een
onschuldig iets, maar er staan zware straffen op het stelen
en persoonlijk bewaren van data. Op een bepaald ogenblik ruikt
de onderzoeksafdeling van de overheid, bestaande uit twee
androïden, onraad en beginnen zij de bewegingen van Yves
na te gaan, die bovendien soms contant geld afhaalt. Het betalen
met contant geld is nochtans totaal in onbruik geraakt. Een
collega van Yves, die zelf ook al eens stiekem geschiedkundige
verhalen kopieert, raadt Yves aan te vluchten.
Yves, Emy en Mikki vluchten daarop met hun voertuig naar een
leegstaande hoeve in een uitgestrekt natuurgebied in de Auvergne.
Hun vlucht is echter ontdekt en tijdens de achtervolging belandt
hun wagen in een ravijn. Enkel Mikki overleeft en kan ontsnappen
aan de achtervolgers. Tijdens haar vlucht brengt Mikki een
meisje ter wereld, Isi, dat ze zal verzorgen en opvoeden in
de leegstaande hoeve. Isi zal opgroeien tot puber en alles
over het leven en de natuur leren dankzij de parate kennis
van Mikki, informatie die is opgeslagen in haar geheugen.
Raakt deoverheid op het spoor van Mikki en Isi en hoe loopt
dit verder af?
Het is duidelijk dat we in onze huidige wereld almaar meer
overstelpt worden door allerlei technologische snufjes en
apps die ons leven beïnvloeden. Wat begon in de jaren
1980 met een vaste personal computer is op dertig jaar tijd
geëvolueerd naar laptop, notebook, tablet, smartphone,
smartwatch en robotjes als Alexa. De toepassingen zijn eindeloos.
Ook het klonen van mensen en dieren, en het aanpassen van
genetische kenmerken zijn mogelijk.
We hoeven niet tegen praktische vooruitgang te zijn, maar
informatica, technologie en AI mogen niet de bovenhand krijgen.
De wijze les uit dit album is dat ons leven niet louter gestuurd
mag worden door zakelijke algoritmes, maar dat menselijke
waarden, emoties en gevoelens altijd een rol moeten blijven
spelen.
Systeemvoorkeuren biedt een sterk verhaal met zinvolle
dialogen waarin wordt verwezen naar YouTube, Instagram en
dergelijke meer als het gaat over het nodeloos innemen van
opslagcapaciteit. De personages en hun woon- en werkomgeving
zijn overwegend steriel in beeld gebracht, wat ons minder
bekoort, maar da's vermoedelijk wegens het futuristisch onderwerp.
Eenmaal naar de streek van Auvergne gevlucht, komt de fauna
en flora echter heel kleurrijk en natuurgetrouw tot leven.
Een mooi contrast. Een album dat we onthouden voor onze eindejaarstop. |
JAN GOFFIN --- maart 2021 |
|