|
KLIK
voor andere strips van
Milan Hulsing |
|
|
STAD VAN KLEI
jubileumuitgave
Milan
Hulsing
Scratch Books | 168 p. | € 27,50 (HC) |
Fucking
brilliant |
Deze
heruitgave van het meesterwerk Stad van Klei, door
Nederlander Milan Hulsing, betreft een jubileumuitgave.
Het is namelijk tien jaar geleden dat de eerste editie in
softcover bij Oog & Blik | De Bezige Bij verscheen,
net in het jaar dat de Arabische Lente in Egypte, de woonplaats
van Hulsing, uitbrak.
Deze nieuwe editie verschijnt in harde kaft, de afdrukken
zijn geremasterd. Er zit aansluitend een door Hulsing geïllustreerde
tekst bij van schrijver Abdelkader Benali,
toelichting in tekst en beeld over personages en tekenstijl,
het korte stripverhaal Stille Chaos en een beginnetje
van wat een verstripping van Albert Camus'
De Vreemdeling had moeten worden (en uiteindelijk
werd getekend door Jacques Ferrandez). Dankzij
al dat bonusmateriaal is het oorspronkelijk aantal pagina's
van 134 uitgebreid naar 168! Scratch Books
hanteert voor deze uitgave ook hetzelfde formaat als de andere
albums die het van Milan Hulsing uitgaf, De Smokkelaar
en de spin-off daarop, Spaans Rood. Altijd attent
dat een uitgeverij dat respecteert.
Hiernavolgend hernemen en actualiseren we onze bespreking
uit januari 2011, net in de periode dat we geen contact konden
onderhouden met Milan Hulsing, die in Caïro woont en
werkt en waar alle internet- en gsm-verkeer was stilgelegd.
Daarmee snij je in deze moderne tijden nog niet álle
communicatie naar het buitenland af. Stad van Klei
is een bewerking van een Egyptische novelle en past op zijn
manier ook in het plaatje van power to the people en
bedrog van het systeem.
Ambtenaar Salem heeft een uitgekiend plan om de Egyptische
overheid op te lichten. Hij bedenkt het fictief stadje Khaldya
waarvoor hij alle officiële paperassen kan vervalsen
om de salarissen en het budget van het politiekorps voor zichzelf
te kunnen innen. Al wat hij nodig heeft, is een naïeveling
die in Salems plaats het geld op zijn rekening krijgt gestort
en verdere opvolging van zijn gesjoemel. Maar hoe meer hij
zich met zijn stad bezighoudt en zelfs bezuinigingen voorstelt
of het district de hoogste graad van onveiligheid laat toekennen,
hoe reëler het bestaan ervan voor hem wordt. De plichtsbewuste
politiechef krijgt een gezicht, geboetseerd in klei, en Salem
bouwt een volledige maquette van de stad in zijn woonkamer.
Ondertussen krijgen we als lezer effectief de fictieve interventies
van het politiekorps te zien en maken we mee hoe de politiechef
verliefd wordt en in een lastige sitiuatie terechtkomt. Salem
gaat helemaal op in zijn stad en gaat er ook onderdoor. Zijn
band met de realiteit kwijnt weg. Dat heeft zijn consequenties.
Zijn bazen belasten hem met een onderzoek ter plaatse om de
onregelmatigheden te bestuderen. Kan het nog gekker? Jawel,
de laatste pagina!
Alleen al de korte inhoud van dit one-shot klonk fucking
brilliant. De uitwerking van Milan Hulsing is dat net
zo goed. De keuze om de pagina's in sepiatinten te schilderen,
is een perfecte keuze. Het lijkt wel of hij met klei en veel
water aan de slag ging om Stad van Klei te schilderen.
De dialogen zijn beknopt en to the point. Geen gezever,
alleen de essentie. Je leest dan ook vlot doorheen het verhaal.
De structuur van afwisselende scènes in verknipte verhaallijnen
over Salem enerzijds en over de politiechef anderzijds onderga
je daardoor makkelijker. |
DAVID STEENHUYSE --- april 2021 |
|