|
KLIK
voor andere strips van
Didier Cassegrain
KLIK
voor andere strips van
Fred Duval |
|
|
ZWARTE WATERLELIES
Didier
Cassegrain + Fred Duval naar de roman van Michel Bussi
Dupuis (Vrije Vucht) | 144 p. | € 29,95 (HC) |
Indrukwekkend |
Giverny.
Het kleine dorpje in Frankrijk is slechts enkele straten groot,
maar telt een iconische tuin. Eentje met een vijver vol waterlelies
die ontiegelijk vaak zijn geschilderd door de grote impressionist
Claude Monet. En hierdoor komen jaarlijks
duizenden bussen naar het dorp om er een paar uur te verdwalen
in het ideale plaatje. Het stadsbestuur doet er dan ook alles
aan om er de tijd te laten stilstaan om zo de hordes toeristen
de ideale impressie te geven. Drie inwoners van Giverny willen
in het album Zwarte Waterlelies ontsnappen uit dit
kunstmatige openluchtmuseum. Eentje is een oude feeks die
op haar tachtigste bijna weduwe is. De tweede is een zesendertigjarige
onderwijzeres wiens biologische klok luidop tikt. Tot nu toe
heeft ze haar extreem jaloerse man nog niet bedrogen, maar
dat lijkt ons een kwestie van tijd. De derde is een elfjarig
meisje dat de harten steelt van alle buurjongens. De drie
vrouwen, dames of meisjes, willen Giverny uit de pastellen
postkaartjessfeer trekken. Onbewust worden ze geholpen door
de moord op ene Jérôme Morval. De rijkste stinkerd
van het dorp werd vermoord door een messteek. Daarna werd
zijn hoofd ingeslagen met een steen, waarna hij in het water
werd gesleurd om er naast de drijvende waterlelies langzaam
leeg te bloeden. Mes, steen en water. Driemaal vermoord. Al
snel spitst het onderzoek zich toe op de vele maîtresses
die de man had, zijn passie voor Monet en een vreemde postkaart
die Morval bij zich droeg. Het dorp staat op stelten.
Zwarte Waterlelies is een bewerking van de gelijknamige
thriller van Michel Bussi. Hoewel het boek
sinds de eerste druk in 2011 niet minder dan dertien maal
bekroond werd als beste polar, hadden we er nog nooit van
gehoord. En daar zijn we nu zo blij om. Zwarte Waterlelies
is immers zo'n verhaal dat je op het eind perplex achterlaat
waardoor je het onmiddellijk herleest en je je voor het hoofd
slaat dat je die plotwendingen niet had zien aankomen. Het
Shutter Island van het impressionisme. Onbevangen
begonnen we eraan. Scenarist Fred Duval neemt
zijn tijd. Hij zet de mooiste zinnen uit de roman om in geweldige
dialogen, maar even vaak verrast hij ons met indrukwekkende,
tekstloze pagina's. Zo maken we uitgebreid kennis met de drie
bijzondere dames, gniffelen mee met de sociale satire over
de toeristen en zitten op het puntje van onze stoel als de
inspecteurs de moord proberen te ontrafelen. Geen enkele keer
hadden we de indruk dat we een romanbewerking lazen. Dit is
een echte strip.
Het strafste is dat de hele beeldroman overkomt als een groot
impressionistisch schilderij. Met het kleine dorpje Giverny
is het kader duidelijk afgebakend. Wat daarin gebeurt, lijkt
kristalhelder van ver af. Hoe dichter je de zaken bekijkt,
hoe waziger echter alles wordt. Elke indruk die je hebt, is
fout. Elke impressie is een momentopname, badend in een steeds
veranderend licht op de zaken. De misleidende valsheid van
het impressionisme ten top.
Tekenaar Didier Cassegrain (De Valstrik
van Zarkass, Legenden van Troy, Conan)
heeft de insteek van het boek uitstekend begrepen. Zijn lieflijke
pastelkleurtjes tellen duizenden schakeringen. Doordat je
er met je neus op zit en je je verliest in de sfeer van de
tekeningen, vergeet je afstand te pakken. Je hebt de impressie
dat je alles begrijpt en dan, plots, word je ijskoud verrast.
Die godverdomde eerste indruk heeft je genekt. Impressies.
Zwarte Waterlelies is een betoverend zwart sprookje.
Feeëriek, satirisch en intelligent. Een absolute aanrader.
Bovendien was de strip bij onze zuiderburen een vaste gast
in bijna elk eindejaarslijstje. We zouden er al flink naast
moeten zitten, mocht Zwarte Waterlelies dit kunstje
bij ons dit jaar niet overdoet. Impressionant top-10-materiaal.
|
WOUTER PORTEMAN --- februari 2020 |
|