|
KLIK
voor andere strips van
Stéphane Duval
KLIK
voor andere strips van
Philippe Bonifay |
|
|
ZIGEUNERS VAN DE ZEE 1-2
Stéphane
Duval + Philippe Bonifay
Dark Dragon Books | 72 p. | € 9,95 (SC) |
Zonde |
Meubelmaker
Nadau is een begenadigd zwaardvechter. Er wordt beweerd dat
hij de zoon is van de legendarische musketier D'Artagnan.
Hij is smoorverliefd op het zigeunermeisje Angelina. De bofkont
verneemt al snel dat het onderwerp van zijn liefde in tweevoud
bestaat, want Angelina heeft een tweelingzus, Leanne. Ze zijn
beiden verliefd op de jonge bink. Dan vormen ze maar met z'n
drieën een gelukkig gezinnetje. Bij de zigeuners ondervindt
Nadau de nodige tegenstand en rivaliteit. Om de situatie niet
te complex te maken, vermomt een van de twee vrouwen zich
als man wanneer Nadau elders werk vindt... waar het gruwelijk
verkeerd afloopt. Een bestaan als piraat lonkt en ook dan
volgt zijn dubbele liefde hem in voor- en tegenspoed. Het
is het begin van een avontuur te land en ter zee met een heleboel
nevenpersonages en een wraakmissie.
Dark Dragon Books kent blijkbaar haar eigen
auteurs niet. Op de colofonpagina staan de auteurs Duval en
Bonifay omgewisseld als zijnde tekenaar en scenarist. Philippe
Bonifay, gekend van onder meer Zoo, is wel
degelijk de scenarist en Stéphane Duval
heeft het nota bene bij Dark Dragon Books verschenen Kindsoldaat
op zijn palmares. Een al ouder reeksje van dit duo is Zigeuners
van de Zee. In 2010 verscheen een eerste deel bij Dupuis.
Het vervolg kwam niet als deel 2 uit, maar werd gewoon toegevoegd
in een integraal met deel 1.
Philippe Bonifay is inmiddels gestopt met het schrijven van
strips. Hij was de houding van uitgeverijen tegenover scenarsten
en de al niet zo rooskleurige situatie van veel stripmakers
beu en zei het stripvak vaarwel. Het moet gezegd dat bijna
geen enkele van zijn stripreeksen na Zoo een (verkoop)topper
was. Zigeuners van de Zee blinkt net zo min uit in
zijn bibliografie. Waar deel 1 nog boeiend is qua personages
en wat ze te verduren krijgen, loopt de in deel 1 al ingeleide
hoofdintrige in deel 2 helemaal verloren in een kluwen van
nutteloze nevenintriges die ons op den duur niet meer konden
schelen. Zonde, want deel 1 had potentieel op overschot. Deel
2 heeft daar te veel van afgesnoept om er een evenwichtig
tweeluik van te maken.
Duvals realisme is geen academische stijl. Daar kan je van
houden of niet, het is dus een kwestie van smaak. Ons zinde
het losse, spontane, wildere stijltje wel. Duvals beeldtaal,
zijn camerastandpunten, zijn begrip van de anatomie zijn allemaal
prima. |
DAVID STEENHUYSE --- januari 2020 |
|