|
KLIK
voor andere strips van
Enea Riboldi
KLIK
voor andere strips van
Philippe Thirault |
|
|
DE ZEEAREND 1
Atlantische Oceaan 1916
Enea
Riboldi + Philippe Thirault naar een verhaal van Enea Riboldi
Silvester | 56 p. | € 18,95 (HC met A3-kunstdruk) |
Prima
tussendoortje |
Februari
1916. De Eerste Wereldoorlog wordt ook op zee uitgevochten.
De Britse kruiser HMS Avenger controleert een Noors koopvaardijschip.
De kapitein vindt dat het schip zich verdacht gedraagt door
te langzame manœuvres. De Noorse kapitein Knudsen stelt
hem gerust. Eenmaal de Engelsen weer van boord zijn, komen
we de ware identieit te weten: het betreft een Duits zeilschip
onder Noorse vlag, de Seeadler onder leiding van graaf Hugo
von Krüger, die de Engelsen stomweg een volgende prooi
hebben aangewezen: de Antonin uit Nantes. Aan boord van dat
Franse schip bevinden zich Pénélope en haar
vader. Von Krüger is een hoffelijke kapitein, maar dat
belet hem niet om geallieerde koopvaardijschepen tot zinken
te brengen om de bevoorrading van de vijand van het Duitse
keizerrijk te verstoren. Zijn erecode houdt hem tegen om slachtoffers
te maken. De Franse bemanning en passagiers worden gevangen
genomen, maar de aanwezigheid van Pénélope aan
boord doet het hoofd van kapitein von Krüger op hol slaan.
Inmiddels woedt er een machtsstrijd waarbij de rol van von
Krüger op het spel staat.
De Seeadler (Zeearend) heeft echt bestaan, maar kapitein Hans
von Krüger is fictief. Hij is wel gebaseerd op de Duitse
graaf Felix von Luckner die in 1916 en 1917
de Seeadler onder zijn commando had. Von Luckner werd Der
Seeteufel (De Zeeduivel) genoemd. tekenaar Enea Riboldi
(Kaap Hoorn) kwam met het verhaal op de proppen dat
Philippe Thirault (van wie onlangs ook Shanghai
Dream bij Silvester verscheen) in een
scenario goot.
De tekeningen van Riboldi zijn helder realistisch en hij is
zowel bekwaam in het tekenen van knappe (blote) vrouwen als
zeilschepen, maar het oogt ook wel steriel en weinig uitdagend.
Thirault maakt er een meeslepende thriller van met voldoende
actie en spanning. Zijn personages zijn niet van bordkarton,
hoewel ze wel naar zwart-witkarikaturen in oorlogsomstandigheden
neigen. Uiteindelijk zal dit een lezenswaardig tweeluikje
opleveren. Een prima tussendoortje, maar geen onmisbare hoogvlieger.
|
DAVID STEENHUYSE --- januari 2020 |
|