|
DEEL
1 VAN BIOGRAFISCH TWEELUIK |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Catel Muller |
|
|
HET VERHAAL VAN DE GOSCINNY'S 1
De Geboorte van een Galliër
Catel
Muller
De Geus | 344 p. | € 24,99 (SC) |
It's
all in the family! |
Toen
Anne Goscinny aan Catel Muller
vroeg om het leven van vader René
in een stripbiografie te gieten, ging die laatste niet onmiddellijk
overstag. Catel had zich meer en meer toegelegd op het beschrijven
van sterke vrouwenlevens en zag het niet zitten om het deze
keer over een man te hebben, ook al was die man dan de schepper
van Asterix en moest ze bekennen dat ze hem wel als
een van haar haar grote voorbeelden zag. Door het groeiend
wederzijds respect tussen beide dames neemt ze op een gegeven
moment dan toch de opdracht aan, op de opschortende voorwaarde
dat ze ook de stem van Anne in het geheel mocht laten horen.
Catel kreeg vervolgens inzage in het omvangrijke archief van
de familie en ze besteedde daarnaast heel wat tijd aan research
en het grasduinen in kranten, magazines en andere media. De
zes pagina's tellende bibliografie op het einde van het boek
oogt dan ook redelijk indrukwekkend.
In een proloog, veertien hoofdstukken en een epiloog vertelt
ze op haar eigen particuliere wijze over het leven van de
man die in de loop van de jaren miljoenen fans van zeven tot
zevenenzeventig heeft weten te boeien met zijn komische stripscenario's.
In haar hoofdstukken wisselt ze telkens van vertelperspectief
tussen René en dochter Anne (de steunkleur verandert
dan ook van blauw naar oranje) en zo kan ze extra informatie
over het woelige leven van de tekenaar/schrijver in haar boek
moffelen. We mogen namelijk niet vergeten dat het merk Goscinny
allesbehalve een instant succes was. De man heeft heel wat
jaren moeten leuren met zijn cartoons en grappige kortverhalen
en op zijn weinig succesvolle passages in de VS kijkt hij
niet echt met de nodige vrolijkheid terug. Het duurde ook
wel even vooraleer Goscinny doorhad dat zijn kwaliteiten eerder
bij het schrijven dan bij het tekenen lagen. De vele originele
schetsen en stripstroken waarmee Catel het boek opluistert,
tonen dat René wel een zeker tekentalent had, maar
ons kritisch oog catalogeert zijn worpen toch vooral bij de
betere huis-, tuin- en keukenvlijt. Het is pas als hij zijn
ongebreidelde creativiteit ten dienste stelt van andere tekenaars
dat het genie van de scenarist echt boven komt drijven. Zijn
samenwerkingen met onder andere Jean-Jacques Sempé
(Le Petit Nicolas), Morris (Lucky
Luke) en Albert Uderzo (Johan Pikbroek
en Hoempa Pa) krijgen dan ook heel wat aandacht
en helemaal op het einde zien we zelfs de premature versie
van Asterix het levenslicht zien. Yep, er komt nog een tweede
deel.
Het Verhaal van de Goscinny's is een album dat we
in één ruk hebben uitgelezen. Met Kiki van
Montparnasse en Joséphine Baker wisten
we al dat Catel een uitstekende stripbiografe was, maar met
dit album legt ze haar eigen lat nog een heel stuk hoger.
Ze vertelt op een heel organische manier het levensverhaal
van René Goscinny: een doorzetter die niet voor één
gat te vangen is. Ze kan bovendien ook rekenen op het literaire
métier van dochter Anne die zich een begenadigd verteller
toont en zo het verhaal net dat beetje extra geeft. Zo is
dit zoveel meer dan een "en toen en toen"-verhaal
geworden, maar is het een exquise vertelling waarin drama
en humor elkaar naadloos afwisselen. Vakwerk! |
MARIO STABEL --- april 2020 |
|