|
KLIK
voor andere strips van
Maza
KLIK
voor andere strips van
Jean-Pierre Pécau
KLIK
voor andere strips van
Fred Blanchard |
|
|
USA ÜBER ALLES 1-2-3
1. Project Aurora - 2. Basis 51 - 3. De Rode Schaduw
Maza
+ Jean-Pierre Pécau met assistentie van Fred Blanchard
Daedalus | 56 p. (deel 1-2) • 64 p. (deel 3) | €
7,95 (SC) • € 19,95 (HC) |
Klepel |
We
geven het onmiddellijk toe. Zet een Wunderwaffen (ook al is
het geen ex-nazitoestel) op de cover en we zijn al voor 90%
verkocht. Zeker als deze van de hand is van de gerenommeerde
Amerikaanse schilder Roy Grinnell. Je kan
het vergelijken met de covers van Jean-Yves Delitte
in de reeks De Grote Zeeslagen.
Scenarist Jean-Pierre Pécau heeft
al wat ervaring met het schrijven van een uchronie (Uur
U, Empire,...), een genre dat de schrijver de
vrijheid geeft om een eigen invulling te geven aan de geschiedenis,
deels gebaseerd op echte historische feiten en personages.
In dit drieluik is de premisse dat eind 1944 de nazi's aan
het Westfront capituleerden om samen met de Amerikanen, Fransen
en Britten een alliantie te vormen tegen het rode gevaar van
de Russen. De oorlog sleept echter (te) lang aan en de hoop
wordt gevestigd op een nieuwe superbommenwerper: de Thunderbird
of project Aurora. Die zal in staat zijn om onder andere dankzij
zijn snelheid ongehinderd Moskou en andere steden te vernietigen
met atoomwapens.
Hoofdpersonage is Nicolas Charlier, oud lid van de jachtvlieggroep
Normandie die in de Tweede Wereldoorlog met succes aan de
zijde van de Russen tegen de nazi's vocht. Charlier is volgens
ingenieur Bloch de enige vlieger die de Thunderbird kan besturen
en wanneer hij opduikt aan de Finse grens (na gevangen gezeten
te hebben in Rusland) wordt dit toch als té toevallig
beschouwd door de Westerse geheime diensten. Is hij een Russische
spion of niet? En zal hij met de Thunderbird mogen vliegen?
Wel, in deel 3 kom je alles te weten, maar als je de voorgaande
delen 1 (Project Aurora) en 2 (Basis 51)
niet hebt gelezen of herlezen, zal je wel de klepel horen,
maar niet weten waar hij hangt. En dat zou jammer zijn, want
het verhaal is goed opgebouwd met een mooie mix van luchtgevechten,
politieke intriges en de liefde voor Sturmovik-pilote Ludmilla.
Natuurlijk hebben we de klassieke pluim voor tempotekenaar
Maza (die intussen ook nog Wunderwaffen
en Lady Spitfire tekent of tekende). Hij levert schitterende
grond- en luchtgevechten, maar — de eeuwige kritiek
op luchtvaartreeksen — zijn personages zijn te slordig
weregegeven. Niet zelden moeten we terugbladeren om te weten
wie er nu eigenlijk aan het woord is.
Is het nu de moeite om je dit drieluik aan te schaffen? Ja!
We krijgen een redelijk realistische geschiedenis-herschrijving
(zelfs JFK en Boris Jeltsin hebben een rolletje), verrijkt
met heel wat oorlogsscènes voor de liefhebbers.
Nog dit, USA über Alles is blijkbaar een (fictieve)
roman van Ferdinand Céline. Totaal
detail in het verhaal, maar toch de titel. Marketing is en
blijft een wondere wereld. |
JOHAN DECLOEDT --- november 2020 |
|