|
DEEL
1 VAN CYCLUS IN DRIE DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Didier Tarquin |
|
|
U.C.C. DOLORES 1
In het Spoor van Nieuwe Pioniers
Didier
Tarquin
Uitgeverij L | 48 p. | € 8,95 (SC) • € 19,95
(HC) |
Vertrouwde
space opera |
Het
lijkt alsof het gisteren was. Voor het nonnenklooster van
de Orde van de Nieuwe Pioniers lag een vondelingenbaby. Ze
huilde en was enkel gewikkeld in een kapersvlag. Op haar hoofdje
stond haar naam geschreven: Mony. Vandaag, achttien jaar later,
moet de vrome Mony haar veilige haven voor het eerst en meteen
voorgoed verlaten. De abdes geeft haar nog vlug een verzegeld
kistje dat in haar vondelingenmandje zat en stuurt haar naar
de uitgang. De poort slaat definitief achter haar dicht. Enkele
seconden later klapt het kistje open. Het bevat de sleutel
van een loods. Daar aangekomen ontdekt de beteuterde Mony
een gigantisch, antiek oorlogsruimteschip, de U.C.C. Dolores,
haar erfenis. Mony krijgt van de lokale Shingouz-wezens vijf
uur de tijd om de loods uit te vliegen, anders slaan ze het
schip aan. Op zoek naar een bemanning trekt het naïeve
wicht de louche onderwereld in. Gelukkig wordt ze op haar
ronseltocht begeleid door het Ware Licht.
Na vijfentwintig jaar heeft Didier Tarquin
het even gehad met zijn grote held Lanfeust en besloot hij
zijn zelf geschreven drieluik U.C.C. Dolores te verstrippen.
Buiten alle verwachtingen blijft de Fransman toch dicht bij
zijn geesteskind. Iets minder fantasy en meer sf, maar dat
is het zowat. Bovendien voelt alles in deze U.C.C. Dolores
veilig, vertrouwd en zelfs voorspelbaar aan. Van de plot,
over de personages (het naïeve wicht, de stoere vaderfiguur,
de slimme robot,...) tot de uitwerking van het sf-universum.
Nergens durft Tarquin stoutmoedig te gaan waar geen mens hem
is voor geweest. Integendeel, voortdurend floepen vergelijkbare
scènes uit Sylvain Runbergs geweldige
Warship Jolly Rogers, Star Wars en X-men:
Wolverine in onze gedachten. We misten echt die ene knap
gevonden sprankel waar Christophe Arleston
ons in elk van zijn scenario's wél mee weet te verrassen.
Aan Tarquins tekeningen ligt het niet. Oké, we mankeren
ook hier die ene geniale sf-vondst, maar dat wordt ruimschoots
gecompenseerd door het betere smoelwerk, de sterk uitgewerkte
decors en de sfeervolle inkleuring van zijn vrouw Lyse.
Bovendien kiest Didier Tarquin voor een intensere regie met
veel inzoomen, weidse decortekeningen en steeds wisselende
perspectieven. Hij houdt je zo dicht bij jou dat je pas op
pagina 14 voor de eerste keer een paar getekende voeten ziet.
Grafisch en ritmisch zit dit echt wel goed. Helaas weerspiegelt
dit enthousiasme zich niet in de haast alledaagse, statische
cover. Hopelijk wordt de strip toch nog opgemerkt in het rek
van de nieuwigheden, want hij is het toch wel waard.
Momenteel is U.C.C Dolores nog een veilige formulestrip,
maar net zoals Lanfeust van de Sterren werkt deze
space opera wel. Pretentieloos leesplezier. |
WOUTER PORTEMAN --- juli 2020 |
|