Tussen Vier Muren 1
DEEL 1 VAN TWEELUIK
Tussen Vier Muren 1
KLIK
voor andere strips van
Laurent Astier
TUSSEN VIER MUREN 1
Laurent Astier + Jean-Claude Pautot / Laurent Astier
Daedalus | 160 p. | € 24,95 (HC)
Jailbreaker
Jean-Claude Pautot is geen doetje. Zijn leven wordt getekend door overvallen, gevangenissen en vluchtpogingen. Als hij in 2012 Laurent Astier ontmoet, die een stripworkshop komt geven in de gevangenis van Saint-Maur, wordt daar de kiem gelegd voor een beklijvend striptweeluik.

In dit eerste deel zien we hoe Pautot opgroeit in moeilijke omstandigheden en zich steeds dieper in de nesten werkt. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld, maar in losse hoofdstukken die — door elkaar gehusseld — elk een bepaalde periode uit het woelige leven van de beroepscrimineel vertellen. Om de tijdsprongen duidelijk van elkaar te onderscheiden, krijgt elke passage zijn eigen steunkleur, een visuele truc die we ook al bij De Arabier van de Toekomst zagen opduiken.

Aangezien de auteurs het verhaal zelf omschrijven als een fictieverhaal dat gebaseerd is op waargebeurde feiten, vraag je je regelmatig af waar de waarheid de fantasie overstijgt. De uitgebreide appendix op het einde (mét uittreksels uit kranten en politiedossiers) doet je vermoeden dat er ook weer niet zo heel veel aan het brein van de auteurs ontsproten is. Hoewel de protagonist allesbehalve een heilig boontje is en je hem bezwaarlijk het hedendaagse equivalent van een Robin Hood kunt noemen, slagen de schrijvers er toch in om de nodige sympathie op te wekken voor het personage.

Astier, intussen bekend van de western Het Venijn, tekent in een stijl die een stuk bruter is dan we van hem gewend zijn en we zijn er nog niet helemaal uit of we daar heel blij mee zijn. Zelf haalt hij de Amerikanen Milton Caniff (van Terry and the Pirates) en Frank Miller (van onder andere 300 en Sin City) aan als voorbeelden voor dit album en die invloeden zijn inderdaad onmiskenbaar.

Pautot en Astier werkten allebei ook mee aan de documentaire Half a Square Meter of Freedom van de Russisch-Amerikaanse filmmaakster Inga Lavolé-Khavkina. Zij laat een aantal gevangenen aan het woord die een artistieke uitlaatklep hebben gevonden in het schilderen. In het dossier vinden we dan ter illustratie ook een aantal kunstzinnige (nu ja) worpen van Pautot lui-même terug.

Het verhaal wordt verder afgehandeld in een tweede deel en dat wil Daedalus al in december in de winkelrekken laten leggen. Zo hebben we het graag!
MARIO STABEL --- oktober 2020