|
KLIK
voor andere strips van
Laurent Astier |
|
|
TUSSEN VIER MUREN 1
Laurent
Astier + Jean-Claude Pautot / Laurent Astier
Daedalus | 160 p. | € 24,95 (HC) |
Jailbreaker |
Jean-Claude
Pautot is geen doetje. Zijn leven wordt getekend
door overvallen, gevangenissen en vluchtpogingen. Als hij
in 2012 Laurent Astier ontmoet, die een stripworkshop
komt geven in de gevangenis van Saint-Maur, wordt daar de
kiem gelegd voor een beklijvend striptweeluik.
In dit eerste deel zien we hoe Pautot opgroeit in moeilijke
omstandigheden en zich steeds dieper in de nesten werkt. Het
verhaal wordt niet chronologisch verteld, maar in losse hoofdstukken
die — door elkaar gehusseld — elk een bepaalde
periode uit het woelige leven van de beroepscrimineel vertellen.
Om de tijdsprongen duidelijk van elkaar te onderscheiden,
krijgt elke passage zijn eigen steunkleur, een visuele truc
die we ook al bij De Arabier van de Toekomst zagen
opduiken.
Aangezien de auteurs het verhaal zelf omschrijven als een
fictieverhaal dat gebaseerd is op waargebeurde feiten, vraag
je je regelmatig af waar de waarheid de fantasie overstijgt.
De uitgebreide appendix op het einde (mét uittreksels
uit kranten en politiedossiers) doet je vermoeden dat er ook
weer niet zo heel veel aan het brein van de auteurs ontsproten
is. Hoewel de protagonist allesbehalve een heilig boontje
is en je hem bezwaarlijk het hedendaagse equivalent van een
Robin Hood kunt noemen, slagen de schrijvers er toch in om
de nodige sympathie op te wekken voor het personage.
Astier, intussen bekend van de western Het Venijn,
tekent in een stijl die een stuk bruter is dan we van hem
gewend zijn en we zijn er nog niet helemaal uit of we daar
heel blij mee zijn. Zelf haalt hij de Amerikanen Milton
Caniff (van Terry and the Pirates) en Frank
Miller (van onder andere 300 en Sin
City) aan als voorbeelden voor dit album en die invloeden
zijn inderdaad onmiskenbaar.
Pautot en Astier werkten allebei ook mee aan de documentaire
Half a Square Meter of Freedom van de Russisch-Amerikaanse
filmmaakster Inga Lavolé-Khavkina.
Zij laat een aantal gevangenen aan het woord die een artistieke
uitlaatklep hebben gevonden in het schilderen. In het dossier
vinden we dan ter illustratie ook een aantal kunstzinnige
(nu ja) worpen van Pautot lui-même terug.
Het verhaal wordt verder afgehandeld in een tweede deel en
dat wil Daedalus al in december in de winkelrekken
laten leggen. Zo hebben we het graag! |
MARIO STABEL --- oktober 2020 |
|