|
KLIK
voor andere strips van
Paul Gastine
KLIK
voor andere strips van
Jérôme Félix |
|
|
TOT DE LAATSTE
Paul
Gastine + Jérôme Félix
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 72 p. | € 24,95 (HC),
de SC verschijnt later |
Het
allerslechtste in de mens |
Vooraf
een kleine belofte: het enige C-woord dat we zullen gebruiken
is cowboy! Laat ons dan maar onmiddellijk de koe bij de horens
vatten. Russell leidt een groep cowboys, onder wie zijn vriend
Kirby, om een kudde vee naar Abilene te brengen. Bennett is
het koksmaatje van dienst. Hij is de simpele zoon van overleden
vrienden en Russell ontfermt zich over hem. Maar het cowboytijdperk
loopt op zijn einde. Het ijzeren paard zal hen vervangen en
Russell kiest er dan ook voor om met zijn spaarcenten grond
te kopen en te gaan boeren in Montana, samen met Kirby en
Bennett. Het stadje Sundance is hun laatste stop vooraleer
ze de wildernis intrekken. Daarom wordt er gezorgd voor proviand
en, nu ja, lichamelijke ontspanning. En zo leren we de marginale
familie Elliott kennen, waarvan de jongste zoon Tom een belhamel
eerste klas blijkt te zijn en de twee zusjes, ou ja, plezierdames
derde klas. Ondertussen waren de notabelen van de stad akkoord
om aan mister Clifton, de vertegenwoordiger van de Union Pacific,
smeergeld te betalen zodat hun stadje het laadstation van
Wyoming zou worden. Met handel en rijkdom voor iedere inwoner
tot gevolg. Voorwaarde is echter dat Sundance een smetteloze
reputatie heeft. En dan helpt het niet dat Bennett in het
stadje het leven laat. Russell wil — buiten zichzelf
van woede — een schuldige doden. Wie dan ook. De burgemeester
wil koste wat het kost de reputatie van zijn stad behouden.
Kirby en schooljuf Collins willen voorkomen dat een onschuldige
gestraft wordt.
In een zinderende, onvoorspelbare finale worden we terug geconfronteerd
met het allerslechtste in de mens. We eindigen met een epiloog
vol meedogenloze payback time. Dachten we toch, maar
nee. Er zit warempel nog goedheid in de mens. Dat waren we
eventjes vergeten.
Het duo Paul Gastine en Jérôme
Félix — ook gekend van hun vierdelige
reeks De Erfenis van de Duivel — hebben een
mooi werkstuk afgeleverd. We genieten van de zwierige, heldere,
expressionistische tekenstijl van Gastine die ten volle de
filmische opbouw van het scenario ondersteunt. De afwisseling
tussen close-ups, vergezichten, vogelperspectief en breedhoekbeelden
laten de amateur-fotograaf in ons likkebaarden. En wat we
vooral waarderen, is dat we de platgetreden, volledig herkauwde
clichés van de western vermijden. Een onvoorspelbaar
verhaal. Daar houden we van. En de kleuren ? Top. Geen wonder
dat we uitkijken naar hun volgende western. |
JOHAN DECLOEDT --- maart 2020 |
|