|
KLIK
voor andere strips van
Christian De Metter |
|
|
TOT ZIENS DAARBOVEN
Christian
De Metter + Pierre Lemaitre
Scratch Books | 168 p. | € 29,90 (HC) |
Vergeet
de cover, lees eerst de voorlaatste alinea |
1918.
De loopgravenoorlog loopt op zijn allerlaatste benen. De Duitsers
trekken zich langzaam terug. Mannetjesputter luitenant Pradelle
kan dit maar slecht verkroppen. Hij wil blijven scoren. 's
Nachts stuurt hij voor de laatste maal twee vrijwilligers
het dodelijke niemandsland in. Wat later worden ze doodgeschoten.
Hun makkers in de loopgracht zijn furieus. De volgende morgen
stormen ze onbevreesd naar de Duitse loopgrachten. De bommen
en kogels ontwijkend, ziet soldaat Albert Maillard plots zijn
twee doodgeschoten makkers liggen. Ze zijn in de rug neergeschoten!
Wie heeft dit gedaan? Dit kan alleen maar... De luitenant
ziet zijn verbijstering en mept Albert neer. De man rolt versuft
in een krater. Een fractie later ontploft er een obus in de
buurt en Maillard wordt levend bedolven in de modder. Soldaat
Edouard Péricourt, die wat achterop liep, ziet het
gebeuren en slaagt erin nog net zijn vriend op te graven.
Hij is gered! Ze zijn gered. Ze hebben deze kloteoorlog overleefd.
Eén seconde later wordt Edouard neergeschoten. In het
veldhospitaal brult Edouard van de pijn. De kogel heeft zijn
onderkaak volledig vernield. Hij, de mooie jongen, de charmante
kunstenaar, is niet meer. Zijn makker tot de dood, Albert,
geeft hem nog een schot morfine. Hij kalmeert. Maar de pijn
blijft. Edouard wil geen prothese. Hij wil niet terug naar
zijn rijke familie die hem net voor de oorlog verstoten heeft.
Hij wil dood. Nee, hij wil opnieuw beginnen. Onder druk en
uit erkentelijkheid wisselt Albert Edouards identiteitsplaatje
met dat van een overledene en brengt Péricourts familie
op de hoogte van zijn overlijden. Het begin van een begeesterend
epos.
Tot Ziens Daarboven is geen banale vertelling. Het is
een intrigerend web van manipulatie, liefde, wraak, wroeging,
egoïsme, loyaliteit, opportunisme en alles wat je maar
kan bedenken. En toch is het niet ongeloofwaardig of complex.
De straffe plot draait volledig rond een handvol personages
die je in een rotvaart meesleuren in hun steeds intenser verweven
levens. Scenarist Pierre Lemaitre won met
zijn oorspronkelijke roman, waarop deze strip is gebaseerd,
meer dan verdiend de Prix Goncourt 2013, de belangrijkste
Franse literatuurprijs.
Hoe straf het verhaal ook is, van de tekeningen van Christian
De Metter zijn we niet wild. De man haalt nochtans
het onderste uit de kast. Het is prachtig om te zien hoe hij
via Edouards papiermachémaskers diens humeur verbeeldt,
of hoe hij van Edouard een personage maakt dat terzelfdertijd
aantrekkelijk en afstotelijk is. Of hoe hij schoonheid koppelt
aan crapuleusheid, en het tegenovergestelde. Maar het allerstrafste
is dat hij ons nooit het gevoel geeft dat we een verstript
boek lezen. De Fransman neemt zijn tijd, zet de dialogen naar
zijn hand en speelt volop met quasi tekstloze pagina's waar
beelden pagina's romantekst vervangen. Christian De Metter
kan het, maar het is niet echt ons ding. Dat kan gebeuren.
Mooi of niet, deze graphic novel is straffe kost!
Iets groters zit ons dwars. De cover toont een man die verkleed
als een pauw van een flatgebouw springt. Gecombineerd met
de titel is dit een en al dramatische poëzie. Het kan
potentiële kopers of, erger nog, niet-kopers op het verkeerde
been zetten. Die scène is namelijk het enige zweverige
moment in deze claustrofobische, spannende, harde roman over
de gevolgen van de Grote Oorlog en hoe een land de doden herdenkt,
maar de overlevende soldaten lijkt te vergeten.
Tot Ziens Daarboven is een album dat je echt gelezen
moet hebben. Top-10-materiaal. |
WOUTER PORTEMAN --- september 2020 |
|