Tot Ziens Daarboven
COMPLEET VERHAAL
Tot Ziens Daarboven
KLIK
voor andere strips van
Christian De Metter
TOT ZIENS DAARBOVEN
Christian De Metter + Pierre Lemaitre
Scratch Books | 168 p. | € 29,90 (HC)
Vergeet de cover, lees eerst de voorlaatste alinea
1918. De loopgravenoorlog loopt op zijn allerlaatste benen. De Duitsers trekken zich langzaam terug. Mannetjesputter luitenant Pradelle kan dit maar slecht verkroppen. Hij wil blijven scoren. 's Nachts stuurt hij voor de laatste maal twee vrijwilligers het dodelijke niemandsland in. Wat later worden ze doodgeschoten. Hun makkers in de loopgracht zijn furieus. De volgende morgen stormen ze onbevreesd naar de Duitse loopgrachten. De bommen en kogels ontwijkend, ziet soldaat Albert Maillard plots zijn twee doodgeschoten makkers liggen. Ze zijn in de rug neergeschoten! Wie heeft dit gedaan? Dit kan alleen maar... De luitenant ziet zijn verbijstering en mept Albert neer. De man rolt versuft in een krater. Een fractie later ontploft er een obus in de buurt en Maillard wordt levend bedolven in de modder. Soldaat Edouard Péricourt, die wat achterop liep, ziet het gebeuren en slaagt erin nog net zijn vriend op te graven. Hij is gered! Ze zijn gered. Ze hebben deze kloteoorlog overleefd. Eén seconde later wordt Edouard neergeschoten. In het veldhospitaal brult Edouard van de pijn. De kogel heeft zijn onderkaak volledig vernield. Hij, de mooie jongen, de charmante kunstenaar, is niet meer. Zijn makker tot de dood, Albert, geeft hem nog een schot morfine. Hij kalmeert. Maar de pijn blijft. Edouard wil geen prothese. Hij wil niet terug naar zijn rijke familie die hem net voor de oorlog verstoten heeft. Hij wil dood. Nee, hij wil opnieuw beginnen. Onder druk en uit erkentelijkheid wisselt Albert Edouards identiteitsplaatje met dat van een overledene en brengt Péricourts familie op de hoogte van zijn overlijden. Het begin van een begeesterend epos.

Tot Ziens Daarboven
is geen banale vertelling. Het is een intrigerend web van manipulatie, liefde, wraak, wroeging, egoïsme, loyaliteit, opportunisme en alles wat je maar kan bedenken. En toch is het niet ongeloofwaardig of complex. De straffe plot draait volledig rond een handvol personages die je in een rotvaart meesleuren in hun steeds intenser verweven levens. Scenarist Pierre Lemaitre won met zijn oorspronkelijke roman, waarop deze strip is gebaseerd, meer dan verdiend de Prix Goncourt 2013, de belangrijkste Franse literatuurprijs.

Hoe straf het verhaal ook is, van de tekeningen van Christian De Metter zijn we niet wild. De man haalt nochtans het onderste uit de kast. Het is prachtig om te zien hoe hij via Edouards papiermachémaskers diens humeur verbeeldt, of hoe hij van Edouard een personage maakt dat terzelfdertijd aantrekkelijk en afstotelijk is. Of hoe hij schoonheid koppelt aan crapuleusheid, en het tegenovergestelde. Maar het allerstrafste is dat hij ons nooit het gevoel geeft dat we een verstript boek lezen. De Fransman neemt zijn tijd, zet de dialogen naar zijn hand en speelt volop met quasi tekstloze pagina's waar beelden pagina's romantekst vervangen. Christian De Metter kan het, maar het is niet echt ons ding. Dat kan gebeuren. Mooi of niet, deze graphic novel is straffe kost!

Iets groters zit ons dwars. De cover toont een man die verkleed als een pauw van een flatgebouw springt. Gecombineerd met de titel is dit een en al dramatische poëzie. Het kan potentiële kopers of, erger nog, niet-kopers op het verkeerde been zetten. Die scène is namelijk het enige zweverige moment in deze claustrofobische, spannende, harde roman over de gevolgen van de Grote Oorlog en hoe een land de doden herdenkt, maar de overlevende soldaten lijkt te vergeten.

Tot Ziens Daarboven is een album dat je echt gelezen moet hebben. Top-10-materiaal.
WOUTER PORTEMAN --- september 2020