|
KLIK
voor andere strips van
Charel Cambré
KLIK
voor andere strips van
Kim Duchateau |
|
|
SUSKE EN WISKE JUNIOR 1
Hij Heeft het Gedaan!
Charel
Cambré + Kim Duchateau
Standaard Uitgeverij | 32 p. | € 6,50 (SC) |
Bezint
eer je begint |
Kim
Duchateau is de geoefende rot die ons laat gieren
met de pikante belevenissen van Esther Verkest, doet schateren
met de absurde avonturen van Aldegonne en aan het lachen maakt
met de flauwekul van Madelfried. Hij amuseerde vriend en vijand
met zijn eerbiedige maar dwarse Nero-hommage, De
Zeven Vloeken. Hij maakte met Hanco Kolk
de eigengereide graphic novel De Man van Nu die in
kringen van eggheads zeer gesmaakt werd. Zijn intelligente
en scherpzinnige cartoons verschijnen in belangrijke kranten
en tijdschriften in binnen- en buitenland en zorgen dikwijls
voor enkele rimpelingen in de publieke opinievijver. In 2007
ontving hij de Bronzen Adhemar, in Vlaanderen
de hoogste eer voor een stripauteur.
Charel Cambré is de virtuoze tekenaar die
meer dan één klapper op zijn naam heeft. We
denken aan zijn schalkse spotprenten en kostelijke karikaturen,
het kluchtige Filip & Mathilde, het spetterende
Jump, het opzienbarende Amoras en het veelbelovende
Happy Family, het eerste deel van de Robbedoes
Special-reeks. Dat hij de Bronzen Adhemar verdient, staat
buiten kijf en dit eerbetoon laat te lang op zich wachten.
Kortom, met Kim Duchateau en Charel Cambré beschikte
Standaard Uitgeverij over twee raspaarden. Is het
logisch dat je die inzet in de kermisattractie ponyrijden
voor kleuters? Dit heeft weinig met out of the box denken
van een uitgever te maken, noch kan dit worden vergoelijkt
als een project waarbij men twee toppers uit hun comfortzone
haalt en de kans biedt om te stunten. Dit is misbruik maken
van talent dat ja zegt op alles wat het aangeboden krijgt
omdat een auteur nu eenmaal rekeningen moet betalen.
Is Hij Heeft het Gedaan! dan zo slecht? Welnee. Ook
al lijkt het herhaaldelijk alsof Cambré aan een grap
begon te tekenen wanneer Duchateau de pointe nog moest bedenken,
toch zijn de fratsen van de peuters vermakelijk, koddig en
plezant. Suske en Wiske Junior is vanzelfsprekend
met meer bravoure getekend dan we in Junior Suske &
Wiske gewend waren, de dialogen zijn frisser en vlotter,
het vehikel is op alle gebied geëvolueerd.
Maar de communicatie rond deze doorstart loopt mank waardoor het onduidelijk blijft voor wie dit stripje bedoeld is. Zijn het "de eerste lezertjes", zoals ook op Yieha! staat, of zijn het zeven-achtjarigen? De verwarring wordt onmiskenbaar door de scenario's gevoed. De ene keer richt een grap zich op peuters en kleuters, wat verder is het veeleer voer voor tieners en af en toe wordt het zelfs studentikoos. Bovenal is het taalgebruik een volstrekt debacle. Was er echt
niemand die bedacht dat drie lettergrepen vermeden moesten
worden? Daarenboven vindt men woorden uit en breit men dingen
aaneen waardoor het een opgave wordt om alles te begrijpen. Indien men deze jongens absoluut uit het
Willy Vandersteen-vat wou laten tappen zonder
hun eigenheid te verliezen, had men hen juister De Familie
Snoek aangeboden.
Anders gezegd, aan dit project was beter wat meer bezinning
voorafgegaan. Door gebrek aan visie en volgehouden discipline valt deze Suske en Wiske Junior tussen twee stoelen en dat is sneu voor het talent dat
met veel bombarie van stal werd gehaald. Rasechte volbloeden
horen volgens ons niet in een piste voor ponyrijden. De Partij voor
de Dieren vraagt al jaren om een einde aan kermisattracties
met dieren te maken, de hoogste tijd dat een soortgelijke
organisatie zich over het welzijn van stripauteurs buigt. |
FLO VAN DIJCK --- maart 2020 |
|