|
KLIK
voor andere strips van
Jorge Miguel
KLIK
voor andere strips van
Philippe Thirault |
|
|
SHANGHAI DREAM 1
Exodus 1938
Jorge
Miguel + Philippe Thirault naar een verhaal van Edward Ryan
en Xang Xie
Silvester | 56 p. | € 19,95 (HC met A3-kunstdruk), de
SC verschijnt later |
Wraakroepend |
Berlijn,
1938. Nieuwe wetten maken het Joden knap lastig om hun beroep
uit te oefenen of hun bezittingen te behouden. Nare, op macht
beluste mannetjes geven die discriminatie een door geweld
vertrokken gezicht. Bernhard werkte als regieassistent bij
een filmstudio die inmiddels pure propagandafilms voor het
nazirijk maakt. Na acht jaar moest Bernhard opkrassen. Bernhard
is een Jood. Zijn vriendin Illo is filmscenariste en komt
ook niet meer aan de bak. Bernhard probeert haar laatste script
aan de studio te slijten, maar da's vergeefse moeite. Later,
op straat, ziet hij Bruinhemden (de knokploeg van Adolf
Hitlers politieke partij), een rabbijn in elkaar
slaan wiens schriftrollen en kerk in de fik worden gestoken.
Bernhard komt tussenbeide en deelt in de klappen, maar hij
kan ontsnappen zonder dat het erger voor hem wordt. Intussen
komen Illo en haar vader in een lastig parket. Zo kan het
niet langer, ze willen allen het land uit. Een eerdere mogelijkheid
om naar Amerika te vluchten, lieten ze zelf in het water vallen.
Een nieuwe optie is Shanghai, waar ook een filmindustrie actief
is. Met hun laatste middelen en het aanspreken van wederdiensten
lukt het Bernhard, Illo en haar vader om tickets te boeken
voor de lange overtocht. Maar niets loopt zoals gepland.
De inhoud van dit album, het eerste deel van een tweeluik,
is wraakroepend. Je zit met je neus op historische feiten
te kijken zonder dat je kan ingrijpen. Het is nog niet gezegd
of je toen had durven ingrijpen. De situaties worden heel
zwart-wit voorgesteld, maar er valt nu eenmaal weinig relativerends
te vertellen over de extremistische dark side van
toen (of intussen weer van nu) waarbij nagenoeg een heel volk
in de waanzin meeliep, want de mensen volgden nu eenmaal de
wet, hoe fout die ook was. Bernhard en Illo beleven samen
en gescheiden van elkaar de ergste situaties. In Shanghai
is het al niet veel beter, want daar zwaaien Japanners de
plak met al even racistische uitlatingen en moreel abject
gedrag. Het valt nu af te wachten of Philippe Thirault
ons in het afsluitende deel 2 nog een sprankeltje hoop kan
bieden.
De Portugese tekenaar Jorge Miguel (Orion)
brengt het allemaal helder in beeld in een niet zo zwaarwichtig
realisme. De expressies zijn correct zonder te overdrijven
of clichématig te zijn.
Prima eerste deel, al zagen we liever dat dit ergerlijke hoofdstuk
uit de geschiedenis nooit was gebeurd en dat er dus nooit
over verteld hoefde te worden. De wereld keek in 1938 toe
en deed niets. |
DAVID STEENHUYSE --- januari 2020 |
|