|
KLIK
voor andere strips van
Louis Alloing
KLIK
voor andere strips van
Rodolphe |
|
|
ROBERT SAX 1
Nucleon 58
Louis
Alloing + Rodolphe
INdruk | 56 p. | € 7,95 (SC) • € 16,95 (HC) |
Verrukkelijk vintageplezier |
INdruk
start met de vertaling van Robert Sax, een retroreeks
van Louis Alloing en Rodolphe.
In het Frans zijn daar sinds 2015 vier albums van verschenen
bij Delcourt.
Robert Sax brengt ons terug naar Brussel in de jaren
1950, meer bepaald 1958, het jaar van de Wereldexpo die een
rol van betekenis speelt als broedhaard van spionnen. Robert
is tegen wil en dank een garagist. Hij erfde de garage van
zijn vader en een paar jaar geleden werd zijn vrouw vermoord
in een zaak die nooit opgelost raakte. Hij is goed bevriend
met Boon, een boekhandelaar. Een potlood met daarin een microfilm
is de inzet tussen de Amerikaanse en Russische spionagediensten.
Robert en Boon verzeilen in die zaak. Boon wordt ontvoerd
en de CIA schakelt Robert in als geheim agent om het potlood
opnieuw in roulatie te brengen. Op eigen houtje had Robert
zich toch al diep ingegraven. Hij krijgt daar nu bevallige
assistentie bij.
Dit is een aanradertje voor liefhebbers van klassieke strips
van weleer. Alloing en Rodolphe hebben ook al Het Jacobs-teken,
de bij Daedalus goed verkochte stripbiografie
van Edgar P. Jacobs, op hun palmares. Rodolphe
is de scenarist van onder meer Amazonia, Kenya,
Namibia, Memphis, Trent en
The Village. Hij schreef een goed doortimmerd, niet al
te complex verhaal waarin hij vooral Robert kan neerzetten
als een eigengereide, ondernemende en tegelijk voortvarende
jongeman. Als verteller zweemt ook een egocentrisch kantje
door. Met zo'n heerschap valt te werken als stripscenarist.
Voor Alloing was het allicht een droom — of een uitdaging
— om het Brussel van eind jaren 1950 in beeld te brengen.
Het verhaal geeft hem alle kansen om bekende locaties en afgelegen
plekjes tot in de puntjes te verzorgen, inclusief de reclameaffiches
en decors van toen. Je wandelt mee in een waarachtig Brussel
uit een vervlogen tijd, met oldtimers, architectuur en kledij
alsof hij hiervoor een production designer heeft ingeschakeld.
Zijn tekenstijl is intussen verder geëvolueerd waarbij
de scherpere randjes wat zijn bijgevijld om er een mooie,
slick lijnvoering aan over te houden. Robert
Sax geeft de wat oudere lezers verrukkelijk vintageplezier. |
DAVID STEENHUYSE --- maart 2020 |
|