|
KLIK
voor andere strips van
Bruno Duhamel |
|
|
DE REIS VAN ABEL
Bruno
Duhamel + Isabelle Sivan
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 72 p. | € 19,95 (HC) |
Wanneer
een gebrek aan plot het plot is, en we dat helemaal oké
vinden |
"Wat
doet het leven met een mens en vooral, wat doet een mens met
het leven? Misschien zul je later meer spijt hebben van wat
je niet hebt durven doen, dan van de foute keuzes die je maakte."
Dat is de intro van Martin Heylens recent
afgelopen tv-programma Zelfde Deur, Twintig Jaar Later.
Maar het had een samenvatting van Abels leven kunnen zijn.
Abel is een ietwat verbitterde landbouwer met een heel leven
achter zich, maar toch leeft hij vooral in de toekomst. Met
zijn blik richting de levensveranderende reis die hij zal
maken. Hij verwaarloost zijn boerderij, want binnenkort zal
hij er toch vertrekken. Binnenkort zal hij zijn vele reisgidsen
in de praktijk omzetten en reizen. Eindelijk zal hij Ethiopië
zien, het land van zijn dromen. Binnenkort!
Dit werk van Bruno Duhamel, dat oorspronkelijk
in 2014 in het Frans verscheen bij Amaranthes
en door Saga Uitgavens hofleverancier Bamboo
werd heruitgegeven, is zowel zeer herkenbaar als atypisch.
Atypisch is het omdat Duhamel dit keer het scenario niet zelf
leverde. Scenariste van deze vertelling is Lisa Belvent
(Isabelle Sivan). De advocate, gespecialiseerd
in eigendomsrecht, is daarmee toe aan haar eerste verhaal.
Het werd een behoorlijke filosofisch schrijfsel met flink
wat cynisme, subtiele humor en herkenbaarheid. Het is een
illustratie van een voortkabbelend leven waarin twijfel, uitstelgedrag
en gebrek aan durf dromen in de weg staan. Er gebeurt, om
het zo te zeggen, haast niets in dit verhaal. Het is de beschrijving
van een leven waarin koeien niet bij de hoorns worden gevat,
want het is een andere kudde die Abel heeft.
De humor die Duhamel doorgaans in zijn eigen scenario's verwerkt,
vind je bij mondjesmaat ook terug in Belvents schrijven. Maar
wie aandachtig kijkt, merkt op dat Duhamel die ook als vanouds
in zijn tekeningen verwerkt. Bij een eerste oogopslag mag
dit album ook grafisch atypisch lijken voor Duhamel. Een gebrek
aan de voor hem karakteristieke kleuren is het eerste dat
opvalt. De Reis van Abel blinkt uit in blauw- en grijstinten.
Die keuze is duidelijk gemaakt om de verhaalsfeer te versterken.
Wie daar de betekenis van voelt, begrijpt de kracht van deze
kleurkeuze vast wel. Voel je dat minder, dan vind je dit kleurgebruik
misschien een minpunt. Wat atypisch dus, maar Duhamels gebruikelijke
karikaturale stijl geeft het album toch zijn herkenbare grafische
stijl, vol bijtende spot en expressie.
De Reis van Abel is een uitnodiging om te dromen,
maar nog meer een om kansen te grijpen wanneer ze zich voordoen. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- december 2020 |
|