|
KLIK
voor andere strips van
Manu Larcenet |
|
|
RAVIAN DOOR MANU LARCENET:
Het Pantser van de Jakolass
Manu
Larcenet
Dargaud | 48 p. | € 8,50 (SC) |
Terugkeer
door de grote poort |
De
leukste verrassingen zijn degene die je absoluut niet meer
verwacht. In 2011 tekende Manu Larcenet tussen
twee delen van zijn vierdelig, monumentaal epos Blast
een Ravian geheel in zijn eigen stijl. Het album
werd unaniem lovend onthaald, maar werd helaas nooit vertaald.
Ook toen eind 2017 Matthieu Lauffrays en
Wilfrid Lupano's dik geslaagde versie van
Ravian wel in het Nederlands verscheen, bleef het
oorverdovend stil. En vandaag ligt dit album zomaar te blinken
in onze stripspeciaalzaak. Speciaal voor ons. Ja, toch? Spontaan
besloegen onze brilglazen. De combinatie mondkapje, alcoholgel
en spontane opwinding blijft toch iets speciaals.
Manu Larcenet pakt de draad op waar het toenmalig laatste
Ravian-album, De Tijdopener (2010), eindigde.
Op de laatste bladzijde zagen we een piepjonge Ravian, onwetend
wat hem nog te wachten stond, lopen in Parijs. Larcenet opent
zijn verhaal jaren later in hetzelfde Parijs. Aan de toog
van volkscafé zitten twee stamgasten, gehuld in alcoholdampen,
te lullen. René, een schlemielige lasser die in feite
een grote neus en wat snor is, draagt voor de zoveelste keer
een zelfgeschreven gedicht voor over het heelal. O, kon hij
maar zijn dorst lessen met intergalactische avonturen in plaats
van te ontwaken met megakaters. Zwalpend gaat hij de nacht
in, waar hij botst op mijnheer Albert en de drie Shingouz.
Eindelijk hebben ze hem gevonden. René kijkt hen onbegrijpend
aan. Maar als Albert hem uitlegt dat hij eigenlijk de tijd-ruimteagent
Ravian is wiens lichaam omgewisseld werd en geheugen werd
gewist, gelooft de alcoholicus het meteen. Hij wist het. Hij
kan terugkeren. Door de grote poort. Zijn leven heeft eindelijk
weer zin.
Wat. Was. Dit. Een. Toffe. Verrassing. Manu Larcenet gooit
zich volledig op de verstripping van zijn jeugdheld. Hij maakt
er geen parodie van, maar een effectief knap onderbouwd sf-avontuur.
Natuurlijk propt hij het tjokvol typische Larcenet-humor,
waardoor het album bij momenten een maffe Donjon
geweest kon zijn. Helemaal geweldig zijn de tekeningen. Met
Blast brak Larcenet met zijn simpele tekenstijl en
dit trekt hij hier nu door. Veel meer details, een superfijne
lijnvoering, maar met behoud van de gigantische grote neuzen.
Als geweldig toetje mogen een plejade van bevriende collega-auteurs
ook hun eigen monster in de tekeningen smokkelen. Die van
Binet, Cosey en Jean-Claude
Mézières zelf vind je op pagina 18.
De geslaagde inkleuring van Jeff Pourquié (Moeder
Oorlog) houdt alles samen en geeft het album opvallend
veel diepte.
In een interview
dat we in 2013 hadden met Ravian-tekenaar Mézières
liet hij zich opvallend positief uit over het album. Vandaag
kunnen we de echte grondlegger van de betere Star Wars-scènes
eindelijk gelijk geven. Het Pantser van de Jakolass
is de beste Ravian in jaren, vermomd in een machtig
Donjon-jasje. Of omgekeerd. |
WOUTER PORTEMAN --- mei 2020 |
|