Oliver Page & de Tijddoders 1
DEEL 1 VAN TWEELUIK
Oliver Page & de Tijddoders 1
KLIK
voor andere strips van
Griffo


KLIK
voor andere strips van
Stephen Desberg
OLIVER PAGE & DE TIJDDODERS 1
Griffo + Stephen Desberg
Glénat | 56 p. | € 16,95 (HC)
Volkswagen Golf
Het is het jaar 2544 en ja hoor, de aarde is niet bepaald een Hof van Eden. In de ruïnes van een verwoeste stad maken we kennis met Wynn en Bogdan. Op zoek naar een roofdier krijgt deze laatste Alien-gewijs een xenomorph schepsel op zijn gezicht. Geen goed nieuws. Wetende dat ze hem moet doden, aarzelt Wynn, wat haar een hand kost. Bogdan verdwijnt, gezeten met een glazige blik op een troon. Terug naar 1874. In de woestijn van Midden-Perzië is er op kosten van Sir Prown een archeologische expeditie opgezet om het mausoleum van Alexander de Grote te ontdekken. Archeologe Beatrice Bentham-Rose en avonturier, journalist, tussenpersoon Oliver Page hebben de ingang van een graf blootgelegd. Tegen de wil van zijn financier in gaat Page alleen als eerste het graf in en neemt drie ringen van een afgehakte hand mee. Zou het? In aanwezigheid van Prown wordt dan de sarcofaag opengemaakt en heeft Beatrice de kans om de teksten in de grafkamer te ontleden. Amroth (ring) zal later een sleutelwoord blijken te zijn. Buiten een skelet met een vreselijke hoofdwonde en een stenen troon, is er veel te ontdekken. Tenzij natuurlijk dat één van de honden van Prown een glazige blik gekregen heeft... De actie verplaatst zich naar Londen, het toneel van onopgeloste moorden en half opgegeten lijken. Oliver ziet zich geconfronteerd met de bezeten hond, maakt een tijdreis naar 2019 en vindt een neergeschoten Wynn in het Victoriaanse Londen.

Het moet gezegd, we zijn niet de grootste fans van gegoochel met diverse tijdlijnen. Meestal nogal slordig uitgevoerd of hopeloos ingewikkeld waardoor we ons — niet nerd zijnde — nogal eens dom voelen. Hier valt het uiteindelijk best mee. Ondanks oerklassieke elementen zoals een tijdmachine, een mysterieuze sarcofaag, een facehugger (is dat trouwens geen idee als print voor een mondmasker?) en een verwoeste aarde in de toekomst, weet klasbak Stephen Desberg de lezer mee te slepen in het verhaal.

Griffo gebruikt nogal veel bladspiegels met overlappende scènes en sterk uiteenlopende camerastandpunten. Daar zijn we fan van. Vergezichten, dialogen, actiescènes en details wisselen zich af en versterken de leeservaring. Ook op de inkleuring van Felideus is weinig aan te merken. Uitmuntend is alweer de sfeervolle weergave van het koloniale Londen.
Na eerdere samenwerkingen (onder andere Golden Dogs, Sherman, de tweede cyclus van van S.O.S. Geluk en Empire USA) hebben Desberg en Griffo terug een oerdegelijke Volkswagen Golf afgeleverd. Nu een tandje bijsteken om te eindigen met een swingende Alfa Romeo 4C Spider. Verras ons.
JOHN DECLOEDT --- mei 2020