|
KLIK
voor andere strips van
Griffo
KLIK
voor andere strips van
Stephen Desberg |
|
|
OLIVER PAGE & DE TIJDDODERS 1
Griffo
+ Stephen Desberg
Glénat | 56 p. | € 16,95 (HC) |
Volkswagen
Golf |
Het
is het jaar 2544 en ja hoor, de aarde is niet bepaald een
Hof van Eden. In de ruïnes van een verwoeste stad maken
we kennis met Wynn en Bogdan. Op zoek naar een roofdier krijgt
deze laatste Alien-gewijs een xenomorph schepsel
op zijn gezicht. Geen goed nieuws. Wetende dat ze hem moet
doden, aarzelt Wynn, wat haar een hand kost. Bogdan verdwijnt,
gezeten met een glazige blik op een troon. Terug naar 1874.
In de woestijn van Midden-Perzië is er op kosten van
Sir Prown een archeologische expeditie opgezet om het mausoleum
van Alexander de Grote te ontdekken. Archeologe Beatrice Bentham-Rose
en avonturier, journalist, tussenpersoon Oliver Page hebben
de ingang van een graf blootgelegd. Tegen de wil van zijn
financier in gaat Page alleen als eerste het graf in en neemt
drie ringen van een afgehakte hand mee. Zou het? In aanwezigheid
van Prown wordt dan de sarcofaag opengemaakt en heeft Beatrice
de kans om de teksten in de grafkamer te ontleden. Amroth
(ring) zal later een sleutelwoord blijken te zijn. Buiten
een skelet met een vreselijke hoofdwonde en een stenen troon,
is er veel te ontdekken. Tenzij natuurlijk dat één
van de honden van Prown een glazige blik gekregen heeft...
De actie verplaatst zich naar Londen, het toneel van onopgeloste
moorden en half opgegeten lijken. Oliver ziet zich geconfronteerd
met de bezeten hond, maakt een tijdreis naar 2019 en vindt
een neergeschoten Wynn in het Victoriaanse Londen.
Het moet gezegd, we zijn niet de grootste fans van gegoochel
met diverse tijdlijnen. Meestal nogal slordig uitgevoerd of
hopeloos ingewikkeld waardoor we ons — niet nerd zijnde
— nogal eens dom voelen. Hier valt het uiteindelijk
best mee. Ondanks oerklassieke elementen zoals een tijdmachine,
een mysterieuze sarcofaag, een facehugger (is dat trouwens
geen idee als print voor een mondmasker?) en een verwoeste
aarde in de toekomst, weet klasbak Stephen Desberg
de lezer mee te slepen in het verhaal.
Griffo gebruikt nogal veel bladspiegels met
overlappende scènes en sterk uiteenlopende camerastandpunten.
Daar zijn we fan van. Vergezichten, dialogen, actiescènes
en details wisselen zich af en versterken de leeservaring.
Ook op de inkleuring van Felideus is weinig
aan te merken. Uitmuntend is alweer de sfeervolle weergave
van het koloniale Londen.
Na eerdere samenwerkingen (onder andere Golden Dogs,
Sherman, de tweede cyclus van van S.O.S. Geluk
en Empire USA) hebben Desberg en Griffo terug een
oerdegelijke Volkswagen Golf afgeleverd. Nu een tandje bijsteken
om te eindigen met een swingende Alfa Romeo 4C Spider. Verras
ons. |
JOHN DECLOEDT --- mei 2020 |
|