De Nieuwe Avonturen van de Kunst
ALBUM MET GAGS
De Nieuwe Avonturen van de Kunst
 
DE NIEUWE AVONTUREN VAN DE KUNST
Willem
Concerto Books | 160 p. | € 26,99 (HC)
De wereld heeft meer Willems nodig
De naar Frankrijk uitgeweken Nederlander Bernard Willem Holtrop is een bekroonde cartoonist die in 2013 als allereerste Nederlander de Grote Prijs van Angoulême won. Twee jaar later ontsnapte hij aan de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo waarvoor hij werkzaam was. Hij was net op weg naar Parijs om een redactievergadering bij te wonen toen de terreurdaad plaatsvond.

Al zijn hele carrière schopt de links georiënteerde humorist tegen de schenen van machthebbers. In De Nieuwe Avonturen van de Kunst neemt hij twintigste-eeuwse kunstenaars op de korrel door hen vaak genadeloos te kijk te zetten. Willem presenteert over elk van hen een eigenzinnig portret op slechts één of maximaal twee pagina's. In een razend tempo passeren anekdotes die thema's en biografietjes vormen van wereldberoemde kunstschilders, muzikanten, fotografen en filmmakers zoals Pablo Picasso, René Magritte, Christo, Salvador Dali, David Hamilton, Fritz Lang, Damien Hirst, Keith Moon, Frida Kahlo, Marilyn Monroe, Vincent Van Gogh en vele anderen, maar net zo goed kunstenaars waarvan wij persoonlijk nog nooit hebben gehoord. Elk portret nodigt uit om je verder te verdiepen in de levens en het werk van die grote en minder grote artiesten.

Willem focust zich op hun kleinere kanten, hun bandeloosheid, liederlijke escapades, bedrog, geldzucht, lust, eigenwaan, enzovoort. Maar anderen is hij gunstiger genegen, er is zelfs eerherstel voor de heus niet zo domme, platinablonde actrice Jayne Mansfield die gruwelijk aan haar einde kwam. Een heel pak kunstenaars die hij opvoert, moesten omwille van hun kunst of hun (Joodse) achtergrond hun land verlaten om elders een gunstiger bestaan op te bouwen, als ze het al overleefden. Hij is ook mild voor de tijdens de Tweede Wereldoorlog collaborerende Hergé wiens trucje om de nazi's te paaien tegelijk de negende kunst redde. In vaak één zin of dialoog treft Willem de kern van de kunstenaar, tenminste zoals hij hem of haar op een vaak provocerende manier ziet. Je weet dat Willem hen doorheeft. Hij zet vraagtekens bij zin en onzin van kunst. De eindafrekening volgt op briljante wijze in elke laatste prent van de satirische gags.

De wereld heeft meer Willems nodig die razendsnel kunnen oordelen met kritiek die je doet nadenken. We stellen ons al tevreden met meer Nederlandstalige albums van Willem en zeker als ze zo mooi zijn uitgegeven door Concerto Books. Het is alweer een jaar of tien geleden dat er nog eens een album van zijn hand in onze taal verscheen. De Franse versie van dit album dateert trouwens van 2004.
DAVID STEENHUYSE --- februari 2020