|
DE NIEUWE AVONTUREN VAN DE KUNST
Willem
Concerto Books | 160 p. | € 26,99 (HC) |
De
wereld heeft meer Willems nodig |
De
naar Frankrijk uitgeweken Nederlander Bernard Willem
Holtrop is een bekroonde cartoonist die in 2013 als
allereerste Nederlander de Grote Prijs van Angoulême
won. Twee jaar later ontsnapte hij aan de aanslag op de redactie
van Charlie Hebdo waarvoor hij werkzaam was. Hij
was net op weg naar Parijs om een redactievergadering bij te wonen toen de terreurdaad plaatsvond.
Al zijn hele carrière schopt de links georiënteerde
humorist tegen de schenen van machthebbers. In De Nieuwe
Avonturen van de Kunst neemt hij twintigste-eeuwse kunstenaars
op de korrel door hen vaak genadeloos te kijk te zetten. Willem
presenteert over elk van hen een eigenzinnig portret op slechts
één of maximaal twee pagina's. In een razend
tempo passeren anekdotes die thema's en biografietjes vormen
van wereldberoemde kunstschilders, muzikanten, fotografen
en filmmakers zoals Pablo Picasso, René
Magritte, Christo, Salvador
Dali, David Hamilton, Fritz
Lang, Damien Hirst, Keith
Moon, Frida Kahlo, Marilyn
Monroe, Vincent Van Gogh en vele
anderen, maar net zo goed kunstenaars waarvan wij persoonlijk
nog nooit hebben gehoord. Elk portret nodigt uit om je verder
te verdiepen in de levens en het werk van die grote en minder
grote artiesten.
Willem focust zich op hun kleinere kanten, hun bandeloosheid,
liederlijke escapades, bedrog, geldzucht, lust, eigenwaan,
enzovoort. Maar anderen is hij gunstiger genegen, er is zelfs
eerherstel voor de heus niet zo domme, platinablonde actrice
Jayne Mansfield die gruwelijk aan haar einde
kwam. Een heel pak kunstenaars die hij opvoert, moesten omwille
van hun kunst of hun (Joodse) achtergrond hun land verlaten
om elders een gunstiger bestaan op te bouwen, als ze het al
overleefden. Hij is ook mild voor de tijdens de Tweede Wereldoorlog
collaborerende Hergé wiens trucje
om de nazi's te paaien tegelijk de negende kunst redde. In
vaak één zin of dialoog treft Willem de kern
van de kunstenaar, tenminste zoals hij hem of haar op een
vaak provocerende manier ziet. Je weet dat Willem hen doorheeft.
Hij zet vraagtekens bij zin en onzin van kunst. De eindafrekening
volgt op briljante wijze in elke laatste prent van de satirische
gags.
De wereld heeft meer Willems nodig die razendsnel kunnen oordelen
met kritiek die je doet nadenken. We stellen ons al tevreden
met meer Nederlandstalige albums van Willem en zeker als ze
zo mooi zijn uitgegeven door Concerto Books.
Het is alweer een jaar of tien geleden dat er nog eens een
album van zijn hand in onze taal verscheen. De Franse versie
van dit album dateert trouwens van 2004. |
DAVID STEENHUYSE --- februari 2020 |
|
|