|
KLIK
voor andere strips van
Bruno Duhamel |
|
|
#NIEUWCONTACT_
Bruno
Duhamel
Saga (Collectie Bamboe) | 72 p. | € 19,95 (HC) |
Veelvoud
aan angsten |
Douglas
McMurdock is een rare vogel, een fotograaf in sociaal isolement
met weinig professionele aantrek, en dito vertrouwen in de
mensheid. Maar één glimp, één
snelle foto, en een onbezonnen upload op sociale media maakt
van zijn slapende Schotse dorpje een plotse wereldwijde hotspot.
Het ziet er niet eens zo boosaardig uit, dat monster dat auteur
Bruno Duhamel ten tonele voert, en toch zijn
de gevolgen voor Douglas enorm, want sociale media vergeten
en vergeven niet. Zowel McMurdock, zijn dorpsgenoten, als
de mensheid in het algemeen lijken ten prooi te vallen aan
extreme hysterie. Duhamel behandelt zowat elke modern issue
dat momenteel hip onder de aandacht komt: dolgedraaide sociale
media, sensatiezucht, genetische manipulatie, de macht van
multinationals, de ethische grenzen van de pers, natuur versus
industrie, seksisme versus preutsheid, kapitalisme, anarchisme,
vrijheid versus veiligheid.
Eerlijk? Het is allemaal wat veel. Uiteraard is een dergelijk
verhaal niet gemaakt om voor volledige geloofwaardigheid te
gaan, maar door in zijn vorige albums — De Terugkeer
en Nooit, beide uitstekende strips — enkele
van deze onderwerpen subtiel en humoristisch aan te halen,
slaagde Duhamel er telkens in een bijtende satire te maken
van kleinburgerlijk menselijk gedrag. Dat was ook hier bijna
feilloos gelukt. Bijna, want het codewoord is subtiel. Dit
keer brengt Duhamel zijn maatschappelijke kritiek directer
over en net daardoor verliest het een deel van haar kracht.
Duhamel steekt (haast letterlijk) de draak met een overload
aan maatschappelijke angsten. Door dat teveel boet het verhaal
aan herkenbaarheid in. Jammer, want de intentie zat andermaal
bijzonder goed.
Humor voor de goede verstaander blijft een constante in Duhamels
werk. Het oude vrouwtje dat fulmineert tegen de wedren naar
populariteit om vervolgens te vragen wanneer haar interview
op tv komt, het per ongeluk neerschieten van een papegaaiduiker
voor de ogen van schietgrage cameralui of verkeerd gespelde
posters voor de anarchistische band Dylsexia. Best grappig
allemaal, maar ook dit is helaas directer dan de meer gelaagde
humor uit Duhamels eerdere werk. Al hebben we best ook gelachen
met het platte opportunisme van de kruidenierster of met de
lama waar Douglas de CIA op dreigt af te sturen omdat het
beestje een revolutionaire link heeft. Dat Twitter in Duhamels
wereld Twister heet, is ook niet mis te verstaan.
Dit alles om mee te geven: #nieuwcontact_ is zeker
niet mis, maar dit keer heeft Duhamel net iets te hard zijn
best gedaan om te bewijzen dat er op deze wereld best wel
veel getwist wordt. Hoe dan ook, wie dit allemaal too
much over the top vindt, kan nog steeds genieten van
Duhamels kenmerkende tekenwerk. Zijn volgende one-shot wordt
trouwens een western. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- januari 2020 |
|