|
KLIK
voor andere strips van
Bastien Vivès |
|
|
NATIONALE FEESTDAG
Bastien
Vivès + Martin Quenehen / Bastien Vivès
Casterman | 256 p. | € 24,95 (HC) |
Onderkoeld
conflict |
Alles
is peis en vree in het slaperige dorpje Saint-Jean-Le-Monestier.
Binnen enkele dagen is er het feest van de nationale feestdag
en dan komt de hele regio kijken naar het vuurwerk dat de
bergen van het Zuid-Franse Vercors zal oplichten. Maar zover
is het nog niet. Vandaag is maandag nog een maandag en dinsdag
nog een ordinaire dinsdag. Het boeiendste dat politieagent
Jimmy Girard en zijn collega-vriendin Stephanie meemaken,
is de komst van de Parijse schilder Vincent Louyot en zijn
dochter die er op vakantie komen. Het begon met een alledaagse
verkeersboete. Een frats van diens zestienjarige dochter zorgt
ervoor dat de politieagent al snel weer in contact kwam met
de kunstenaar. Voor je het weet, brengt de flik, die net zijn
vader verloor, veel tijd door met de verbitterde Vincent.
Hij is Parijs ontvlucht na de dood van zijn vrouw een paar
maanden terug. Ze stierf in een terroristische bomaanslag.
Twee mannen in een rouwproces. De ene rechts, de andere links,
of omgekeerd. Twee vrouwen, de ene dwars, de andere rechtschapen,
of omgekeerd. Vier mensen die gevangen zitten in een bergdorpje
omringd met echo's van ecologisch protest en openbaar racisme.
Een extrapolatie van het verscheurde Frankrijk. Dit zijn de
schaarse ingrediënten van de jongste, vuistdikke graphic
novel van Bastien Vivès. Voor de gelegenheid
werd hij verhaaltechnisch bijgestaan door de Franse schrijver
en tv-figuur Martin Quenehen. Maar vergis
je niet. Dit is een 100% Vivès.
Maar het is ook een atypische Vivès. Ondanks de zomerse
setting is dit een onderkoeld verhaal. Korte zinnen. Gebroken
dialogen. Mannen van weinig woorden. Tekstloze pagina's. Voor
de auteurs is dit allemaal best oké. Bovendien nemen
ze geen enkel standpunt in. Elk personage mag ongekleurd zijn
of haar visie geven. Nergens sturen Vivès en Quenehen
ons een richting uit. Zowel een linkse anarchist als een rechtse
zak voelt zich hierdoor thuis in dit verhaal. Er is geen goed.
Er is geen slecht. Het is gewoon zo. Die toon, of net de afwezigheid
ervan, zorgt voor een ongemakkelijke lectuur. Het gaat ons
niet af. Toch vliegt het verhaal voorbij. Alles gebeurt in
een rotvaart. Maar door gebrek aan een regisseursmening, constateer
je gewoon. Hierdoor laat deze dik tweehonderdvijftig pagina's
dikke klepper ons met een onbevredigd gevoel achter. Het was
de bedoeling van de auteurs dat je op café met leesgenoten
in discussie gaat over de strip. Maar corona veranderde de
wereld. Helemaal. Zowel terreuraanslagen als dorpsfeesten
lijken iets van lang geleden. Het voelt vandaag allemaal wat
gedateerd aan waardoor die nodige discussie niet meer relevant
is. Misschien onterecht.
Begin maart, toen we deze strip voor het eerst lazen en Covid-19
nog een vaag virus was, voelde deze strip wel juist aan. Grafisch
is dit een Vivès die zijn eigen stijl tot in de perfectie
beheerst. We spraken hierover met de immens populaire Bastien
Vivès. Hij was trots op zijn kindje. De neutrale verhaalinsteek
had veel moeite gekost, maar nu — na zelfs meer dan
honderd pagina's te hebben weggegooid — klopt het. Met
zijn geperfectioneerde stijl had hij het veel moeilijker.
In zijn volgende strip gooit hij het volledig over een andere
boeg. Lees het vooral zelf in
dit interview.
Nationale Feestdag is het einde van de Vivès-stijl
van het laatste decennium. De grafische perfectie combineert
hij in Nationale Feestdag met een ogenschijnlijk
oppervlakkig verhaal dat je toch ongemakkelijk achterlaat.
Het eindresultaat is geen instapstrip geworden voor Vivès-leken,
maar door zijn experimentele insteek wel een must voor zijn
fans. |
WOUTER PORTEMAN --- augustus 2020 |
|