Nationale Feestdag
COMPLEET VERHAAL
Nationale Feestdag
KLIK
voor andere strips van
Bastien Vivès
NATIONALE FEESTDAG
Bastien Vivès + Martin Quenehen / Bastien Vivès
Casterman | 256 p. | € 24,95 (HC)
Onderkoeld conflict
Alles is peis en vree in het slaperige dorpje Saint-Jean-Le-Monestier. Binnen enkele dagen is er het feest van de nationale feestdag en dan komt de hele regio kijken naar het vuurwerk dat de bergen van het Zuid-Franse Vercors zal oplichten. Maar zover is het nog niet. Vandaag is maandag nog een maandag en dinsdag nog een ordinaire dinsdag. Het boeiendste dat politieagent Jimmy Girard en zijn collega-vriendin Stephanie meemaken, is de komst van de Parijse schilder Vincent Louyot en zijn dochter die er op vakantie komen. Het begon met een alledaagse verkeersboete. Een frats van diens zestienjarige dochter zorgt ervoor dat de politieagent al snel weer in contact kwam met de kunstenaar. Voor je het weet, brengt de flik, die net zijn vader verloor, veel tijd door met de verbitterde Vincent. Hij is Parijs ontvlucht na de dood van zijn vrouw een paar maanden terug. Ze stierf in een terroristische bomaanslag.

Twee mannen in een rouwproces. De ene rechts, de andere links, of omgekeerd. Twee vrouwen, de ene dwars, de andere rechtschapen, of omgekeerd. Vier mensen die gevangen zitten in een bergdorpje omringd met echo's van ecologisch protest en openbaar racisme. Een extrapolatie van het verscheurde Frankrijk. Dit zijn de schaarse ingrediënten van de jongste, vuistdikke graphic novel van Bastien Vivès. Voor de gelegenheid werd hij verhaaltechnisch bijgestaan door de Franse schrijver en tv-figuur Martin Quenehen. Maar vergis je niet. Dit is een 100% Vivès.

Maar het is ook een atypische Vivès. Ondanks de zomerse setting is dit een onderkoeld verhaal. Korte zinnen. Gebroken dialogen. Mannen van weinig woorden. Tekstloze pagina's. Voor de auteurs is dit allemaal best oké. Bovendien nemen ze geen enkel standpunt in. Elk personage mag ongekleurd zijn of haar visie geven. Nergens sturen Vivès en Quenehen ons een richting uit. Zowel een linkse anarchist als een rechtse zak voelt zich hierdoor thuis in dit verhaal. Er is geen goed. Er is geen slecht. Het is gewoon zo. Die toon, of net de afwezigheid ervan, zorgt voor een ongemakkelijke lectuur. Het gaat ons niet af. Toch vliegt het verhaal voorbij. Alles gebeurt in een rotvaart. Maar door gebrek aan een regisseursmening, constateer je gewoon. Hierdoor laat deze dik tweehonderdvijftig pagina's dikke klepper ons met een onbevredigd gevoel achter. Het was de bedoeling van de auteurs dat je op café met leesgenoten in discussie gaat over de strip. Maar corona veranderde de wereld. Helemaal. Zowel terreuraanslagen als dorpsfeesten lijken iets van lang geleden. Het voelt vandaag allemaal wat gedateerd aan waardoor die nodige discussie niet meer relevant is. Misschien onterecht.

Begin maart, toen we deze strip voor het eerst lazen en Covid-19 nog een vaag virus was, voelde deze strip wel juist aan. Grafisch is dit een Vivès die zijn eigen stijl tot in de perfectie beheerst. We spraken hierover met de immens populaire Bastien Vivès. Hij was trots op zijn kindje. De neutrale verhaalinsteek had veel moeite gekost, maar nu — na zelfs meer dan honderd pagina's te hebben weggegooid — klopt het. Met zijn geperfectioneerde stijl had hij het veel moeilijker. In zijn volgende strip gooit hij het volledig over een andere boeg. Lees het vooral zelf in dit interview.

Nationale Feestdag is het einde van de Vivès-stijl van het laatste decennium. De grafische perfectie combineert hij in Nationale Feestdag met een ogenschijnlijk oppervlakkig verhaal dat je toch ongemakkelijk achterlaat. Het eindresultaat is geen instapstrip geworden voor Vivès-leken, maar door zijn experimentele insteek wel een must voor zijn fans.
WOUTER PORTEMAN --- augustus 2020