|
KLIK
voor andere strips van
Fabrice Le Hénanff |
|
|
MONET
Een Regenboog boven Giverny
Fabrice
Le Hénanff + Jean-François Miniac
Arboris (Arborix XL) | 72 p. | € 9,95 (SC) • €
19,95 (HC) |
Over
de tang en het varken |
De
bejaarde Claude Monet tuurt uit zijn raam. Het gaat niet goed
met hem. Hij is op. Fysiek op. Halfblind (de meeste kleuren
zag hij al lang niet meer), artrose en zware rokerslongen
eisen zijn tol. Maar zijn tuin is af. Het heeft hem veel moeite
en geld gekost om de rivier om te leiden en zijn tuin om te
vormen tot het stukje paradijs dat het nu is. Maar het was
het hem waard. De schilder wendt zich terug naar de journalist
en zet het gesprek weer verder. Nu hij meer dan veertig jaar
in Giverny woont, moet ook deze biografie af. En de laatste
overlevende van de impressionisten begint zijn levensverhaal
te vertellen. Geen enkel detail vergeet hij. Over hoe de grote
Manet hem verweet dat hij alleen maar succes had omdat zijn
naam op die van hem leek. Over het samenleven van zijn maîtresse
en vrouw onder één dak. Over geld. Veel geld
en vaak te weinig. En natuurlijk over de vijver. Zijn vijver.
Er is geen enkele bekende schilder die de laatste jaren zoveel
in strips mocht opdraven als de impressionante Monet. Zo trad
hij onder meer op in de autobiografie Monet: Op Zoek naar
het Licht van de Spanjaard Efa, in Folies
Bergère van Francis Porcel en
Zidrou of in het geweldige Zwarte
Waterlelies van Didier Cassegrain.
Elke strip belichtte hem vanuit een bepaald standpunt. Eigen
aan het impressionisme gaven de auteurs hun versie van de
werkelijkheid. Het duo Fabrice Le Hénanff
en Jean-François Miniac kozen resoluut
voor een andere weg, namelijk volledigheid en realisme.
Voor deze autobiografie van Monet ging scenarist Miniac niet
over één nacht ijs. Hij ploos elk detail uit,
viste elke anekdote op en weigerde iets te schrappen. Wat
ons grafisch te ver zou afleiden, vatte hij na elk hoofdstuk
samen in enkele tekstpagina's. Die breken echter totaal de
leeservaring. Tekst met prentjes is heel anders dan tekst
zonder prentjes. Hoe goed het ook mag zijn. Het resultaat
is een stevige boterham die op chirurgische wijze het leven
van de man ontleedt. Dit nauwgezette scalpelwerk duwt echter
heel veel emotie naar de achtergrond. Gelukkig geven de simpele
raamvertelling, wat tijdssprongen en vooral de vlotte schrijfstijl
het album alsnog de nodige schwung.
De Bretoen Fabrice Le Hénanff gaat nog een stap verder
in de details. Zijn Monet is de ultieme fotostrip.
Hij gebruikt verstilde beelden uit de BBC-reeks The Impressionists en zet die figuren in al even fotografisch correcte decors.
Hij bewerkt daarna alles met een pastelachtig laagje verf en potlood.
Deze gemixte (inkleur)techniek, die hij al toepaste in zijn
beklijvende Wannsee, levert hypercorrecte tekeningen
op, maar voor zijn doen en voor een praatstrip zit er veel dynamiek in zijn composities. Le Hénanff détoureert echter iets te vaak zijn figuren met een wit lijntje
en voel je weer dat zijn personages op de decors gezet lijken
te zijn. Hopelijk hult Le Hénanff zijn personages bij
zijn volgende verstripping — het leven van kapitein
William Bligh van The Bounty — meer
in obscure schaduwen.
Kan men iemand verwijten volledig te zijn? Kan men iemand
verwijten een fotografische perfectie na te streven? We weten
het niet. De Vlaamse meester Jan van Eyck wordt
er vandaag net voor bejubeld. En toch. Het voelt vreemd aan
dat net twee auteurs die elk detail en de realiteit verheerlijken,
het leven verstrippen van een schilder die zijn hele leven
probeerde los te komen van die werkelijkheid en er zijn eigen
impressie van wou schilderen.
Die auteurskeuze maakt dat Monet - Een Regenboog boven
Giverny, de natte droom is voor elke perfectionistische
kunstgeschiedenisliefhebber. |
WOUTER PORTEMAN --- april 2020 |
|