|
KLIK
voor andere strips van
Francis Porcel
KLIK
voor andere strips van
Zidrou |
|
|
DE MENTORS 1
Ana
Francis
Porcel + Zidrou
Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) | 48 p. | € 19,95 (HC) |
Bom-moeder |
Nog
één duwtje. Komaan. Het tienermeisje Ana perst
uit alle macht om haar baby op de wereld te zetten. Het lukt
niet. Net op het moment dat de gynaecoloog haar wil knippen,
valt een commando gemaskerde mannen binnen in de verloskamer.
Minuten later ontdekken de aangestormde artsen een bloedbad.
Iedereen is dood. Vermoord. Enkel Ana ligt nog verdwaasd op
de tafel. Ze krijgt een nieuwe perswee. De aanstormende gynaecologe
ontdekt dat Ana's baby gestolen is en er in haar baarmoeder
een bom zit. Één incisie later ontploft alles.
Twintig jaar later is Ana, die als enige de bomaanslag heeft
overleefd, nog steeds een gebroken vrouw. De miljoenen die
ze kreeg van de verzekeringsmaatschappij, investeert ze om
wereldwijd te zoeken naar haar baby. Toevallig kruist ze het
pad van het escortmeisje Joye dat weggelopen is van haar pooiers.
Ooit kwam Zidrou een jonge vrouw tegen die
in haar nachthemd een pop droeg alsof het haar baby was. Het
leverde de integere instantklassieker Lydie op. Hetzelfde
uitgangspunt van een gebroken zwangerschap leidt nu tot een
extravagante, gitzwarte thriller. Eentje die letterlijk met
een knal komt binnenvallen en bomvol intriges en CIA-toestanden
zit. Maar het is ook een strip met een bizarre, Bijbelse insteek.
De onbevlekt ontvangen Ana blijft maar herrijzen en Maria
"Joye" Magdalena, krijgt Ana's onwrikbare geloof
nog niet aan het wankelen. En dan vergeten we nog een paar
ander deus ex machina's. We weten niet goed wat we hier allemaal
mee aan moeten. Nu is het vooral veel. Heel veel. Meer nog,
we vragen ons af hoe Zidrou deze diptiek netjes zal kunnen
afronden. Dat lezen we deze zomer al.
De tandem Porcel-Zidrou leverde met Folies
Bergères, Ridder Brayard en De Nar
beklijvende graphic novels op. Voor elk verhaal koos
de Spanjaard een nieuwe stijl. Ook nu weer. Voor De Mentors
gaat hij verrassend voor een Berthet
light-stijl met wat bewerkte foto's als decor. Hoe duidelijk
en vlot leesbaar het verhaal hierdoor ook wordt, het doet
je vooral afvragen hoe Philippe Berthet zelf deze thriller
zou getekend hebben.
Het eerste deel van De Mentors is één
groot vraagteken. We kunnen alleen maar duimen dat de vele
intriges en verwachtingen ons leiden naar een even groot uitroepingsteken.
Wordt vervolgd! |
WOUTER PORTEMAN --- mei 2020 |
|