Liberty Bessie 1
DEEL 1 VAN TWEELUIK
Liberty Bessie 1
KLIK
voor andere strips van
Vincent


KLIK
voor andere strips van
Jean-Blaise Djian
LIBERTY BESSIE 1
Een Piloot uit Alabama

Vincent + Jean-Blaise Djian / Pierre-Roland Saint-Dizier
Microbe | 56 p. | € 19,95 (HC), de SC verschijnt later
Waardig vliegbrevet
Als ze maar boven de wolken kan zweven, is Bessie gelukkig. Hoewel... Helemaal gelukkig is ze zelden. Waar ze ook vliegt, overal zweeft die herinnering aan haar vader met haar mee. Farell Bates was lid van The Tuskegee Airmen, alias Red Tails, een Amerikaanse eenheid zwarte gevechtspiloten die tijdens de Tweede Wereldoorlog instond voor de bescherming van de bommenwerpers. Hij werd als verloren opgegeven nadat zijn strijdmakkers hem zagen neerstorten. Zijn dochter Bessie heeft desondanks de vliegmicrobe meegekregen. Maar ze zal haar mannetje moeten staan, want enkele elementen staan haar jobkansen als vliegenier in de weg. Ze is vrouw, ze is zwart, en de inkt op haar vliegbrevet is, om het zo te zeggen, nauwelijks droog. Dan arriveert Farells dogtag (militair naamplaatje) per post en wil Bessie haar ijzeren wil gebruiken om het lot van haar vader te onderzoeken.

Wees gewaarschuwd, we hebben een haat-liefdeverhouding met luchtvaartstrips. Niet zelden wordt grond er enkel aan toegevoegd omdat je erop kan neerstorten. Of omgekeerd, regelmatig is datgene wat in de lucht gebeurt verhaalkundig niet half zo interessant als de gebeurtenissen op de aardkorst. Niet zo bij dit eerste deel van Liberty Bessie, dat meteen een stevige aanvang neemt met een mooi opgebouwde en knap getekende proloog. Daarna verplaatst het verhaal zich ogenblikkelijk naar grondniveau om daar aan de karakterschets te bouwen waaraan het veel luchtvaartstrips toch wat ontbreekt. En net wanneer je zou kunnen denken dat er in Liberty Bessie slechts sporadisch gevlogen zal worden, schiet het verhaal letterlijk weer de hoogte in. De heren scenaristen dachten dat mooie evenwicht duidelijk goed uit. Ook de keuze om van de rassensegregatie in Amerika een verhaalelement te maken, slaat aan. Jean-Blaise Djian, die onder meer meeschreef aan De Grote Dode en De Vier Van Baker Street, is dan ook nauwelijks een beginneling en PRSD (Pierre-Roland Saint-Dizier) had met het recente Luchtpost - Saint-Exupéry reeds een luchtvaartstrip op zijn actief.

Tekenaar Vincent (Vincent Beaufrère) werkte één keer eerder met Djian samen voor het tweedelige De Minderbroedersschool, uitgegeven door Daedalus. Dit keer brengt hij een personage dat ons Sam-vibes bezorgt. Zijn het de krulletjes of het op een salopette gelijkende vliegenierspak, wie zal het zeggen, maar iets doet ons aan Jan Bosschaerts garagiste denken. Vincents luchtscènes mogen er ook best wezen.

Laat ons kort zijn, tenzij dit verhaal in het tweede deel neerstort als een onder vuur genomen tweedekker, zullen we het jammer vinden dat Liberty Bessie slechts een tweeluik is.
DIEDERIK VAN DE VELDE --- maart 2020