|
DEEL
1 VAN CYCLUS IN DRIE DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Hugues Labiano
KLIK
voor andere strips van
Stephen Desberg |
|
|
DE LEEUW VAN JUDA 1
Hugues
Labiano + Stephen Desberg
Dargaud | 56 p. | € 8,50 (SC) |
De
vloek van de achterflap |
1920.
Nairobi. Aristocraat John Wallace heeft het goed voor elkaar.
Hij heeft een grote welvarende plantage en staat op trouwen.
Toch heeft hij onlangs twee zwarten botweg vermoord met twintig
messteken. Wallace probeert de feiten niet eens te ontkennen.
Na een snel afgehaspeld proces wordt hij veroordeeld tot dwangarbeid
in de strengste gevangenissen van Kenya. Samen met zijn vier
celgenoten moet hij er keer op keer een reusachtige duin beklimmen
en op de top een meegezeulde zandzak van vifjtien kilogram
ledigen. Deze straf zonder einde, Sisyphus waardig, doet elke
celgenoot twijfelen of ze nog willen leven of het geluk hebben
te sterven. Een van de vier zware jongens is echter de enigmatische
Bishop. Vandaag is hij een halve priester, maar ooit was hij
een moordenaar. Het gerucht gaat dat op zijn arm, die hij
steeds bedekt houdt, de vindplaats van zijn schat getatoeëerd
staat. En nu willen zijn celmakkers hem letterlijk stropen.
Maar de leeuw waakt.
We zijn fan van het eerste uur van het tekenwerk van Hugues
Labiano. Zijn opmerkelijke stijl, vol clair-obscureffecten
en smoelen waar Conor McGregor zich eerst
op heeft uitgeleefd, is niet voor elke scenario bruikbaar,
maar dit verhaal ligt hem uitstekend. De duisternis van de
cellen, de verwrongen gezichten van de gevangenen en cipiers,
en vooral de wijdse landschappen van Oost-Afrika zijn hem
op het lijf geschreven. Bovendien heeft hij met Jérôme
Maffre een geweldige inkleurder te pakken. Maffre
tovert gewoon met felwitte luchtpartijen en geel-oranje-okertinten
waardoor Labiano's schaduwwerk nog beter uit de verf komt.
Je voelt de hitte over je lopen. Dit is Labiano op zijn hoogtepunt.
Sinds Black Op vertrouwt Labiano op het schrijverstalent
van Stephen Desberg. De Brusselaar stuwt
ons eerst naar een koloniale Prison Break, maar verlegt
dan de plot richting een schattenjacht in de beste traditie
van Hugo Pratt. Yeah! Één
ding stoort ons, en dat is een verteller die te pas en te
onpas commentaar geeft op de gebeurtenissen. Maar voor je
het weet, is het eerste deel van het drieluik uit en snak
je naar het vervolg. Uit gewoonte lezen we nog eens de achterflap.
Wat zijn we blij dat we die niet eerst gelezen hebben! De
hele verhaallijn tot waarschijnlijk diep in het tweede deel
wordt prijsgegeven. En zo weten we nu bijna zeker wie de derde
verteller is. Het houdt absoluut steek, maar we hadden het
liever nu nog niet geweten.
Dus, voor alle liefhebbers, De Leeuw van Juda pakt
uit met het beste tekenwerk van Labiano. Maar doe jezelf een
plezier en lees de tekst op de achterflap niet als eerste.
|
WOUTER PORTEMAN --- mei 2020 |
|