|
THE LAST GAMBLER
Juande
Pozuelo + Rodrigo Sopeña
Dark Dragon Books | 168 p. | € 29,95 (HC) |
Royal
flush |
Als
de kaarten van het leven je niet gunstig gezind zijn, schud
ze dan zelf. In Amerika, het land van de oneindige mogelijkheden,
had dat zomaar een leuze kunnen zijn. Logisch dus dat velen
hun geluk beproeven aan de kaarttafel. Wie het spel goed beheerst,
heeft letterlijk de beste kaarten. Spelers die ook nog bovengemiddeld
vingervlug blijken, zijn onklopbaar.
Andrews is zo iemand. Hij wordt door een ouder wordende kaartspeler
gebruikt als wraakengel en maakt, eens dat gedaan is, overal
vrienden — en niet te vergeten — vijanden. Hij
moet voortdurend op de loop. Zelfs, misschien zelfs vooral,
wanneer hij beslist om de kaarttrucs die hij ontwikkeld of
verbeterd heeft openbaar te maken, want het Westen wordt alleen
maar wilder als zelfs de grootste leek een valsspeler kan
ontmaskeren.
Vermakelijk en origineel zijn twee woorden die te binnen schieten
bij het beschrijven van dit album. S.W. Erdnase, de man die
de valsspeelbijbel schreef, heeft echt bestaan maar over zijn
ware identiteit bestaat geen zekerheid. Andrews, het hoofdpersonage
van dit album, is slechts een van de kandidaat-Erdnases. Dat
geeft scenarist Rodrigo Sopeña een
vrijheid waarmee hij verfrissend omspringt. Hij laat Andrews
kennismaken met enkele beroemde sheriffs, beruchte outlaws,
artiesten, enzovoort. De Doolinbende, de Daltons (de echte,
niet de geel-zwart gestreepte Lucky Luke-prooien) en goochelaar
Harry Houdini passeren allemaal Andrews' pad en die weet daar
allemaal wel behoorlijk raad mee. Sommige scènes zijn
overduidelijk fictie, andere zijn een mix van geschiedenis
en verbeelding met een humoristisch sausje. Wie een factcheck
wil doen, vindt een historisch dossier met foto's achterin
het album. Feit is alleszins dat Erdnases' kaartbijbel vandaag
nog steeds de standaard is voor al wie zich wil verdiepen
in goochelen met kaarten, of simpelweg valsspelen. Sterker
nog, twee Kickstartprojecten — een film en een geannoteerde
versie van zijn boek — haalden vrij recent nog hun doel.
Het tekenwerk door Juande Pozuelo is toegankelijk
en straalt dynamiek uit, bij momenten balanceert het tussen
realisme en semi-realisme, wat opnieuw een vleugje humor toevoegt.
Dit album is een aangename verrassing, en dat zal met de huidige
populariteit van het westerngenre niet onopgemerkt blijven,
verwachten we.
Keer op keer de beste kaarten hebben, is verrassend, een western
die begint op de Transsiberische spoorlijn is dat ook, maar
dat is volkomen oké. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- juli 2020 |
|
|