Het Lam Gods - Bewonderd en Gestolen
COMPLEET VERHAAL
Het Lam Gods - Bewonderd en Gestolen
 
HET LAM GODS - BEWONDERD EN GESTOLEN
Harry Paepe met illustraties van Jan Van Der Veken
Blloan | 112 p. | € 19,95xxx (HC)
Dat wegneemt de zonden der wereld...
Dat de geschiedenis van het Lam Gods leest als een heuse thriller wisten we al sinds we enkele jaren geleden het goed gedocumenteerde werk Het Lam Gods, 's Werelds Meest Begeerde Meesterwerk van de Amerikaanse kunsthistoricus Noah Charney bingereadden. In een heel toegankelijke taal beschrijft hij niet alleen de ontstaansgeschiedenis van het wereldberoemde schilderij, hij heeft het ook over getallensymboliek, een opeenvolging van diefstallen, beschadigingen en restauraties en natuurlijk de obligate roof van het paneel De Rechtvaardige Rechters dat nu al een kleine eeuw amateurdetectives van over de hele wereld in de ban houdt. De Aanbidding van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck is en blijft nu eenmaal een klassieker uit de kunstcanon en staat daarbij op die torenhoge piëdestal waar bijvoorbeeld ook de Mona Lisa of het dodenmaker van Toetanchamon vertoeven.

Dit nieuwe werk Het Lam Gods - Bewonderd en Gestolen van geschiedenisleraar Harry De Paepe (die Charney trouwens ook als bron vermeldt), voegt op zich niet veel toe aan de gekende literatuur, maar is niettemin een aangenaam leesstuk. De Paepe doet aan cherry picking, zet in tien hoofdstukken alle feiten en feitjes nog eens netjes op een rij en zijn vlotte pen maakt er een echt van-zeven-tot-zeventig-verhaal van. Het boek wordt opgeluisterd door een dozijn tekeningen van illustrator Jan Van Der Veken. De man achter Fabrica Grafica is iemand die we heel hoog aanslaan sinds hij een muur in onze hometown Turnhout versierde met een fantastische mural. Hoewel hij duidelijk schatplichtig is aan de atoomstijl van Ever Meulen en co, heeft hij er in de loop van de jaren zijn eigen geslaagde twist aan weten geven. Van Der Veken is momenteel dan ook een veelgevraagd illustrator die tot ver over de Belgische grenzen zijn werk weet te slijten en bijvoorbeeld al voor tijdschriften als Humo, VPRO Gids en The New Yorker heeft gewerkt. Persoonlijk zitten we nog altijd te wachten tot hij eens een echt stripalbum fabriceert, want dat kan je dit boek bezwaarlijk noemen.

In dit Van Eyck-jaar staat ons nog heel wat moois te wachten, ook op stripgebied: Pieter de Poortere maakte al een strip met zoekplaten rond het Lam en Suske en Wiske worden de sidekicks van de schilder in hun nieuwste album. Maar voor lezers die net dat ietsiepietsie dieper willen graven, is het dit boek dat thuis op de koffietafel moet liggen.
MARIO STABEL --- februari 2020