|
KLIK
voor andere strips van
Fabrice Angleraud
KLIK
voor andere strips van
François Froideval |
|
|
KRONIEKEN VAN DE ZWARTE MAAN 16
Terra Secunda - boek 2
Fabrice
Angleraud + François Froideval)
Arboris | 56 p. | € 8,95 (SC) • € 18,95
(HC) |
Willy
Sommers en Johan Museeuw |
Wat
doe je als verschillende wereldleiders in hun niets ontziende
honger naar macht erin geslaagd zijn om de planeet op de rand
van zijn vernietiging te duwen en het einde der tijden in
te luiden? Juist, je roept een paar alchemistjes bij elkaar
om een interdimensionele poort in elkaar te flansen en je
verhuist gewoon naar planeet B ofte Terra Secunda. Althans,
zo gebeurt het in de fantasie van François-Marcela
Froideval, de man die al dertig jaar aan het stuur
zit van Kronieken van de Zwarte Maan. Wie gedacht
had dat destijds met het veertiende album, dat toepasselijk
Het Einde der Tijden heette, de reeks aan zijn zwanenzang
was gekomen, komt bedrogen uit.
Voor het tweede album op rij volgen we nu al de nieuwe start
van opperleider Wismerhill die de nieuwe planeet tracht te
koloniseren. Het stond in de sterren geschreven dat dat niet
van een leien dakje zou gaan. Niet alleen is er de latente
dreiging van de plaatselijke bevolking. Ook vanuit de oude
wereld — of wat ervan overblijft — komen nog steeds
problemen op Wis en de zijnen af, in de vorm van een hellehorde
van duivels en demonen. Die blijken om een of andere —
maar uiteraard perfect logisch te verklaren, lees het album!
— reden ook nog eens om de vier uur opnieuw tot leven
te komen. Heel wat miserie dus, en dat helemaal voor ons persoonlijk
vermaak.
Als vanouds strooit Froideval, de Lemmy Kilmister
van de stripwereld, de heerlijke overdrijvingen duchtig in
het rond. Dat je daarbij als lezer wel eens moet wegduiken
om het wegspattende bloed of weleens een verkeerd gemikt ledemaat
te ontwijken, nemen we er voor lief bij. Zo is de oplossing
om de horde van levende dode demonen in toom te houden heel
simpel: ze mooi in rijtjes van tien meter breed leggen en
er om de vier uur met de Juggernaut, een soort van middeleeuwse
grasmachine, over rijden. Subtiel is het niet, maar effectief
wel.
Waar Froideval moeiteloos de geest van de reeks staande houdt,
is dat iets minder het geval voor tekenaar Fabrice
Angleraud. Ja, hij doet dat beter dan zijn voorganger
Cyril Pontet, en hij is absoluut in zijn
element als hij episch en bladvullend veldslagen of ander
bloedvergieten in beeld kan brengen. Dat is dubbel geslaagd
als hij dat ook nog eens breed uitgesmeerd doet over dubbele
pagina's met verrassende découpage, het handelsmerk
van deze reeks. Maar als personages eens niet anderen de kop
inslaan, merk je toch dat zijn tekenstijl net wat te afgeborsteld
is ten opzichte van wat oertekenaar Olivier Ledroit
— die van dit album trouwens de cover voor
zijn rekening nam — destijds deed. Kronieken van
de Zwarte Maan wordt onder Angleraud een beetje te veel
Lanfeust van Troy. En niets tegen Lanfeust,
hoor, maar Willy Sommers zien we nu eenmaal
ook niet op het podium van Graspop staan.
We moeten Arboris dankbaar zijn dat ze met
dit zestiende deel al hun integraalgeweld even onderbreken
en een klein stukje van hun steeds verder oplopende vertaalachterstand
wegwerken. Maar de vertaler van dienst doet Netflix-gewijs
iets te veel zijn best om af en toe de ziel uit de reeks te
halen. Wanneer een gigantische draak na het decimeren van
een reptielenleger de laatste overlevende aanspreekt, dan
verwacht je een van een dreigende toon vergezelde "dwaas"als
aanspreking. Dat daar dan een op zijn Hollands uitgesproken
"gek" van wordt gemaakt... vergeef ons, maar dat
is alsof je Darth Vader in het Nederlands zou laten dubben
door Johan Museeuw.
Zolang het van de scenarist afhangt, zal Kronieken van
de Zwarte Maan een buitenissig buitenbeentje blijven
en dat tot ons vertier en plezier. Dat blijft ook zo in dit
zestiende deel en hopelijk ook de vier volgende die intussen
in het Frans zijn verschenen en klaarliggen om in de verdere
vertaalplanning van Arboris opgenomen te worden. Maar veel
meer vtm moet het voor ons echt niet meer
worden. En let op: de volgende keer dragen we het over aan
Ghorghor Bey! |
PETER D'HERDT --- maart 2020 |
|