|
KLIK
voor andere strips van
Paul Cauuet
KLIK
voor andere strips van
Wilfrid Lupano |
|
|
KRASSE KNARREN 6
Het Verstopte Oor
Paul
Cauuet + Wilfrid Lupano
Dargaud | 56 p. | € 13,95 (HC) |
Sociaal
engagement ten top |
Wie
had ooit gedacht dat oude gepensioneerden een hoofdrol zouden
spelen in een stripverhaal? Ze zien er immers niet sexy uit,
maar gerimpeld, zijn niet gewelddadig, kunnen zeuren over
heel gewone dingen, maar zijn wel sociaal ingesteld. Ze willen
steeds op hun ludieke manier onrechtvaardigheden, zowel kleine
als grote, de wereld uit helpen, beter voor de natuur en beter
voor de medemens.
Het vaste trio kameraden, die elkaar al kennen sinds hun kindertijd,
Pierrot, Antoine en Mimile, wordt in dit album aangevuld met
Errol, een man met een been- en armprothese. Hij daagde in
deel 3 op als de kameraad-duiker tijdens de zeereizen van
Mimile. In dit album reizen Pierrot en Antoine naar Guyana
op uitnodiging van Mimile. De reisformaliteiten en het tropische
weer zorgen voor de nodige ongemakken. In Guyana maken ze
kennis met het project van Mimile ter ondersteuning van scholen
voor kinderen. Groot is de verrassing als ook Sophie, kleindochter
van Antoine en aanwezig in alle albums, gedurende enkele weken
blijkt mee te helpen bij het project. Het groepje maakt kennis
met de prachtige natuur van Guyana, maar ook met de desastreuze
gevolgen van goudwinning op de biodiversiteit door het gebruik
van kwik en cyaankali. Wanneer ze vernemen dat een mijnbouwbedrijf
een kilometersgroot oerwoud wil kappen en diep uitgraven om
goud te winnen, vragen ze zich af wat kan ondernomen worden
om zoiets rampzaligs voor de natuur te verhinderen. Internationaal
protest of lokale sensibilisering ? En hoe moet zo'n initiatief
ondersteund worden?
Het stramien van de albums van Krasse Knarren is
bekend. Er worden kleine leuke prikjes gegeven over het gebrek
aan aandacht van de overheid of van bedrijven voor de behoeften
van ouderen wegens onder meer verminderde beweeglijkheid en
over het al te snel uitrangeren van oudere mensen. De regelmatig
actievoerende Pierrot krijgt hier te maken met een strenge
luchthavenpolitie omdat hij in hun computersysteem gekend
staat als actief in "extreem-linkse bewegingen".
Daarnaast wordt in elk album wel een groter sociaal of ecologisch
thema benadrukt: onbetaalbare woningen in grootsteden, de
opvang van migranten, grote bedrijven zonder aandacht voor
lokale tewerkstelling, het belang van de bijen, het behoud
van de natuur... Dat wordt sensibiliserend gebracht, op een
vriendelijke manier en met de suggestie dat het ook anders
kan. In dit album is het hoofdthema het nodeloos vernietigen
van prachtig oerwoud om een mijn aan te leggen. Zakelijke
winsten, vervloekte gouddorst, wegen niet op tegen een onherstelbaar
beschadigd natuurgebied. Meestal wordt ook nog een personage
uit een ver verleden opgediept. In dit album is dit een zekere
Blandine, die in haar jonge jaren een grote, maar onbeantwoorde
sympathie voor Pierrot koesterde.
De tekeningen van Paul Cauuet zijn voortreffelijk,
helder en kleurrijk. Hij weet de rimpeltrekjes van de ouderen
passend weer te geven. Ze zijn geen schoonheden, maar opgewekte,
karaktervolle figuren. Hoelang weten Wilfrid Lupano
en Cauuet dit nog vol te houden? Ondertussen zijn er toch
al zeker zes jaar verstreken in de overkoepelende verhaallijn,
want Sophie heeft in deel 2 een baby op de wereld gezet die
een kleuter van vijf à zes jaar is geworden. De knarren
zien er nog hetzelfde uit. Ze zijn alleszins sociaal geëngageerd,
maar zullen moeten beseffen dat ze niet alle wereldproblemen
kunnen oplossen. Een strip met een glimlach en engagement.
|
JAN GOFFIN --- november 2020 |
|