|
KLIK
voor andere strips van
Pascal Davoz |
|
|
DE KOERIER VAN CASABLANCA 1
Christina
Philippe
Tarral + Pascal Davoz
Silvester | 48 p. | € 9,95 (SC) • € 17,95
(HC met A3-kunstdruk) |
Situaties
met mensen |
De
Koerier van Casablanca is de start van een luchtvaarttweeluik
waarin een zakenman net na de Eerste Wereldoorlog een luchtpostbedrijf
start met Franse, Belgische en zelfs Duitse piloten. Een van
de beste zit aan de fles om de bloedige treffens in de lucht
tijdens de oorlog te vergeten. Niettemin herbeleeft hij ze
vaak in nachtmerries. De zakenman vertrouwt zijn nieuwe piloten
de lijn Casablanca-Dakar toe, maar voor die luchtpostlijn
is er een te duchten concurrent die koste wat het kost uitgeschakeld
moet worden. En bij zijn eigen team zijn er ook onderlinge strubbelingen.
Een deel van het historische verhaal achter De Koerier
van Casablanca konden we al eerder lezen in het door
Silvester uitgegeven deel 3 van Aéropostale
- Legendarische Piloten over de Franse piloot Paul
Vachet. Ook hij werkte voor een luchtvaartlijn naar
Casablanca en gelijkaardige ongevallen komen ook in dit verhaal
voor. Het verhaal van Vachet was echt, dat van De Koerier
van Casablanca is fictief. Scenarist Pascal Davoz
hoeft zich dus niet te houden aan verplichte, biografische
elementen die een intrigerende vertelling soms in de weg staan.
Hij kan voluit gaan voor spanning, drama, liefde en confrontaties
die met dat alles te maken hebben.
Davoz' staat van dienst op stripgebied is niet roemrijk, als
het al vertaald raakte. Eigenlijk maakte hij meer school als
een van de eerste Franse rappers in de jaren 1980. We genoten
in 2019 van zijn door Dark Dragon Books uitgegeven,
avontuurlijk-exotische tweeluik Kapitein Nemo, sexy
getekend door Richard Ortiz. Hij was ook
actief voor de didactische reeks De Reizen van Alex
en een vierluik over het leven van Napoleon Bonaparte,
getekend door Jean Torton. Met De Koerier
van Casablanca laat hij pas echt zien dat hij kan vertellen
in plaats van historische feiten aaneen te rijgen, hoe accuraat
dat alles ook is.
Tekenaar Philippe Tarral was in de jaren
1990 de opvolger van Michel Rouge voor De
Koningsstrijders, maar Tarrals albums raakten niet meer
vertaald. De Koerier van Casablanca is zijn eerste
vertaalde album na vele jaren. Zijn realisme is losjes, zeker
niet stijf en statig, en beter dan wat we in veel andere saaie
luchtvaartstrips zien omdat hij meer aandacht heeft voor het
tekenen van mensen. Zijn oude vliegtuigjes zijn anders ook
niet te versmaden, maar voor een luchtvaartstrip draait het
in De Koerier van Casablanca (gelukkig) niet enkel
om die vliegtuigen. Het is slechts een middel voor het opzetten
van situaties waaruit mensen zich moeten zien te redden. |
DAVID STEENHUYSE --- augustus 2020 |
|