|
DEEL
1 VAN CYCLUS IN DRIE DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Luc Jacamon
KLIK
voor andere strips van
Matz |
|
|
DE KILLER - STAATSZAKEN 1
Negatieve Behandeling
Luc
Jacamon + Matz
Casterman | 56 p. | € 14,95 (HC) |
De
leegte van de werkmens |
Uit
het oog, uit het hart. De Killer was een reeks die
we eigenlijk totaal uit het oog waren verloren. Nochtans was
de eerste cyclus een uppercut van jewelste. Scenarist Matz
nam ons mee in de diepste hersenkronkels van een hyperprofessionele
huurmoordenaar. We zaten op de eerste rij hoe die koele klootzak
de ene na de andere mens omlegde. Zonder spijt. Zonder mededogen.
In zijn hoofd was hij de ratio zelve en praatte hij zijn acties
goed met de ene filosofische bedenking na de ander. Hierdoor
liet deze prachtig getekende strip je steeds wezenloos en
verward achter. In onze ReeksTop-50
van allerbeste stripreeksen, bekroonden de lezers De Killer
dan ook terecht met een fantastische veertigste plaats. In
de twee volgende cycli liet de nietsontziende eenzaat steeds
meer mensen toe in zijn cocon en verwaterde de sterke initiële
insteek wat. De killer evolueerde van een kleine zelfstandige
naar de James Bond van de derde wereld. Nog een beetje en
je kon de reeks zelfs labelen als een cynische Largo Winch.
Maar voor het zover was, trokken de auteurs de stekker eruit.
Vandaag, na bijna zes jaar, is De Killer terug.
Alsof er niets gebeurd is, nemen Luc Jacamon
en Matz de draad terug op. Nadat de killer zich heeft laten
vatten door de Franse geheime dienst in Patagonië, had
hij twee opties: meewerken of als skelet eindigen, schoongemaakt
door de gieren, diep in de pampa. Hij besloot eieren voor
zijn geld te kiezen, verliet zijn geliefden en trok de deur
definitief achter zich dicht. Als lid van de geheime dienst
heeft hij vandaag een muffe kantoorjob in de troosteloze Normandische
havenstad Le Havre. Het perfecte alibi om te doen waar hij
goed in is: moorden. Samen met ene Barbara en ex-militair
Nicolas moet hij na zijn dagtaak de rechterhand van de burgemeester
uitschakelen. Nadil Jebbouri heeft immers twee gezichten:
overdag is hij de ultieme weldoener en redder van de sociale
woonwijken van de stad. 's Nachts is hij een cokedealer en
succesvol importeur van het witte goedje. Op zich een banale
klus, maar heel bedrieglijk in zijn eenvoud.
De killer is terug. Zijn transformatie van blufferige James
Bond naar executiesoldaat kunnen we zeker smaken. Matz is
weer volledig in zijn element en laat de killer — Denis
voor zijn collega's — cynisch de leegte van het werkmensbestaan
trotseren. Het grotere plaatje lijkt ons voorlopig nogal sterk
geïnspireerd op de geweldige Netflix-serie
Marseille. Voorlopig.
We zien wel hoe dit drieluik afgerond raakt. Er zijn hoe dan
ook slechtere voorbeelden. Grote opsteker is dat tekenaar
Jacamon het digitaal Photoshoptekenen achter zich heeft gelaten
en zich weer op het klassieke papier heeft gesmeten. Het geeft
de tekeningen een fijnere lijnvoering en net dat extra beetje
schwung. Tof!
We blijven erbij dat De Killer niet gemaakt is om
het langer dan een paar delen uit te zingen, maar deze doorstart
kan ons wel bekoren. Het is een volledig andere strip geworden
met dezelfde ergerlijke hoofdfiguur. Het laatste van hem hebben
we duidelijk nog niet gezien. |
WOUTER PORTEMAN --- maart 2020 |
|