De Kathedraal van de Afgrond 1
DEEL 1 VAN ZESDELIGE REEKS
De Kathedraal van de Afgrond 1
KLIK
voor andere strips van
Sébastien Grenier


KLIK
voor andere strips van
Jean-Luc Istin
DE KATHEDRAAL VAN DE AFGROND 1
Het Evangelie van Ariathia

Sébastien Grenier + Jean-Luc Istin
Daedalus | 56 p. | € 9,95 (SC) • € 19,95 (HC)
Het evangelie van Istin
Volgens het evangelie van Ariathia, waarin het ware woord van Loth staat dat de nabije toekomst voorspelt aan wie het gebruikt, zal op een dag een kathedraal bovenop een kloof verrijzen. Die kloof scheidt twee grote koninkrijken in het noorden en het zuiden die elkaar sinds mensenheugenis bekampen. De kathedraal zal beide rijken verenigen en dan zal de zoon van Loth en de grote godin neerdalen als een messias. Dat evangelie is gestolen en in het bezit van de machtige en weerzinwekkende Saarmin. Het is de missie van de Tempeliers om het terug te brengen, ook al hechten ze geen geloof aan de inhoud. De vorsten van beide rijken zijn daarentegen minder geneigd hun macht af te staan aan een messias. Voormalige Tempelier Lorien is op zoek naar het evangelie en komt op het spoor van Saarmin. De dikzak geeft net zo min om de inhoud, wel om de duiten die het kan opbrengen. Lorien, die vroeger Sinead heette, kwam als kind onder de hoede van de twee Tempeliersbroeders Briag en Simon en wist zich een plekje te midden de mannenorde toe te eigenen door haar vrouwelijkheid te verstoppen. Wanneer haar geheim uitkomt, moet Simon haar verbannen. Doorheen het verhaal leren we haar dramatische voorgeschiedenis kennen door middel van flashbacks. Intussen voltooide bouwmeester Pier zijn levensdroom, de reusachtige Toren der Zielen in het noordelijke koninkrijk Serbiann. Opdrachtgever en magiër Ronfield verwerpt het welslagen van de bouw en weigert te betalen. Pier moet zijn dochter in onderpand geven bij zijn arbeiders om bij het hooggerechtshof van het handelsgilde verhaal te gaan halen. Op welke manier het pad van beide hoofdpersonages (en er is nog een derde die zijn rol moet spelen) zal kruisen, is nog niet duidelijk, maar Jean-Luc Istin stippelt nu al een geweldig parcours uit met veel potentieel voor het vervolg.

Dit is het soort epische dark fantasy waar Alejandro Jodorowsky of Olivier Ledroit een flinke schep bovenop zou doen om het grotesker en pompeuzer te maken. Istin is doorgaans een ernstige verteller, maar hij schuwt in dit eerste deel de gewichtigheden en reusachtigheid niet. Sébastien Grenier kwijt zich uitstekend van zijn taak om dat allemaal doeltreffend in beeld te brengen. Gevechten, gigantische bouwwerken met duizelingwekkende perspectieven, een compleet stadsgezicht, middeleeuwse wapenuitrustingen, knap allemaal, zonder zich te verliezen in de details. Zo behoud je als lezer het overzicht.

Waar het allemaal toe moet leiden, is nog koffiedik kijken. We hebben zelf geen evangelie om vooruit te blikken. Het evangelie van Istin kennende, zullen we niet teleurgesteld zijn.
DAVID STEENHUYSE --- april 2020