|
DEEL
1 VAN ZESDELIGE REEKS |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Sébastien Grenier
KLIK
voor andere strips van
Jean-Luc Istin |
|
|
DE KATHEDRAAL VAN DE AFGROND 1
Het Evangelie van Ariathia
Sébastien
Grenier + Jean-Luc Istin
Daedalus | 56 p. | € 9,95 (SC) • € 19,95
(HC) |
Het
evangelie van Istin |
Volgens
het evangelie van Ariathia, waarin het ware woord van Loth
staat dat de nabije toekomst voorspelt aan wie het gebruikt,
zal op een dag een kathedraal bovenop een kloof verrijzen.
Die kloof scheidt twee grote koninkrijken in het noorden en
het zuiden die elkaar sinds mensenheugenis bekampen. De kathedraal
zal beide rijken verenigen en dan zal de zoon van Loth en
de grote godin neerdalen als een messias. Dat evangelie is
gestolen en in het bezit van de machtige en weerzinwekkende
Saarmin. Het is de missie van de Tempeliers om het terug te
brengen, ook al hechten ze geen geloof aan de inhoud. De vorsten
van beide rijken zijn daarentegen minder geneigd hun macht
af te staan aan een messias. Voormalige Tempelier Lorien is
op zoek naar het evangelie en komt op het spoor van Saarmin.
De dikzak geeft net zo min om de inhoud, wel om de duiten
die het kan opbrengen. Lorien, die vroeger Sinead heette,
kwam als kind onder de hoede van de twee Tempeliersbroeders
Briag en Simon en wist zich een plekje te midden de mannenorde
toe te eigenen door haar vrouwelijkheid te verstoppen. Wanneer
haar geheim uitkomt, moet Simon haar verbannen. Doorheen het
verhaal leren we haar dramatische voorgeschiedenis kennen
door middel van flashbacks. Intussen voltooide bouwmeester
Pier zijn levensdroom, de reusachtige Toren der Zielen in
het noordelijke koninkrijk Serbiann. Opdrachtgever en magiër
Ronfield verwerpt het welslagen van de bouw en weigert te
betalen. Pier moet zijn dochter in onderpand geven bij zijn
arbeiders om bij het hooggerechtshof van het handelsgilde
verhaal te gaan halen. Op welke manier het pad van beide hoofdpersonages
(en er is nog een derde die zijn rol moet spelen) zal kruisen,
is nog niet duidelijk, maar Jean-Luc Istin
stippelt nu al een geweldig parcours uit met veel potentieel
voor het vervolg.
Dit is het soort epische dark fantasy waar Alejandro
Jodorowsky of Olivier Ledroit een
flinke schep bovenop zou doen om het grotesker en pompeuzer
te maken. Istin is doorgaans een ernstige verteller, maar
hij schuwt in dit eerste deel de gewichtigheden en reusachtigheid
niet. Sébastien Grenier kwijt zich
uitstekend van zijn taak om dat allemaal doeltreffend in beeld
te brengen. Gevechten, gigantische bouwwerken met duizelingwekkende
perspectieven, een compleet stadsgezicht, middeleeuwse wapenuitrustingen,
knap allemaal, zonder zich te verliezen in de details. Zo
behoud je als lezer het overzicht.
Waar het allemaal toe moet leiden, is nog koffiedik kijken. We hebben zelf geen evangelie om vooruit te blikken. Het evangelie
van Istin kennende, zullen we niet teleurgesteld zijn. |
DAVID STEENHUYSE --- april 2020 |
|