Karmen
COMPLEET VERHAAL
Karmen
KLIK
voor andere strips van
Guillem March
KARMEN
Guillem March
Scratch Books | 168 p. | € 29,90 (HC)
Wacht toch met die zelfdoding!
Karmen is een vrouw die het karma — vandaar haar naam — van het hoofdpersonage in het oog zal houden zonder daadwerkelijk in te grijpen, maar ondertussen wel het bewustzijn van die persoon laat groeien. Catalina, kortweg Cata, is een jonge, volwassen vrouw, student rechten op kot in Palma de Mallorca. Ze heeft zich in bad de polsen overgesneden, vooral omdat ze denkt dat haar jeugdvriend Xisco een relatie met iemand anders heeft. Terwijl ze ligt dood te bloeden komt Karmen binnen. Zij is de afgevaardigde van de Karma Corporation en ze is een geest. Ze verschijnt als een mens in zwarte maillot waarop enkel het geraamte te zien is. Ze nodigt Cata uit om een luchtje te scheppen en een aantal dingen te overlopen. Cata volgt haar, naakt, want ze ligt immers nog steeds in bad. Er volgen een aantal ontmoetingen met willekeurige voorbijgangers en bekenden, maar die ontmoetingen verlopen in eenrichtingsverkeer, want zij kunnen de geestelijke verschijningen van Cata en Karmen niet zien. Als geesten kunnen ze door de lucht zweven om van daaruit de anderen te observeren. Intussen voeren Karmen en Cata een gesprek waarbij Karmen op allerlei voorbije situaties en op personen uit Cata's vriendenkring wijst die Cata anders had kunnen bekijken, interpreteren of waarop ze anders had kunnen reageren. Karmen doet Cata beseffen dat de impulsieve beslissing om zichzelf te doden veel ellende en verdriet zal veroorzaken, en dat ze haar leven nog altijd een andere wending kan geven.

De in 1979 geboren Spanjaard Guillem March is geen erg bekende naam in Nederlandstalig gebied. Van hem verscheen in het Nederlands enkel een eerste deel van The Dream op scenario van Jean Dufaux bij Dupuis. Hij heeft echter al heel wat uitgebracht in het Engels en Frans, voornamelijk voor Catwoman, Batman en minireeksen met deze superhelden en het one-shot Jours Gris. Van Karmen zijn zowel de tekeningen als het scenario van zijn hand.

De tekeningen zijn van de bovenste plank, gedetailleerd, vanuit alle mogelijke gezichtshoeken, zeer diverse lay-out en kadrering, soms paginagroot, soms kleine prenten, soms slingerend om het tempo en de gemoedstoestand filmisch zo goed mogelijk in beeld te brengen. Historische gebouwen en typische hoeken van Palma de Mallorca zijn mooi weergegeven.

Ook de teksten, conversaties en overpeinzingen over een mensenleven zijn bijzonder raak. De scène in de Karma Corporation, waar de afgevaardigden als het ware beslissen over de eindfase (code rood) van iemand of de overlevingsfase (code blauw), was voor ons wat overbodig, maar March weet dit toch aanvaardbaar in te kleden met een afweging van iemands deugden en ondeugden. Omwille van de code heeft de inkleuring van een aantal pagina's trouwens een aangepaste kleurentint tijdens de scènes dat Karmen in beeld is bij het bewustwordingsproces.

Dit is een heel mooi verhaal. Naar het einde toe ben je als lezer emotioneel geraakt en opgelucht. Ook al is de trigger voor de wanhoopsdaad van het hoofdpersonage liefdesverdriet en lijkt dit puberaal, toch wordt duidelijk gemaakt dat er meer is dan enkel LDVD en dat voor iedereen, ook volwassenen, menselijk contact uitermate belangrijk is. Of dat het leven nu eenmaal draait om op een positieve manier om te gaan met de anderen en vertrouwen te hebben in elkaar. Karmen is een verhaal waarmee de Zelfmoordlijn waarschijnlijk iets kan aanvangen. Te onthouden voor de eindejaarstop-10.
JAN GOFFIN --- november 2020