|
KLIK
voor andere strips van
Guillem March |
|
|
KARMEN
Guillem
March
Scratch Books | 168 p. | € 29,90 (HC) |
Wacht
toch met die zelfdoding! |
Karmen
is een vrouw die het karma — vandaar haar naam —
van het hoofdpersonage in het oog zal houden zonder daadwerkelijk
in te grijpen, maar ondertussen wel het bewustzijn van die
persoon laat groeien. Catalina, kortweg Cata, is een jonge,
volwassen vrouw, student rechten op kot in Palma de Mallorca.
Ze heeft zich in bad de polsen overgesneden, vooral omdat
ze denkt dat haar jeugdvriend Xisco een relatie met iemand
anders heeft. Terwijl ze ligt dood te bloeden komt Karmen
binnen. Zij is de afgevaardigde van de Karma Corporation en
ze is een geest. Ze verschijnt als een mens in zwarte maillot
waarop enkel het geraamte te zien is. Ze nodigt Cata uit om
een luchtje te scheppen en een aantal dingen te overlopen.
Cata volgt haar, naakt, want ze ligt immers nog steeds in
bad. Er volgen een aantal ontmoetingen met willekeurige voorbijgangers
en bekenden, maar die ontmoetingen verlopen in eenrichtingsverkeer,
want zij kunnen de geestelijke verschijningen van Cata en
Karmen niet zien. Als geesten kunnen ze door de lucht zweven
om van daaruit de anderen te observeren. Intussen voeren Karmen
en Cata een gesprek waarbij Karmen op allerlei voorbije situaties
en op personen uit Cata's vriendenkring wijst die Cata anders
had kunnen bekijken, interpreteren of waarop ze anders had
kunnen reageren. Karmen doet Cata beseffen dat de impulsieve
beslissing om zichzelf te doden veel ellende en verdriet zal
veroorzaken, en dat ze haar leven nog altijd een andere wending
kan geven.
De in 1979 geboren Spanjaard Guillem March
is geen erg bekende naam in Nederlandstalig gebied. Van hem
verscheen in het Nederlands enkel een eerste deel van The
Dream op scenario van Jean Dufaux bij
Dupuis. Hij heeft echter al heel wat uitgebracht
in het Engels en Frans, voornamelijk voor Catwoman,
Batman en minireeksen met deze superhelden en het
one-shot Jours Gris. Van Karmen zijn zowel
de tekeningen als het scenario van zijn hand.
De tekeningen zijn van de bovenste plank, gedetailleerd, vanuit
alle mogelijke gezichtshoeken, zeer diverse lay-out en kadrering,
soms paginagroot, soms kleine prenten, soms slingerend om
het tempo en de gemoedstoestand filmisch zo goed mogelijk
in beeld te brengen. Historische gebouwen en typische hoeken
van Palma de Mallorca zijn mooi weergegeven.
Ook de teksten, conversaties en overpeinzingen over een mensenleven
zijn bijzonder raak. De scène in de Karma Corporation,
waar de afgevaardigden als het ware beslissen over de eindfase
(code rood) van iemand of de overlevingsfase (code blauw),
was voor ons wat overbodig, maar March weet dit toch aanvaardbaar
in te kleden met een afweging van iemands deugden en ondeugden.
Omwille van de code heeft de inkleuring van een aantal pagina's
trouwens een aangepaste kleurentint tijdens de scènes
dat Karmen in beeld is bij het bewustwordingsproces.
Dit is een heel mooi verhaal. Naar het einde toe ben je als
lezer emotioneel geraakt en opgelucht. Ook al is de trigger
voor de wanhoopsdaad van het hoofdpersonage liefdesverdriet
en lijkt dit puberaal, toch wordt duidelijk gemaakt dat er
meer is dan enkel LDVD en dat voor iedereen, ook volwassenen,
menselijk contact uitermate belangrijk is. Of dat het leven
nu eenmaal draait om op een positieve manier om te gaan met
de anderen en vertrouwen te hebben in elkaar. Karmen
is een verhaal waarmee de Zelfmoordlijn waarschijnlijk iets
kan aanvangen. Te onthouden voor de eindejaarstop-10. |
JAN GOFFIN --- november 2020 |
|