|
KLIK
voor andere strips van
Juanjo Guarnido
KLIK
voor andere strips van
Alain Ayroles |
|
|
HET GOUD VAN DE ZWENDELAAR
Juanjo
Guarnido + Alain Ayroles
Uitgeverij L | 160 p. | € 39,95 (HC) |
Robijnzacht
dorpstheater |
Een
haveloze bedelaar ligt te kermen in de kerker van seigneur
Alguazil. Hij wordt niet gemarteld, maar wel ver van onbedoelde
nieuwsgierigen gehouden. Met zijn laatste krachten vertelt
hij hortend en stotend zijn fantastische avonturen aan de
burggraaf van de Peruviaanse stad Cuzco. De Nieuwe Wereld
was net als de Oude. Ook in Zuid-Amerika hoefden de zwakkeren
niet te rekenen op de genade van de sterkeren. Maar dat kon
Alguazil niet schelen, hij moest weten waar die schooier dat
gouden amulet had gevonden. En dan komt het hoge woord eruit:
El Dorado. Die bedelaar heeft de beruchte goudstad gevonden
en is er ook nog levend van teruggekeerd. De ogen van de krijgsheer
fonkelen.
Dat we lichtjes uitkeken naar Het Goud van De Zwendelaar
is het understatement van het jaar. We zijn zwaar fan van
elke potloodstreep die Juanjo Guarnido op
papier zet. Blinde adoratie. Zijn fenomenale overzichtstentoonstelling
in het Brusselse stripmuseum was — kort samengevat —
een artistiek orgasme. En omdat eentje geentje is, hebben
we de expo een paar maanden later nog eens bezocht. Om maar
te zeggen dat we helemaal opgenaaid waren om het album van
het jaar te lezen.
Het Goud van De Zwendelaar is het gefantaseerde vervolg
van de in Spanje nog steeds populaire schelmenroman El
Buscón uit 1626. Tien jaar hebben Guarnido en
scenarist Alain Ayroles (Sabels en Galjoenen,
Garulfo,...) er aan gewerkt. Drie jaar, inclusief
schetsreizen naar Peru, werkte de tekenaar aan het storyboard.
Zot, maar dit moest af zijn. Dit moest hun meesterwerk worden.
Het resultaat is een fantasierijk verhaal geworden vol verwachte,
onverwachte wendingen dat je met een dikke glimlach leest.
Een echte schelmenroman voor Jan en alleman dus.
Zoals verwacht zijn Guarnido's tekeningen weer geweldig. Vanuit
zijn ervaring bij Disney weet hij dat elk
klein gebaar belangrijk is. Hij is de koning van de subtiliteit.
Een blik, een handbeweging of een decor een beetje anders
geplaatst,... Elke nuance telt. Het mooiste voorbeeld is de
hoofdfiguur Pablos. Eigenlijk is dit een complexe, kleine
magere antiheld die je zou moeten verachten, maar hij heeft
een soort expressieve sympathie over zich waardoor hij iedereen
rond zijn vinger weet te winden. Guarnido blaast zijn mimiek
en expressie op, alsof Pablos een derderangsacteur is in een
dorpstheater. Toch voelt de oplichter niet aan als een karikatuur.
Zijn geloofwaardigheid dankt hij ook aan de straffe inkleuring
in samenwerking met Jean Bastide en Hermeline
Janicot-Tixier. De Blacksad-tekenaar diept
zijn Disney-trucje weer op om met warme en koude kleuren de
toon en karakters te bepalen. Maar wat hier extra opvalt,
is dat Guarnido, net zoals zijn favoriete schilder Rembrandt,
speelt met licht om scènes meer diepgang te vinden.
Het levert een Robijnzachte inkleuring op. Sommige personages
en decors benadrukt hij daarna met een simpel zwart lijntje
waardoor je extra dieptezicht krijgt over de hele prent. Het
resultaat is gewoonweg indrukwekkend.
En toen, ergens bij de eerste lezing, kwamen we aan op pagina
71, bijna halfweg. We zagen een door ara's ondergescheten
luiaard in de bomen hangen. Die blik. Die tekening. Machtig.
We lachten luidop. Tegelijk was het op dat eigenste moment
voor ons om zeep. Wat we gelezen en gezien hadden was aardig,
maar we beseften plots dat we voor hetzelfde aantal pagina's
bijna twee Blacksads gehad konden hebben. We misten
plots de flair van hoe Guarnido beesten tekent. Hoe sterk
dit ook is, het echte verschil met de rest van de stripwereld
zal hij met een mensenstrip niet maken. We misten vooral de
grimmigheid in het scenario. Dit was ons te veel een Nero,
vol lineair vertelde fantastische anekdotes. De volgende tachtig
pagina's waren veel beter, maar met een iets andere insteek
en aanpak kon dit een laat-middeleeuwse The Usual Suspects
geweest zijn in plaats van de sympathieke volksklucht
die het nu is. Keuzes en smaken, hé.
Het Goud van de Zwendelaar is een prima strip, vele
malen spectaculairder dan het gros wat je dit jaar hebt gelezen.
Maar het is niet Guarnido's De Chninkel, Blast
of Loopgravenoorlog geworden. |
WOUTER PORTEMAN --- november 2020 |
|