|
COMPLETE
REEKS IN TWEE INTEGRALEN MET BONUSPAGINA'S EN STAANDER
OOK TE KOOP ALS PAKKET MET EX LIBRIS TEGEN 69,95 EURO |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Enrico Marini
KLIK
voor andere strips van
Thierry Smolderen |
|
|
GIPSY
integraal 1-2
1: 1. De Zwerver van de C3C - 2. Vlammen in Siberië -
3. De Dag van de Tsaar
2: 4. De Zwarte Ogen - 5. De Witte Vleugel - 6. De Aztekenlach
Enrico
Marini + Thierry Smolderen
Dark Dragon Books | 192 p. | € 34,95 (HC) |
Archie
Cash revisited |
En
plots vroegen we ons af hoe het eigenlijk is met The
Chippendales. In de jaren 1990 lieten deze
strippende kleerkasten miljoenen dames gillen, lillen en trillen.
Wat glimmende babyolie, een staalharde sixpack en een gladgeschoren
reet, meer was er toen niet nodig om hele zalen week te maken.
In die tijd verscheen ook de B-strip Gipsy. Een afgetraind
steroïde driehoekje die met machopraatjes en knallende
vuisten het mooie weer maakte en waar elke vrouw spontaan
haar opgepompte borsten voor ontblootte. Gipsy leek
ons een strip te zijn die genadeloos zou verzwolgen worden
door de veranderende tijdsgeest. Tot vandaag.
Uit het niets verscheen er na dik vijfentwintig jaar een dubbele
integrale versie van Gipsy. Dat is natuurlijk volledig
op het conto te schrijven van tekenaar Enrico Marini
die sindsdien een van de absolute grootheden van
de negende kunst is geworden. De vraag van één
miljoen is of de reeks ook vandaag nog overeind staat.
De eerste integrale heeft alleszins een geweldig uitgangspunt.
Begin eenenwtintigste eeuw kreunt de aarde onder de vele gaten
in de ozonlaag. Alle vliegverkeer wordt verboden. Een gigantische
autosnelweg, de C3C, verbindt Amerika via Europa met China.
Het knooppunt ligt in de Siberische stad Zigansk. Maar een
ijskoude winter verstoort er elke doortocht. Bovendien is
de streek woelig door allerhande revolutionaire groepen. In
dit wespennest probeert de grofgebekte zigeuner Tsagoï
met zijn monstertruck een lading wapens te transporteren naar
Zigansk. Aan boord is zijn tienerzus Oblivia die hij jarenlang
een elitaire opvoeding kon betalen in Zwitserland. Maar nu
het geld op is, hokt ze samen met haar broer. Twee uitersten
in een wrede, kille wereld. Het coherente verhaal van scenarist
Thierry Smolderen is een aardige B-strip
geworden, typisch voor de beginjaren 1990. Enkel de afhandeling
rond de erfgename van transportgigant Selmer kon wat meer
diepgang gebruiken. Al bij al een mooi drieluik waarin Marini
nog dweepte met de euromanga. En toch schemerde er toen al
wat van De Schorpioen door. Zo heet de vrachtwagen
van de wulpse collegatrucker Scorpio en de dikke trucker Selmer
kon zo de Huzaar zijn uit De Schorpioen.
Alles stond klaar om met een nieuw drieluik en een ontluikende
tekenaar alsnog de annalen van de eeuwigheid te betreden.
Maar om god weet welke reden verlegde scenarist Smolderen
het geweer van schouder. Het vierde deel, De Zwarte Ogen,
veranderde totaal van setting. Weg waren de Siberische koude
en haar intriges. Op het toneel kwamen nu de twee zigeunervrienden
van Gipsy, Mirno en Milena. Het verhaal speelt zich nu af
in Duitsland waar de Mannschaft straks de WK-finale speelt
tegen Frankrijk. Het resultaat leest vandaag als een goedkope
persiflage op Bad Boys en ander soortgelijke Hollywoodgedoe
uit die tijd. Koldereske actie die vandaag ronduit belachelijk
overkomt. Marini van zijn kant ontpopt zich echter helemaal.
Zijn Mirno en Milena zijn grafische doorslagjes van de hoofdpersonages
uit De Aasgieren. Helaas laat hij zich op sommige
pagina's te veel meeslepen in de carnavalsfeer en verliest
zich in een teveel aan matige karikaturen. Zo herken je hem
en zijn scenarist als Italiaans en Duits voetbalsupporter
in de supportersbus. Ook collegastriptekenaar Felix
Meynet — de Franse penaltyheld naast luitenant
Blueberry — en zijn stripheldin Mirabelle uit Dubbel
M., duiken op in het album. Gelukkig keert het tij in
De Witte Vleugel waar de reeks wel een mooi evenwicht
krijgt. Het laatste deel, De Aztekenlach, waarin
Gipsy al in Mexico rondrijdt, is ook vandaag nog een prima
avonturenstrip. Maar dan was het welletjes voor Marini. De
speeltijd was gedaan en het was tijd voor grote successen
met De Aasgieren, Ster van de Woestijn,
De Schorpioen en andere Batmannen. Het doek
viel over de reeks. Terecht.
Gipsy had alles om de Archie Cash van de
jaren 1990 te worden. Het verder ontluiken van het talent
van Marini zorgde voor een vroegtijdig einde van de avonturen
van de zigeunertrucker. Het leverde twee mooie, kwalitatiever
gedrukte integralen met vele bonuspagina's op die elk hun
eigen tekenstijl en tekstkleur hebben. Een leuke herinnering.
|
WOUTER PORTEMAN --- januari 2020 |
|