|
DEEL
2 VAN INTEGRALE REEKS
IN DRIE DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Hanco Kolk
KLIK
voor andere strips van
Peter de Wit |
|
|
GILLES DE GEUS integraal 2
3. Smeerenburg - 4. De Revue - 5. De Batavia - 6. Spionage
Hanco
Kolk + Peter de Wit / Hanco Kolk
Matsuoka | 208 p. | € 34,99 (HC) |
Stijgend
niveau |
De
eerste integraal van de Asterix der Lage Landen werd
zeer goed ontvangen, maar een terecht punt van kritiek was
dat het niveau van de scenario's niet heel hoog was. Pas toen
tekenaar Hanco Kolk ging samenwerken met
scenarist Peter de Wit steeg het niveau
van de verhalen zienderogen. Dat merkte je wellicht al in
de laatste verhalen van de eerste integraal. In dit tweede
deel begint het evenwaardig met het degelijke Smeerenburg,
maar vooral De Revue kan zich meten met de beste
Asterix-verhalen. Het daaropvolgende De Batavia
is een stuk harder, maar ook weer van absolute topkwaliteit.
Dat er een verschil zit tussen de kwaliteit van integrale
uitgaven is algemeen bekend. Soms is het niet meer dan een
heruitgave van losse albums zonder extra dossiers. Gelukkig
behoort ook deze Gilles de Geus-integraal niet alleen
qua verhalen tot de top van het stripsegment, maar de hele
verzorging van het album straalt kwaliteit uit. Compliment
daarom voor de makers en de uitgeverij.
Smeerenburg was het derde album en het eerste volwaardige
verhaal van 44 bladzijden. Prins Willem van Oranje heeft geld
nodig om zijn huurlingen te kunnen betalen, anders zal de
strijd met de Spaanse bezetter onder leiding van hertog Alva
snel ten einde komen. Admiraal Lumeij en zijn twee geuzen,
Leo en Gilles, krijgen de opdracht om een Spaans schip te
beroven van diens goudschat. Een hongerige potvis komt tussenbeide
en de achtervolging op deze zwemmende goudrover eindigt in
Smeerenburg, een voormalige Nederlandse kolonie behorende
tot de Spitsbergen-eilanden.
Het album De Revue behoort tot het beste wat ooit
op Nederlands stripgebied is gemaakt. In onze verkiezing 49
Kanjers van Oranje eindigde het ook op een tiende plaats.
In dit verhaal vermommen Gilles en Leo zich om door te gaan
voor een rondreizend circusgezelschap terwijl ze op zoek gaan
naar vijf edele heren ter ondersteuning van Willem van Oranje.
De hoofdrol is voor beer Fifi, een zeer geslaagd personage
en ster van het album. Dit is het Nederlandse antwoord op
het Asterix-album De Ronde van Gallië.
De Batavia heeft echt bestaan en het schip is ook gebouwd
op de Peperwerf waar Gilles en Leo werken op het moment dat
admiraal Lumeij hen komt opzoeken. Het schip vertrok uit Amsterdam
en enkele dagen nadat het Kaap de Goede Hoop heeft gepasseerd,
liep het aan de grond op een zandbank. De geschiedenisboeken
vertellen ons niet dat enkele passagiers een zeer dubieuze
rol hebben gespeeld in het lot van de Batavia. Peter de Wit
hanteert een briljante manier van vertellen en mengt feiten
en fictie prachtig door elkaar. Hanco Kolk heeft een unieke
tekenstijl die in elk album alleen maar beter lijkt te worden.
Waar De Revue het grappigste album is in de reeks
Gilles de Geus vinden we De Batavia het
meest pakkende. De nevenpersonages zijn hier nog sterker,
zoals de emir van Agra en zijn verzameling van rariteiten.
Het laatste opgenomen album is Spionage. Het bunelt
een aantal korte verhalen die goed van opzet zijn, maar nergens
de klassieke status van De Revue en De Batavia
halen. Het schonk ons wel het onvergetelijke personage 90-60-90.
Volgend jaar verschijnt de laatste integraal van Gilles
de Geus. Of er ooit nog een nieuw album komt, weten alleen
de beide makers. Enkele jaren geleden werd er een crowdfundingcampagne
opgezet om een nieuwe Gilles de Geus te financieren.
Helaas strandde dit idee op het scheepskerkhof naast de Batavia. |
DAI HEINEN --- oktober 2020 |
|