De Gevoelige Mannenclub
COMPLEET VERHAAL
De Gevoelige Mannenclub
KLIK
voor andere strips van
Michiel van de Pol
DE GEVOELIGE MANNENCLUB
Michiel van de Pol
Scratch Books | 112 p. | € 24,90 (HC)
Niet voor gevoelige zielen
Hoe ernstiger we genderfluïditeit nemen, hoe meer Michiel van de Pol er de draak mee wil steken. In zijn eigen expressieve fluïde stijl, waarin geen lijn recht en geen tekening perfect is, en met een sterk gevoel voor komische timing, fileert hij de seksuele oerdrift, precies door er een pathetisch stelletje malloten tegenover te zetten die houden van groepsknuffels en elkaars prostaat controleren, weliswaar "zonder seksuele spanning". Want volgens hen is bij mannen "alles gewoon veel ongecompliceerder".

Volkomen ongecompliceerd gaat van de Pol loos in extreme uitvergrotingen van de seksuele oerdrang. En dat achter de strakke structuur van zestien prentjes per plaat, venstertjes met een blik op een absurde fantasiewereld waardoor de lezer deze hilarische peepshow beleeft. Al op de eerste pagina legt Vera alle conventies (en al haar kleren) van zich af en trekt eropuit. Haar overdonderde halve trouwboek Harry kan enkel uitbrengen: "Maar... het regent!"

Hoewel van de Pol de grafische vaardigheid van een kleuter lijkt te hebben, zit er toch een opmerkelijk onopvallende zorgvuldigheid in. Juist door Vera's onaantrekkelijkheid blijft de lezer bij de les. De schokkende impact van Vera's daad wordt overigens slim versterkt door de omgeving plots vroeg-twintigste-eeuwse details te geven: heren met hoge hoeden, gewone lui met petten en snorren, en telefoons met aparte oorstukken zoals uit de tijd van Laurel & Hardy. Een tijd waarin preutsheid een deugd was. Van de Pols spontane en ongebonden tekenstijl leidt tot onderdelen van lichamen die in alle vormen viraal alle kanten uitgaan in een orgie van zinnelijkheid en dominantie. Een dolle, misselijkmakende rit, niet geschikt voor gevoelige zielen. Maar nooit zo ernstig als dat lijkt: altijd met een vette (en vettige) knipoog. Dat maakt De Gevoelige Mannenclub lichter van toon dan van de Pols voorgaande werk. Precies wat we nodig hebben in tijden van non-binaire hysterie.
KOEN DRIESSENS --- februari 2020