|
KLIK
voor andere strips van
Espé
KLIK
voor andere strips van
Stéphane Piatzszek |
|
|
EEN FAMILIE IN OORLOG 1
Het Verloren Land
Espé
+ Stéphane Piatzszek
INdruk | 56 p. | € 17,95 (HC) |
Worstelen |
Achter
een intrigerende cover met een halfnaakte jongen die een nazivlag
vasthoudt tussen wijnvaten met Riesling schuilt een verdomd
goed verhaal dat begint in het heden. In een opvangcentrum
in het Franse Mulhouse probeert een jongeman af te kicken
van een drugsverslaving. Op de eerste, moeizaam verlopende
nacht maakt hij kennis met zijn buurman die gewekt wordt door
nachtmerries. Bij een glas lekkere Riesling vertelt hij over
Alfred Engel, zijn vader die een grote wijnbouwer was in de
buurt van Colmar. Een pagina verder zijn we in het jaar 1940,
meer bepaald de maand juni wanneer de Duitsers Frankrijk innemen.
Alfred metselt nog snel een muur om een groot deel van zijn
wijnkelder te verstoppen. De familie Engel woont in de Elzas,
dat nog niet zo lang geleden Duits grondgebied was en tevoren
Frans. In een regio dat worstelt met de eigen identiteit en
de vraag wat nu het vaderland is in deze preciare oorlogssituatie
staan mensen uit eenzelfde gemeenschap of gezin tegenover
elkaar: Fransgezinden en Duitsgezinden, leraars en leerlingen,
vaders en zonen, zussen en broers. Ook de familie Engel wordt
verscheurd door overtuigingen, nationalistische ideologieën,
achtergronden en inschattingen. Gemaakte keuzes hebben verschrikkelijke,
verwoestende gevolgen. Diepe ontgoocheling en verraad gaan
hand in hand. En dan slaat een drama toe.
Een Familie in Oorlog leek weer een familiesaga omtrent
wijn te worden, zoals Espés succesreeks
Châteaux Bordeaux op scenario van Eric
Corbeyran. Voor Stéphane Piatszek
(De Eenhoornridder) vormt het familiebedrijf in de
wijnbouwbusiness veeleer de achtergrond voor het belangrijkere
menselijke verhaal. Hij laat daarbij niet na om te duiden dat
er ook bij de "goeden" tijdens de Tweede Wereldoorlog
huichelaars en smeerlappen zaten. Een Familie in Oorlog
heeft allures van De Meesters van de Gerst en het
epos Er Was Eens, ook verhalen waarin een familie
vol interne conflicten centraal staan.
Voor Châteaux Bordeaux hanteert Espé
een realistische tekenstijl waarin zijn grafische gebreken en zwaktes nog
steeds opvallen. Voor Een Familie in Oorlog kiest
hij voor een meer semi-realistische stijl waarin grote neuzen
geen opzien baren, te vergelijken met wat Sylvain
Vallée (Er Was Eens, Katanga)
presteert. Die stijl gaat Espé veel beter af. Het is
veel overtuigender, maar dat komt misschien ook omdat het
verhaal minder technische uitleg en een educatieve insteek
vereist dan in Châteaux Bordeaux. Espé
lijkt ons de vrijheid voor Een Familie in Oorlog
optimaal te benutten.
Dit is een heel vernuftig vertelde strip met prima gedoseerd
drama. In de laatste maand van 2020 krijgen we nog een extra
topper in onze schoot geworpen. |
DAVID STEENHUYSE --- december 2020 |
|