|
KLIK
voor andere strips van
Emilio Van Der Zuiden
KLIK
voor andere strips van
Stephen Desberg |
|
|
DE ENGELEN VAN AUSCHWITZ
Emilio
Van Der Zuiden + Stephen Desberg
Silvester | 80 p. | € 24,95 (HC) |
Krachtmeting
om engelbewaarder |
Het
wordt steeds moeilijker om ons nog een voorstelling te maken
van de mentale kracht die Holocaustoverlevenden (en -slachtoffers)
moeten hebben gehad. Niet alleen ligt de tijdsgeest van toen
steeds verder achter ons, ook het aantal getuigen slinkt zienderogen.
Meer dan ooit is het bezoeken van concentratiekampen dus impactvol.
Zo ondervond ook topscenarist Stephen Desberg
bij een bezoek aan het beruchtste concentratiekamp uit de
Tweede Wereldoorlog.
Desberg, die zich nu al even voornamelijk toelegt op one-shots,
bedacht nadien een plot dat een verdomd goede poging doet
om in het hoofd van zowel dader als slachtoffer te kijken.
David is een jood en belandt samen met zijn verloofde —
van wie hij gescheiden wordt — in het vernietigingskamp
Auschwitz. In een poging zich mentaal te wapenen tegen de
gruwel van het kamp, denkt hij terug aan de engelen waarover
zijn moeder hem als kind vertelde. Die engelen geven de gevangenen
moed. Zelfs Obersturmführer Karsten, de voornaamste kwelduivel
van het kamp, raakt erdoor geobsedeerd. En zo raakt David
beetje per beetje in het hoofd van zijn beul. Erg gevaarlijk,
maar het idee dat hij zijn beul kan tormenteren, houdt David
op de been.
Over de gruwel van de concentratiekampen zijn al enorm veel
verhalen geschreven. Allemaal, op misschien enkele na, zijn
ze pakkend. Sommige door hun beeldvorming, of door hun zuiver
beschrijvende, harde aanpak. Nog andere door hun onderliggende
verhaal. De Engelen van Auschwitz pakt het nog anders
aan. Aanvankelijk — en dat is de kracht van een volleerd
scenarist als Desberg — lijkt het een Holocaustvertelling
die in een van de net beschreven categorieën past. Tot
duidelijk wordt dat het engelenverhaal van David onder de
huid van zijn beul kruipt. Op deze vreemde maar intrigerende
manier geeft Desberg de verdraaide psyche van Karsten weer.
Gedurfd, maar als globaal plaatje werkt het verbazend goed.
Op momenten dat Desberg even wat minder de aandacht weet vast
houden, valt des te meer op hoe divers het gamma is dat Emilio
Van Der Zuiden hier gebruikt. Waar nodig tekent hij
hard en afstandelijk, of beeldt hij net meer emotie af dan
we voorheen al van hem zagen. Dit album verraadt dat hij meer
kan dan auto's en pin-ups op papier zetten (zoals hij onder
meer doet in zijn De Autoreportages van Margot).
Neem bijvoorbeeld de scène waar de Kapo zich realiseert
dat hij ook gestraft wordt. Dat is verbazing en verslagenheid
in één blik. Sterk.
De Engelen van Auschwitz is een vlot geschreven one-shot
met een sterk einde. Daar nog een epiloog aan toevoegen, was
een behoorlijk risico, maar zeker eentje met meerwaarde. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- november 2020 |
|