|
KLIK
voor andere strips van
Paul Cauuet
KLIK
voor andere strips van
Wilfrid Lupano |
|
|
DE EER VAN DE TZAROMS 1-2
1. Sterke Familiebanden - 2. Het Theorema van Exfiltratie
Paul
Cauuet + Wilfrid Lupano
Dark Dragon Books | 48 p. | € 8,95 (SC) |
Krasse
pubers |
De
Tzaroms zijn een intergalactische zigeunerfamilie in een verre
toekomst die beschikt over een stevige portie branie en onverschrokkenheid.
De pater familias, Toni, is een soortement van mélange
van Tsagoï uit Gipsy en de baas van Sam, is
een strategisch genie die gezegend is met een aanstekelijk
je m'en foutisme. Zijn echtgenote Lubna is een zelfzekere
dame die er niet voor terugschrikt om een kwabbig monster
aan te pakken, enkel gewapend met een hypermoderne zwabber.
Dochter Rona is een knappe, maar vuilbekkende en niets ontziende
vechtjas die niet kijkt op een ontploffinkje meer of minder.
En dan zijn er nog de jonge en guitige zoon Ringo, die gigantische
monsters doodleuk als "grote hagedis" bestempelt
en een zorgeloze hond Django die een killer robot beschouwt
als het ideale speelkameraadje. Het olijke gezelschap wordt
door scenarist Wilfrid Lupano en tekenaar
Paul Cauuet in een best ingenieuze plot gegooid,
die zich stap voor stap uitsmeert over twee episodes waarin
zich een soort masterplan ontvouwt. Dat er af en toe moet
geïmproviseerd worden, zorgt voor extra cachet. Als een
futuristische bende van Robin Hood wordt de familie opgejaagd
door de autoriteiten en zetten ze terloops de heuse boeven
een neus. De finale lijkt wat haastig afgehaspeld, maar wordt
gevolgd door een zinderende epiloog. Blijf dus even zitten
voor de bisnummers, want anders mis je het vuurwerk!
Tzarom is niet zomaar een anagram van Mozart. Stuk voor stuk
bestaat de familie uit karaktervolle en innemende leden die
je met plezier aan je borst zou drukken. Niet voor niets is
deze serie ontsproten aan het brein van de geestelijke vaders
van Krasse Knarren. Meer nog: de Tzaroms verschenen
in het Frans voor het eerst in 2010, de Knarren volgden eigenlijk
pas vier jaar later. Je kan ze dus eigenlijk als een vingeroefening
zien: de onbezorgdheid of eerder onbezonnenheid van de familie
Tzarom komt ook terug bij Pierrot en zijn vrienden en veel
karaktertrekjes zijn herkenbaar, de tongue in cheek-humor
en hypervlotte dialogen missen nog wat subtiliteit, maar zijn
toch onmiskenbaar aanwezig en de zwierige stijl van Cauuet
geeft extra vaart aan het verhaal. Ja, de kleuren zijn wat
aan de flashy kant, maar dat hoort eigenlijk wel bij een space
opera zoals deze diptiek. Kortom: knarren zijn het nog niet,
maar de Tzaroms zijn onmiskenbaar een bende "krasse pubers"
die twee albums lang zorgen voor heerlijk vertier. |
PETER D'HERDT --- juni 2020 |
|