|
KLIK
voor andere strips van
Éric Maltaite
KLIK
voor andere strips van
Zidrou |
|
|
EEN SECONDE LATER
Éric
Maltaite + Zidrou)
Dupuis | 56 p. | € 17,95 (HC) |
Uit
het leven gegrepen |
Hier
hebben we weer een vintage Zidrou te pakken.
Al op de eerste pagina zet hij de toon: "Charleston,
parel aan de kroon van South Carolina. Het is heel fijn in
Charleston... overdag!" Om dan meteen het verhaal te
beginnen in een nachtclub! Hou die teneur vast en je krijgt
een strip zo sterk als de man van staal.
Superhelden of zelfs maar kleine helden moet je bij Zidrou
overigens niet zoeken: hij zadelt de (onderzoeks)rechter in
de moordzaak op met een joekel van een wrat op zijn neus.
Niet dat die ter zake doet, maar het is een typisch Zidrou-detail
waarmee hij de lezer een middel geeft om het personage zelf
in te vullen. Hij schrijft nergens dat de man hierdoor getekend
is, maar je kan het als lezer wel denken.
Zidrou dropt ook graag (zelf verzonnen) levenswijsheden. Ook
hier duiken die op, bijvoorbeeld als hoofdpersonage Blandine
puffend de trap oploopt en zich het roken beklaagt: "Sigaretten
zijn als mannen: ze bezorgen je even plezier om je daarna
beter te laten lijden." Ook dat zegt meer over háár
dan over mannen.
Blandine is stripper en tweelingzus van Aline, een succesvolle
harpiste die echter plots verdwijnt uit de auto van haar man,
die pardoes de vangrails inrijdt. In het ziekenhuis wordt
Philippe beschuldigd van moord. Blandine gaat (onvrijwillig)
op onderzoek uit wanneer een andere man in hetzelfde schuitje
(en inmiddels al jaren veroordeeld) haar een dossier met andere
onopgeloste verdwijningen bezorgt. Inmiddels zijn wij getuige
van nog meer plotse verdwijningen. Zo gaat tijdens een vlucht
een piloot in lucht op (met een knipoogje van de auteurs is
de piloot duidelijk herkenbaar — met zijn rode sjaaltje,
blauwe pet en oranje kuif — als strippiloot Maarten
Milaan, iets wat de vertaler, die hem "Martin" blijft
noemen, niet heeft opgemerkt).
Typisch Zidrou is dat hij de veroordeelde man meer diepgang
geeft dan strikt nodig. Het zit hem duidelijk meer dwars dat
zijn dochter hem afgevallen is dan dat zijn kenau van een
vrouw verdwenen is. Ook een verpleegster krijgt vlees en bloed
door medelijden te tonen voor Philippe als die in tranen uitbarst
om zijn uit het leven gegrepen vrouw. Toch heb je ook het
gevoel dat Zidrou iets te ver gaat in zijn 'levensechtheid'.
Zo is het niet duidelijk wat Blandines rancuneuze ouders tegen
haar hebben. Of moet de lezer dat ook maar zelf bedenken?
Is het omdat Blandine minder succesvol is? Zidrou laat ons
het raden en werkt naar een zedenles toe over de verdwenen
verwondering in de te nuchtere maatschappij, wanneer de autoriteiten
maar niet willen geloven in de plotse verdwijningen, zelfs
niet als er een tv-opname van een verdwenen dompteur is. Net
iets te prekerig voor ons, maar de verwachte onverwachte finale
maakt veel goed.
Fijn voor Éric Maltaite
dat hij deze klus mocht doen. En hij doet dat goed. Hij is
de laatste jaren goed bezig met Stomp, hoewel hij
nooit dé successerie te pakken heeft gekregen zoals
zijn vader Will met Baard en Kale. |
KOEN DRIESSENS --- september 2020 |
|