|
KLIK
voor andere strips van
Djief
KLIK
voor andere strips van
Stéphane Betbeder |
|
|
DANGEROUS LIAISONS - HOE HET BEGON 3
De Ondergang van de Minnaars
Djief
+ Stéphane Betbeder
Glénat | 56 p. | € 17,95 (HC) |
Hallali
voor geliefden |
"Hoe
moet ik u het vertellen zonder blozen? Onze lijven trilden
in perfecte harmonie. Zijn vlees doorboorde mijn vlees. Hij
maakte mij tot de zijne. En hij werd de mijne. Ik ben nog
steeds dronken van de liefde die hij me schonk. En ik wil
maar één ding, die roes beleven." Markiezin
de Merteuil hoorde het avontuurtje van haar beste vriendin
met burggraaf de Valmont, haar burggraaf, met verbeten trek
aan. Hoe kon het dat zij enige jaloezie voelde? Heeft die
de Valmont haar dan toch in zijn macht? Al snel zet de markiezin
weer orde op zaken met alweer een geweldig geschreven brief
naar haar toekomstige ex. Afstoten, aantrekken, manipuleren,
verleiden,... Er zijn geen twee grotere experts in de edele
kunst van het minnespel in het Versailles van Lodewijk XV
dan die twee. Maar hun bizarre jachtspel, waarin ze beiden
afwisselend jager en prooi zijn, krijgt plots een andere dimensie.
De minnares van de koning, Diane, vervoegt hun jacht. Deze
ultieme schoonheid die elke man op de knieën krijgt,
werd op een orgie in de tuinen van het paleis genegeerd door
de allergrootste verleider. De ultieme vernedering voor de
zelfverklaarde godin van de jacht.
Hoe het Begon is een geweldige prequel van de geweldige,
achttiende-eeuwse schandaalroman Les Liasons Dangereuses
van Pierre Choderlos de Laclos. Eindelijk
weten we hoe de burggraaf en de markiezin hun pure eigenliefde
hebben kunnen doen uitgroeien tot een bizar soort echte liefde.
In dit slotdeel van het drieluik ligt de aandacht volledig
op hun complexe relatie. De komst van een indringster zwengelt
de haat, jaloezie en liefde alleen maar aan. En deze jacht
is geen spel, maar dodelijke ernst.
Scenarist Stéphane Betbeder is volledig
in zijn element. Hij regisseert dit subtiele woordenspel met
uittreksels uit hun amoureuze brieven, hitsige scènes
en een straffe opbouw. Het liefdesdrama bestaat uit verschillende
hoofdstukken gezien vanuit het zichtpunt van een van de drie
protagonisten. En dan gooit Betbeder die allemaal door elkaar.
Enkel een summiere datumaanduiding helpt je de tijdslijn uit
te tekenen. Even bij de les blijven dus. Maar hoe meer puzzelstukjes
je leest, hoe duidelijker alles wordt en hoe straffer het
verhaal wordt. Bovendien lardeert hij dit kunstje met tal
van finesses, eigen aan die tijd. Een Indonesisch poppenspel
herinnert ons eraan dat de hoofdrolspelers maar een toneel
spelen. Ook Sandro Botticelli's beroemde
jachttafereel Het Verhaal van Nastagio degli Onesti speelt
een mooie rol in het verhaal. Jagen of gejaagd worden. Niet
voor niets is de Franse titel van dit slotdeel, Hallali,
naar de beruchte jagerskreet.
De Canadees Djief is een prima keuze om dit
drieluik te verstrippen. Zijn stijl balanceert ergens tussen
Bernard Yslaire en Ana Miralles
in. Zeker in de nachtscènes levert dit geweldig mooie
prentjes op. Alleen is het jammer dat zijn sensuele tekenstijl
net die extra erotische prikkel mist die bovenstaande tekenaars
wel hebben. Gecombineerd met de subtiele teksten en de straffe
plot kon dit een uitmuntende, zinnenprikkelende strip geweest
zijn. Bijna een referentiestrip. Bijna.
Dangerous Liasons - Hoe het Begon is een drieluik
geworden dat tonnen durf, gratie en sensualiteit uitstraalt.
Een gevaarlijke combinatie die een schitterende strip oplevert.
|
WOUTER PORTEMAN --- juni 2020 |
|