|
DE DAME VAN DE ANSICHTKAARTEN
Jean-Paul
Eid + Claude Paiement
Dark Dragon Books | 224 p. | € 29,95 (HC) |
Kleurrijke
vertelling |
In
een tijd waarin alles snel, flitsend en visueel overdonderend
is, hebben veel mensen de neiging om wat traag, standvastig
en zwart-wit is af te doen als passé. Ook wij bezondigen
ons daar weleens aan. Dat hoeft niet noodzakelijk verkeerd
te zijn. Zolang we maar open staan om ons te laten overtuigen
van het tegendeel. In film zijn er voorbeelden te over, waarom
zou dat voor strips dan anders moeten zijn? We wagen het erop...
In het ingeslapen Canadese dorpje Ste-Émilie de Caplan,
ergens midden de jaren 1950, staat een moeder op, vaststellend
dat haar tienerdochter de deur achter zich dichttrok om haar
grote droom na te jagen in de miljoenenstad Montreal. Ze wil
met haar stem de grootste jazzclubs van de stad gaan veroveren.
Parijs, decennia later, enige tijd na die beruchte 11 september,
een man met een zeldzame ziekte wordt opgespoord door de CIA.
Zijn broer werd gevonden op Ground Zero. De man, die niet
eens wist dat hij een broer had, gaat geïntrigeerd op
onderzoek.
Geef toe, als je deze verhaalinsteek leest, ben je toch al
na enkele prenten vergeten dat je zwart-witstrips misschien
passé vond? En terecht, want inhoudelijk is dit verhaal
allesbehalve zwart-wit. De Dame van de Ansichtkaarten
is een doordachte, behoorlijk filmische en bij momenten pakkende
vertelling die bewijst dat er tussen wit en zwart heel wat
frisse grijswaarden kunnen zitten. Scenarist Claude
Paiement mag op stripgebied dan wel een relatieve
leek zijn — hij schreef eerder enkel het niet vertaalde
Le Naufragé de Memoria, met dezelfde tekenaar
overigens — hij weet met dit verhaalidee toch absoluut
te boeien. De frisse verhaalopbouw mag niet geheel verbazen,
de Canadees is dramaturg en heeft die ervaring duidelijk gebruikt
bij het indelen van zijn vertelstructuur.
Het strippalmares van Jean-Paul Eid is uitgebreider
dan dat van zijn scenarist. Nochtans is ook van deze in Libanon
geboren Canadees met Belgische moeder nog nooit eerder werk
naar het Nederlands vertaald. Zijn tekenwerk voor deze De
Dame van de Ansichtkaarten is uitgepuurd en teruggevoerd
naar de essentie. Een zuivere en verstilde stijl die perfect
past bij een verhaal dat zich ergens tussen strip en graphic
novel beweegt.
Uitgeverij Dark Dragon Books heeft nog al
eens de neiging om reeksen die van nature uit al de aandacht
trekken nog eens extra in de verf te zetten en albums die
in eerste instantie minder opvallen daar geruisloos naast
te zetten. Die (te) stille introducties zijn een onnodig risico
als je het ons vraagt, want de aandachtspanne voor one-shots
is sowieso al flink korter. Maar net als onlangs met Blue
Note blijkt ook nu weer dat de albums die het minste
opvallen soms de aangenaamste verrassingen zijn.
De Dame van de Ansichtkaarten is het warme dekentje
voor de komende winteravonden aan de haard. Het jazzy deuntje
hoef je er niet eens bij te denken, dat zit er gewoon bij
in de vorm van een kort Spotify-playlistje. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- november 2020 |
|
|