Daedalus 1
Daedalus 1
KLIK
voor andere strips van
Charles Burns
DAEDALUS 1
Charles Burns
Concerto Books | 64 p. | € 22,99 (HC)
Vervreemding
Als Charles Burns iets nieuws op de wereld loslaat, zijn wij er als de kippen bij om dat te ontleden. En zoals steeds is er heel wat ontleedwerk aan zijn nieuwste worp.

Burns ken je nog van Zwart Gat, zijn onderzoek van "teenage angst" in de jaren 1970, een turf waarmee je nooit klaar bent, en zijn trilogie X1, De Korf en Suikerschedel, een kruising van nachtmerries en Kuifje. Als je deze gelezen hebt, weet je dat er nooit een eenduidige verklaring is voor zijn werk. Het plezier zit erin om het verhaal keer op keer te doorspitten, te herhalen, op je in te laten werken. Burns werkt met vrije associaties, met droombeelden, sfeerelementen en fascinaties. Uiteindelijk begin je de sfeer aan te voelen, en eens je die mee hebt, ben je verloren. Want dan ben je verkocht. Zoals in het dagelijkse leven is er zelden tot nooit een overkoepelende clou, geen laatste prentje waarin alle personages een wafelenbak houden of een stapel everzwijnen op tafel leggen. Het leven is een aaneenschakeling van schijnbaar random verhaalelementen, koortsdromen en verborgen gedachten. Burns is hierin meester.

In Daedalus richt hij zijn blik op Brian en Laurie. Brian is een teruggetrokken, gesloten tiener (of jonge twintiger) die geplaagd wordt door vreemde denkbeelden, dagdromen, en die prachtig kan vatten in zijn tekeningen. Hij is gefascineerd door oude horrorfilms en plant samen met zijn vriend Jimmy een eigen film. Laurie zal de hoofdrol spelen in die film en voelt zich aangetrokken en verward door Brian. Wanneer Brian en Laurie naar Invasion of the Body Snatchers gaan kijken in een kleine, lokale bioscoop, komt alvast het thema van dit album naar voren: vervreemding. In de film worden mensen langzaam maar zeker vervangen door apathische dubbelgangers. Zijn Laurie en Brian de dubbelgangers, of zijn zij diegenen die net niet vervangen zijn?

Voeg nog enkele bevreemdende droomfragmenten en seksuele symboliek toe, en je hebt de veelbelovende aanzet van het werk waar Burns zich de komende vijf jaar aan zal wijden. En als jij een beetje zoals wij niet bang bent van wat dieper gravende strips is deze zeker spek voor jouw bek.

Ook moeten we nog even vermelden dat het boek zelf prachtig gemaakt is: hardcover met linnen rug, geïllustreerde schutbladen en op lekker dik papier. In tijden van slecht gelijmde flutboekjes is dit een bibliofiele verademing.
WIM DE TROYER --- maart 2020