|
KLIK
voor andere strips van
Charles Burns |
|
|
DAEDALUS 1
Charles
Burns
Concerto Books | 64 p. | € 22,99 (HC) |
Vervreemding |
Als
Charles Burns iets nieuws op de wereld loslaat,
zijn wij er als de kippen bij om dat te ontleden. En zoals
steeds is er heel wat ontleedwerk aan zijn nieuwste worp.
Burns ken je nog van Zwart Gat, zijn onderzoek van
"teenage angst" in de jaren 1970, een turf waarmee
je nooit klaar bent, en zijn trilogie X1, De
Korf en Suikerschedel, een kruising van nachtmerries
en Kuifje. Als je deze gelezen hebt, weet je dat
er nooit een eenduidige verklaring is voor zijn werk. Het
plezier zit erin om het verhaal keer op keer te doorspitten,
te herhalen, op je in te laten werken. Burns werkt met vrije
associaties, met droombeelden, sfeerelementen en fascinaties.
Uiteindelijk begin je de sfeer aan te voelen, en eens je die
mee hebt, ben je verloren. Want dan ben je verkocht. Zoals
in het dagelijkse leven is er zelden tot nooit een overkoepelende
clou, geen laatste prentje waarin alle personages een wafelenbak
houden of een stapel everzwijnen op tafel leggen. Het leven
is een aaneenschakeling van schijnbaar random verhaalelementen,
koortsdromen en verborgen gedachten. Burns is hierin meester.
In Daedalus richt hij zijn blik op Brian en Laurie.
Brian is een teruggetrokken, gesloten tiener (of jonge twintiger)
die geplaagd wordt door vreemde denkbeelden, dagdromen, en
die prachtig kan vatten in zijn tekeningen. Hij is gefascineerd
door oude horrorfilms en plant samen met zijn vriend Jimmy
een eigen film. Laurie zal de hoofdrol spelen in die film
en voelt zich aangetrokken en verward door Brian. Wanneer
Brian en Laurie naar Invasion of the Body Snatchers
gaan kijken in een kleine, lokale bioscoop, komt alvast het
thema van dit album naar voren: vervreemding. In de film worden
mensen langzaam maar zeker vervangen door apathische dubbelgangers.
Zijn Laurie en Brian de dubbelgangers, of zijn zij diegenen
die net niet vervangen zijn?
Voeg nog enkele bevreemdende droomfragmenten en seksuele symboliek
toe, en je hebt de veelbelovende aanzet van het werk waar
Burns zich de komende vijf jaar aan zal wijden. En als jij
een beetje zoals wij niet bang bent van wat dieper gravende
strips is deze zeker spek voor jouw bek.
Ook moeten we nog even vermelden dat het boek zelf prachtig
gemaakt is: hardcover met linnen rug, geïllustreerde
schutbladen en op lekker dik papier. In tijden van slecht
gelijmde flutboekjes is dit een bibliofiele verademing. |
WIM DE TROYER --- maart 2020 |
|