|
KLIK
voor andere strips van
Maurice Tillieux
KLIK
voor andere strips van
Gos |
|
|
DE COMPLETE GUUS SLIM 6
Speuren naar Spoken: 14. De Spoken - 15. Een Luizige Langspeler
- 16. Tussen Wal en Schip
Gos
/ Maurice Tillieux + Maurice Tillieux
Arboris | 160 p. | € 24,95 (HC) |
Eerbetoon |
In
deze bundel staan de allerlaatste officiële verhalen
van Guus Slim door Maurice Tillieux
en Gos, die de reeks als tekenaar overnam
sinds het verhaal 18-Karaatswerk (zie De Complete
Guus Slim deel 5). Sindsdien zijn er wel wat
hommageverhaaltjes verschenen, maar tot een concrete comeback
of doorstart kwam het niet. Daar waken Tillieux's twee dochters
wel over. Ze hebben een punt, dat ook in het dossier staat
vermeld: de grafische stijl van hun vader kan wellicht nagedaan
worden, maar diens geest zou niet te imiteren zijn.
Dat ondervond ook Gos die het verhaal Tussen Wal en Schip
in zijn eentje moest afmaken na het tragische auto-ongeluk
dat Tillieux in 1978 het leven kostte. Gos kon het niet voltooien
als een volwaardig album van 48 pagina's. Grafisch is het
nog een van de betere verhalen in dit album, met veel zin voor
actie en een grote dosis zelfvertrouwen. Dat laatste won hij
tijdens zijn samenwerking met Tillieux die hem met tips en
bijna vaderlijke raad bleef overladen. In het verhaal wordt
een mini-onderzeeër bij een verzamelaar van legermateriaal
ontvreemd om een overval mee te plegen. Het is een redelijk
stevig en goed uitgebouwd verhaal.
Het voorgaande, Een Luizige Langspeler, zagen Tillieux
en Gos als een te snel tussendoortje om het productietempo
aan te houden. Na de verwisseling van een langspeelplaat (op
de ene staan liedjes van Greta Love, op de andere staan wiskundige
formules, maar ook in een platenhoes van Greta Love) ontspint
zich een hoteldebotel kolderverhaal vol achtervolgingen. Gos
tekent met zichtbaar gemak allerlei voertuigen, die er heel
knap uitzien, maar als verhaal heeft het weinig om het lijf.
De mysterieuze thriller Guus Slim en de Spoken, met
kleine sf-elementen zoals vechtrobotten, is lezenswaardiger.
Aanvankelijk tekent Gos het nog behoedzaam, maar al snel toont
hij zich virtuozer met een betere lijnvoering en meer lef
om grotere zwartpartijen te gebruiken. Het draagt bij aan
de grimmige erfenis van Tillieux's vroegere detectivereeks
Félix waaruit Guus Slim voor het weekblad Robbedoes tot stand kwam. Het verhaal kent ook een bescheiden
James Bond-gehalte door een wetenschapper uit het Oostblok
op te voeren die met antimaterie-experimenten Amerikaanse
satellieten wil vernietigen. Hij oefent alvast met levende
materie, zoals mensen. Vlinder zal dat ook ondervinden.
Aanvullend zitten vier geïllustreerde leesverhalen waarvan
twee niet eerder in het Nederlands verschenen (dank, Arboris!)
en een afsluitend kortverhaaltje dat Tillieux op uitnodiging
van het concurrerende weekblad Kuifje maakte. Het
had de voorbode moeten zijn van — toen al — een
terugkeer van Guus Slim die hij zelf weer zou tekenen.
Het werd helaas zijn allerlaatste bijdrage aan de stripwereld.
Soms missen we weleens de onderhoudende kwaliteiten van een verdwenen generatie
waartoe onder meer Tillieux, Jean-Michel Charlier,
René Goscinny, Greg
en, jazeker, Willy Vandersteen horen. Het
integraal heruitbrengen van hun œuvre zal hoogstwaarschijnlijk
geen nieuwe lezertjes aantrekken, maar laat het op zijn minst
een eerbetoon zijn voor hun oerdegelijke verhalen die indertijd
tienduizenden lezers wisten aan te spreken. |
DAVID STEENHUYSE --- april 2020 |
|