|
DEEL
3 VAN (LUXE)REEKS IN VIER DELEN |
|
|
KLIK
voor andere strips van
Hermann
KLIK
voor andere strips van
Greg |
|
|
COMANCHE 3
De Sheriffs: 6. De Opstand - 7. Duivelsvinger - 8. De Sheriffs
Hermann
+ Greg
Sherpa | 160 p. | € 65,00 (HC) |
He's
a perfect stranger, like a cross of himself and a fox* |
Waarom
scenarist Greg deze reeks ooit Comanche
heeft gedoopt en niet Red Dust, is ons na het lezen
van deze derde integraal van de door Hermann
getekende Comanche-verhalen nog altijd niet duidelijk.
Want ook hier is het de rosse gunslinger die het gros van
de aandacht naar zich toetrekt en zo de knappe Comanche tot
een bijrol degradeert.
(Even terzijde: We moeten toegeven dat we Hermanns volledige
œuvre niet tot in alle details kennen, maar het zou ons
niet verbazen dat Comanche de enige echt mooie vrouw is die
de tekenaar in zijn hele carrière op papier gezet heeft.
Prove us wrong!)
En dan weer naar de orde van de dag! In het eerste verhaal,
De Opstand, moet Red een fotograaf bijstaan die beelden
wil schieten van de nakende indianenopstand en tot alles bereid
is om een scoop binnen te halen. Op een gegeven moment assembleert
de man zelfs een luchtballon om alles netjes vanuit vogelperspectief
in beeld te kunnen brengen. 1976 was blijkbaar een boerenjaar
voor westerns en luchtballons, want Raoul Cauvin
en Willy Lambil plaatsen hun Blauwbloezen
dan ook in een rieten mandje in De Hoogvliegers van de
Cavalerie.
In Duivelsvinger verlaat Red Dust Greenstone Falls en vestigt
hij zich in Montana op een ranch bij een vader en zijn dochter.
De rijke koperaders in het gebied lokken heel wat geïnteresseerden
en die hebben niet allemaal even zuivere bedoelingen. Als
projectontwikkelaars hun oog laten vallen op de gronden van
de ranch, gaan de poppen aan het dansen, zeker als dan nog
blijkt dat de vader een serieus verleden met zich meesleept.
In het derde verhaal, De Sheriffs, komt de voorliefde
van de auteurs voor de mise-en-scène van filmregisseur
Sam Peckinpah het best tot uiting. Het verhaal
is an sich vrij klassiek: een bende (ex-)ordehandhavers komt
tegenover een groep outlaws te staan en de kogelregen zal
pas stoppen als de laatste man het loodje heeft gelegd. Nog
meer dan in de vorige verhalen van deze uitgave zien we een
hoofdpersoon die wanhopig de modernisering in de US of
A wil ontlopen. Politiek, industrialisering,... het zegt
Red Dust allemaal maar niks. Maar net zoals een eenzame wolf
zijn territorium alsmaar ziet verkleinen, lijkt hij niet te
willen inzien dat de alledaagse werkelijkheid niet tegen te
houden valt. Ook de vurige Comanche worstelt hiermee, maar
lijkt net wel dat greintje realiteitszin te hebben dat Red
ontbeert. Bovendien ontpopt ze zich meer en meer tot een atypisch
en pittig westerndametje dat bovendien ook zwarten en indianen
in haar vriendenkring telt, iets wat zeker geen evidentie
was in die tijd.
Afsluiten doet het album weer met een klein dossiertje. Daaruit
moet blijken dat de geslaagde samenwerking tussen Greg en
Hermann de eerste barsten begint te vertonen. Hermann vindt
dat Greg zichzelf begint te herhalen en zet in die periode
met het post-apocalyptische Jeremiah een eigen reeks
op waarvoor hij ook zelf de scenario's schrijft. Voordat hij
het tekenpotlood definitief doorgeeft aan Michel Rouge
zal hij niettemin nog twee albums van Comanche tekenen.
We zijn nog steeds blij dat we in 2016 bij onze stripboer
hebben ingetekend op deze reeks. Dit zijn westerns zoals we
ze graag lezen: puur, ongeremd en met net de juiste dosis
drama. En de puike uitgave van Sherpa op
dat iets grotere formaat zet de kwaliteit van de verhalen
nog eens extra in de verf. Yieha!!!
* UitThe Loner van Neil Young. |
MARIO STABEL --- april 2020 |
|