|
KLIK
voor andere strips van
Nicolas Malfin |
|
|
CÉZEMBRE 1
Nicolas
Malfin
Silvester | 80 p. | € 24,95 (HC) |
Een
kat in het nauw maakt rare sprongen |
Als
er een oorlog woedt en je beslist actief aan het verzet deel
te nemen, weet je doorgaans waar dit alles begint, maar zelden
waar het eindigt. Dat is niet anders voor Ewan, een verliefde
tiener uit Saint-Malo. Sterker nog, eigenlijk weet hij aanvankelijk
zelfs niet hoe het begon. Door een afspraakje komt hij te
laat op zijn eerste ontmoeting met het verzet. Voor hij het
goed weet, moet hij het op een lopen zetten. Zeker nu, in
augustus 1944, want de Duitsers en hun aanhangers worden in
het defensief gedrongen en zijn meedogenlozer dan ooit.
Hoewel Ewan het voornaamste personage is dat gevolgd wordt,
gaat dit verhaal eigenlijk over heel (de bevolking van) Saint-Malo.
Iedereen in de stad is slachtoffer van fanatieke SS'ers die,
in het nauw gedreven, bereid zijn alles op te offeren, zelfs
de monumenten van de stad. Ook collaborateurs voelen zich
bedreigd, want het verzet weet zich dan weer gesterkt door
de oprukkende geallieerden.
Auteur van Cézembre is Nicolas Malfin,
vooral bekend als tekenaar van Golden City. Dit keer
zijn niet alleen de tekeningen van zijn hand. Ook het scenario
van dit tweeluik is zijn creatie. Dit is met andere woorden
Malfins debuut als scenarioschrijver. In zijn verhaal staat
het feit centraal dat de hele stad lijdt, inclusief het aangrenzende
eilandje waarnaar dit tweeluik genoemd is. En Ewan, die was
gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.
Vergis je niet, dit is een tweeluik, ook al kan Malfins snuggere
verhaaltechnische vondst om het album haast op dezelfde manier
te laten eindigen als het begon even de indruk geven dat dit
een afgerond verhaal is met open einde.
Niet vaak opgemerkt is de taalkeuze. In plaats van het Duits
meteen te vertalen, of enkele Duitse woorden te vertalen in
een toelichting, kiest Malfin ervoor om zowel het Duits als
de vertaling samen in de tekstballon te plaatsen. Daardoor
lijkt dit album soms overdreven tekstzwanger te zijn, maar
dat is slecht een indruk. Het creëert vooral een aparte
sfeer.
Malfins tekeningen zijn gedetailleerder dan ze zijn in Golden
City en de inkleuring is merkelijk zachter. Het maakt
deze tekeningen toegankelijker voor een groter publiek en
bewijst dat Malfin het realistische genre niet ongenegen is.
Toch was het vooral de sfeervolle cover die ons nieuwsgierig
maakte naar dit album. Wij zagen er een (bewuste?) knipoog
in naar Jean-Pierre Gibrats dakenscènes
uit Elke Raaf Pikt.
Uitgeverij Silvester willen we bedanken om
de gebruikelijke redenering om te draaien. Doorgaans zijn
de covers van luxe-uitgaven (of in dit geval collector's editions)
mooier dan die van de reguliere edities. Hier echter, draagt
de reguliere versie duidelijk onze voorkeur weg. Net daarom
vinden we enkele opgemerkte werkwoordsfouten wel dubbel jammer.
Een tweeluik dus en vooralsnog geen open einde. Als Malfin
dit verhaal even mooi afsluit als hij het hier begon, dan
heeft hij een degelijk scenaristendebuut beet. |
DIEDERIK VAN DE VELDE --- november 2020 |
|